Gepubliceerd op 22 June 2023 om 05h27
Door Jeroen Evens

Fleet test Tesla Model Y RWD: De elektrische wagen die de markt openbreekt

Of het nu in België, Europa of de rest van de wereld is, de Tesla Model Y staat bovenaan de verkoopranglijsten. Dit is te danken aan de nieuwste versie met achterwielaandrijving, een kleinere actieradius en een lagere prijs. De beste keuze in het gamma?

||||||
|||||| © ||||||

In 2022 werd de Tesla Model Y het best verkochte elektrische voertuig in België. Ook in Europa nam de compacte SUV van het Amerikaanse merk de toppositie in op de ranglijst van elektrische voertuigen. Bovendien werd de Model Y in het eerste kwartaal van 2023 het best verkochte voertuig ter wereld in alle categorieën. Een primeur voor een elektrische wagen. Is dit succes verdiend?

 

Verlaagde prijs

De Model Y is het populairste model van het merk, maar ook het meest recente. Hij werd gelanceerd in 2021 en werd aanvankelijk alleen aangeboden in de Long Range-versie, voordat deze compacte SUV zijn assortiment uitbreidde met de Performance-versie. Maar de grote schok kwam met de achterwielaangedreven (RWD) versie die afgelopen zomer werd gelanceerd, waardoor de vanafprijs aanzienlijk daalde: 49.990 euro toen hij in België op de markt kwam. Sindsdien schommelt de prijs regelmatig en op het moment van schrijven staat hij op €47.970. In vergelijking met de concurrentie staat de Model Y RWD er dus zeer goed voor, vooral omdat zijn uitrusting ultracompleet is.

 

Een redelijk bereik

Maar welke concessies moet je praktisch gezien doen met deze instapversie? De Model Y RWD is minder krachtig en accelereert van 0 naar 100 km/u in 6,9 seconden, vergeleken met 5 seconden voor de Long Range-versie. In de praktijk is dat meer dan genoeg tijd om een inhaalmanoeuvre uit te voeren. Het is de actieradius die het verschil maakt: 455 km ten opzichte van 533 km voor de Long Range-versie. Tesla beweert niets te zeggen over de grootte van de batterij, maar we weten wel dat de laadsnelheid 170 kW bedraagt, tegenover 250 kW voor de andere versies. Uiteindelijk komt dit voor een rit van 1.000 km neer op slechts 25 minuten extra oplaadtijd.

 

Technologisch

Op de weg gedraagt deze Tesla Model Y met achterwielaandrijving zich als de andere versies, nog steeds een beetje stevig maar de bestuurder vleiend met zijn dynamische kwaliteiten. Het interieur is precies hetzelfde als dat van de andere versies en technologisch geavanceerd als altijd. Je houdt ervan of je houdt er niet van, maar het is duidelijk dat Tesla veel technologie biedt voor een redelijke prijs. De ergonomie is prettig, maar niet perfect. Net als de afwerking. En het nieuwe Tesla Vision park assist-systeem kan wel een update gebruiken.

Wat betreft brandstofverbruik heeft de Model Y ons opnieuw verrast met goede cijfers, ondanks zijn omvang en gewicht van bijna twee ton. In ideale weersomstandigheden bedroeg ons gemiddelde inderdaad slechts 15 kWh/100 km.

 

Fleetrapport

In vergelijking met andere versies is deze Tesla Model Y met achterwielaandrijving bijzonder aantrekkelijk. Zijn actieradius is voldoende voor de meeste toepassingen en zijn prijs is bijzonder aantrekkelijk in vergelijking met concurrenten die duurder, minder krachtig of minder goed uitgerust zijn.

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Voertuigen

Gelijkaardige artikels