De Model S werd meer dan tien jaar geleden gelanceerd en heeft sindsdien een aantal wijzigingen ondergaan aan zijn batterijpakket en aandrijflijn. En nu is deze nieuwe Plaid-versie onbetwistbaar de nieuwe top van het gamma. De drie elektromotoren leveren maar liefst 1020 pk. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts 2,1 seconden. Daarmee ligt deze grote vijfpersoons sedan voor op de meeste sportwagens op de markt, en geen enkele Ferrari, Lamborghini, McLaren of Aston Martin doet het beter!
Dragster-modus
Natuurlijk is het testen van deze theoretische waarden een onvergetelijke ervaring. Allereerst moet je de ‘Dragster’-modus selecteren, waarna de Model S Plaid zich vastzet op de voorwielophanging, die zakt als een jachtluipaard, klaar voor de race. En knal! De wagen plakt zijn passagiers meteen aan hun hoofdsteunen, de cijfers van de snelheidsmeter stijgen razendsnel en het landschap flitst voorbij zo snel als Star Wars! De sensaties zijn gewoon waanzinnig, het is in feite een echte attractie.
Dr Jekyll et Mr Hyde
Maakt dat de Tesla Model S Plaid tot een echte sportwagen? Met zijn acceleratie en topsnelheid van 280 km/u, en zelfs 322 km/u met een hardware-upgrade, is hij dat zeker. Maar deze lange, brede en zware sedan geeft logischerwijs de voorkeur aan rechte lijnen en grote bochten boven bochtige wegen. In een redelijk tempo is het karakter van de Model S niet te radicaal, wat betekent dat je er lange ritten mee kunt maken. En hoewel het brandstofverbruik de pan uit rijst wanneer de auto optimaal wordt benut, is de Tesla Model S Plaid veel redelijker wanneer er in een rustiger tempo wordt gereden. Ongeveer twintig kilometer rijden in de stad bij mooi weer resulteerde in een gemiddelde van slechts 16 kWh/100 km. Na 500 km toonde de Tesla Model S Plaid een gemiddelde van 21 kWh/100 km op het display. Met zijn grote batterij en nog betere laadsnelheid dan zijn recente rivalen is dit genoeg voor lange ritten.
600 km
Ondanks zijn prestaties is de Tesla Model S Plaid gecertificeerd voor een lange autonomie van 600 km. In de catalogus kan een minder krachtige versie van de Model S met dezelfde 100 kWh batterij dit cijfer zelfs verhogen tot 634 km. Daarmee staat de Amerikaanse sedan in een goede positie tussen een BMW i7 en een Mercedes EQS. De Duitsers hebben echter de overhand als het aankomt op waargenomen kwaliteit en uitrusting.
Wat de technologie aan boord betreft, heeft de Model S nu een enorm centraal scherm in liggende modus, net als bij het duo Model 3/Model Y, maar het wordt ondersteund door digitale instrumenten die naar de bestuurder gericht zijn, wat in de laatste soms ontbreekt. Er is zelfs een derde scherm aan de achterkant geplaatst, zodat passagiers gemakkelijk van videocontent kunnen genieten.
Ergonomie moet worden herzien
Is deze nieuwe Tesla Model S perfect? Nee, want de ergonomie is aan herziening toe. Toegegeven, de bediening op het scherm werkt beter dan die van andere merken, maar een aanraakgevoelige bediening gebruiken om te kiezen welke versnelling je wilt inschakelen is echt onpraktisch. Het ergste is ongetwijfeld het ‘Yoke’-stuur, dat eruitziet als een racestuur maar door de vaste plaatsing niet comfortabel te gebruiken is. Tesla lijkt dit begrepen te hebben en biedt nu als optie een klassiek stuurwiel aan. Het blijft echter anti-ergonomische aanraakgevoelige bediening gebruiken. Het is niet altijd een goed idee om het (stuur)wiel opnieuw uit te vinden.
Beoordeling
Met een prijs vanaf 133.000 euro biedt de Model S Plaid onovertroffen waar voor zijn geld. Bovendien is er voor €108.000 ook een goedkopere, minder krachtige versie verkrijgbaar met meer autonomie. Dankzij ontwikkelingen die hem up-to-date houden, weet de Model S het aantal jaren dat hij al bestaat te verbergen en presenteert hij zich als een uitstekende elektrische tourer, ook al is hij niet perfect.