Nee, het is niet de droid uit de laatste Star Wars-film, maar “bZ4x” is de naam van de eerste volledig elektrische Toyota. Een kleine uitleg is op zijn plaats: Toyota heeft namelijk besloten om zijn elektrische modellen te hergroeperen in een gloednieuwe reeks onder de naam ‘Beyond Zero’ (bZ), waarbij het cijfer (4) staat voor de plaats in de reeks en de ‘X’ duidt aan dat het om een SUV gaat.
Een SUV uit het D-segment om precies te zijn, die goed is voor 14% van de verkoop op de Belgische markt en waarvan 64% van de klanten B2B-klanten zijn. Binnen dit segment bedroeg het aandeel van de elektrische aandrijvingen vorig jaar reeds 17%. De onmiddellijke drijfveer voor Toyota om zijn eerste elektrische model in dit segment te lanceren.
Tot 516 km
Als de foto’s u een déjà vu-gevoel geven, is dat normaal: de bZ4x is een kloon van de recente Subaru Solterra, waarbij de twee merken besloten hun respectieve sterke punten te bundelen om hun eerste 100% elektrische auto te produceren. En laten we toegeven dat dit huwelijk nogal succesvol lijkt. Tenminste op technisch niveau. Het ontwerp van de auto, zeer gedurfd, zal eerder een kwestie van smaak zijn…
De bZ4x is gebaseerd op Toyota’s nieuwe eTNGA-platform voor elektrische voertuigen. Hij is verkrijgbaar in een versie met voorwielaandrijving en een versie met vierwielaandrijving, met respectievelijk 204 en 218 pk. Dankzij zijn 71,4 kWh lithium-ionbatterij biedt de bZ4X een officiële actieradius (WLTP) tot 516 km voor de versie met voorwielaandrijving en tot 470 km voor de versie met vierwielaandrijving. Snelladen tot 80% capaciteit kan worden bereikt in ongeveer 30 minuten. In de catalogus is ook een Dynamic Business-uitrustingsniveau beschikbaar met alle uitrustingen die fleetklanten nodig hebben.
Toyota heeft bijzondere zorg besteed aan de materiaalkeuze voor zijn bZ4X en hem voorzien van talrijke opbergruimten, die het ontbreken van een traditioneel handschoenkastje compenseren. Het enige nadeel is de plaatsing van het digitale instrumentenpaneel boven op het stuurwiel, waardoor het moeilijk te lezen is. Toyota zal echter vanaf volgend jaar een stuurwiel in de vorm van een spelconsole aanbieden. Wij raden u aan voor deze optie te kiezen om het instrumentenpaneel optimaal te benutten.
Dankzij zijn royale proporties biedt de bZ4X veel ruimte en een grote bagageruimte, hoewel de hoofdruimte achterin onvoldoende is voor (zeer) lange mensen.
Opvallend sober
Voor deze eerste rit namen we plaats achter het stuur van de vierwielaangedreven versie (218 pk – 411 km bereik), waarvan we de all-terrain capaciteiten konden testen. In dit opzicht verrast de auto duidelijk met zijn 4×4-capaciteiten en zijn wegligging bij het remmen op nat wegdek. Tijdens de test bleek de bZ4X efficiënt, ultrastil en comfortabel te zijn en ook een ruim voldoende bereik te hebben. We kunnen echter wel betreuren dat de schokdemping voor verbetering vatbaar is en op bepaalde ondergronden een beetje stug is. Het gemiddelde brandstofverbruik van onze testauto bedroeg 17,4 kWh/100 km, en dat zonder lichtvoetig te zijn!
Vlootrapport
Met zijn eerste elektrische auto slaat Toyota een grote slag: een efficiënt model met een design dat niemand onverschillig laat, met voldoende actieradius en een sober verbruik. Voor klanten met een wagenpark biedt Toyota ‘Kinto One’, een speciaal full-service lease-aanbod (48 maanden – 120.000 km), dat alleen bij de dealers verkrijgbaar is en op elk moment kosteloos kan worden stopgezet (behalve bij eventuele schade). De Business Dynamic-versie van de bZ4X wordt aangeboden voor 699 euro excl. BTW.
Twijfel je aan de efficiëntie van de batterij op lange termijn? Toyota biedt een garantie van 10 jaar (of 200.000 km) via de Toyota Relax-service, die elk jaar na uw bezoek aan de garage automatisch wordt verlengd.
De wagen staat nú reeds in de showrooms en kan afhankelijk van de uitvoering binnen 5 tot 8 maanden worden geleverd.
Technische fiche
Toyota bZ4X – iAWD 80 kW Style | |
Vermogen motor | 218 pk |
Batterij | 71,4 kWh |
Autonomie (WLTP) | 470 km |
Koffervolume | 452 l |
Gemiddeld verbruik | 15 kWh/100 km |
Maximumsnelheid | 160 km/u |
Basisprijs (excl. BTW) | 49.983 € |
Basisprijs (incl. BTW) | 60.480 € |
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) | 61,50 € |
BIV (Vlaanderen) | 0 € |
Wegenbelasting (Brussel, Wallonië, leasing) | 92,93 € |
Wegenbelasting (Vlaanderen) | 0 € |
VAA gebruiker | 2073 €/jaar |
VAA werkgever | 352 €/jaar |
Verworpen uitgaven | 88,13 € |
CO2-taks | 28,17 € |