Suzuki’s eerste 100% elektrische ‘eVX’-model komt uit in 2025. Ondertussen brengt de Japanse constructeur de nieuwe generatie van zijn kleine benzine stadswagen op de markt. Volgens de merkmanagers is het B-segment van de Swift het meest succesvol in België, net na de middelgrote SUV’s (C-segment).
Fleet test Suzuki Swift: Niet elektrisch, maar wel heel zuinig in gebruik!
Suzuki presenteert een gloednieuwe Swift. Onder het vernieuwde uiterlijk schuilt geen grote verandering, maar wel een grote upgrade van de benzinemotor. In de praktijk, aan de pomp, zal dat het verschil maken!
Een groter, beter geplaatst centraal scherm
Het interieur is op twee manieren geëvolueerd. Ten eerste is het dashboard volledig opnieuw ontworpen. Ten tweede is het grotere (9-inch) touchscreen hoger geplaatst dan voorheen. Dat is een goed idee, want het verbetert de leesbaarheid! Bovendien is het scherm naar de bestuurder gericht. De Japanners hebben ervoor gezorgd dat er knoppen voor de airconditioning onder het scherm zitten. De ergonomie is foutloos, op één uitzondering na. Je moet een aantal ingewikkelde handelingen verrichten om de hoorbare waarschuwing uit te schakelen wanneer je de maximumsnelheid overschrijdt. Deze waarschuwing is verplicht gesteld door Europa, maar de ingenieurs hadden een kortere weg moeten bedenken om deze helse piepjes, die het rijden tot een nachtmerrie maken, uit te schakelen. We hopen dat dit wordt aangepast wanneer het model wordt geüpdatet.
Zeer zuinige motor
Het kleine 1,2-liter benzineblok is teruggebracht van 4 naar 3 cilinders. Vermogen? 82 pk. Dankzij de hulp van het 12-volt microhybridesysteem is het koppel iets toegenomen (112 Nm tegenover 107 voorheen). Maar je moet het hoger in het toerengebied zoeken, bij 4.500 tpm.
Bij lage toerentallen moet je niet te veel verwachten, ondanks het vederlichte gewicht van de Swift (minder dan een ton). Maar achter dit nieuwe motorblok gaat een verbeterde efficiëntie schuil. Met andere woorden, hij heeft de eetlust van een mus! Suzuki claimt een gemiddelde van 4,4 l/100 km en wij haalden met gemak 3,8 l/100 km!
Fleetrapport
Zoals je kunt zien, hoef je met deze nieuwe Swift niet vaak naar de benzinepomp. Dat is uitstekend nieuws als het gaat om het optimaliseren van de TCO. Bovendien is de wegligging van deze Swift duidelijk verbeterd ten opzichte van het vorige model. Je kunt dus genieten terwijl je heel weinig brandstof verbruikt. Zijn minimumprijs van € 18.180,99 exclusief btw is niet de meest aantrekkelijke op de markt, maar hij heeft wel een minimale VAA en zeer lage belastingen. Genoeg om er een goede outsider van te maken in het segment van de benzine stadsauto’s…
Technische fiche
Suzuki Swift 2024 (61kW/82pk)
TECHNISCHE INFORMATIE | |
Brandstof | Benzine mild-hybrid |
Vermogen | 61 kW/82 pk |
Maximale koppel | 112 Nm |
Leeggewicht | 919 kg |
Koffervolume | 265 l |
Volume brandstoftank | 37 l |
Gemiddeld verbruik | 4,4 l/100 km |
Emissie van CO2 | 99 g/km |
Maximale snelheid | 165 km/u |
Cylinders | 1.197 cm³ |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs excl. BTW | 18.180,99 € |
Basisprijs incl. BTW | 21.999 € |
Fiscaal vermogen | 7 pk |
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) | 61,50 € |
BIV (Vlaanderen) | 76,32 € |
Wegentaks (Brussel, Wallonië) | 230,87 € |
Wegentaks (Vlaanderen) | 161,52 € |
Fiscale aftrekbaarheid | 72,97 % |
VAA gebruiker | 1.600 €/jaar |
Verworpen uitgaven | 868,46 €/jaar |
Taks op uitstoot CO2 | 61,33 € |
Gelijkaardige artikels
Maak vandaag uw gratis account aan en ervaar de beste leeservaring!
Uw voordelen:
- Exclusieve toegang tot premium content: diepgaande analyses, intertviews & rapportages
- Het wekelijks ontvangen van de actualiteit, trends en evenementen in uw mailbox.
- Het bewaren van de artikels die u op een later tijdstip wenst te lezen of te delen met uw collega’s.
- Een gepersonaliseerde pagina op basis van uw interesses en voorkeuren.