Alleen wie vertrouwd is met het model zal de stilistische aanpassingen tussen de generaties 2018 en 2023 kunnen spotten. Die beperken zich tot licht herontworpen koplampen, een nieuw grillepatroon in de voorbumper en nieuwe banden. Voor de rest is het nieuwe te vinden onder de carrosserie. De Corolla anno 2023 wordt nog steeds aangeboden met twee ongewijzigde verbrandingsmotoren, de 4-cilinder 1.8 HEV en de 2.0 HEV, beide gekoppeld aan een elektromotor. De laatste is opgewaardeerd om hem nog efficiënter te maken.
Deze vijfde generatie van het hybride systeem profiteert van het toegenomen vermogen van de elektromotor. Daardoor levert de 1.8 nu 140 pk en de 2.0 196 pk. Een lichte prestatieverhoging die zich onmiddellijk laat voelen.
Vanbinnen
Zoals je een team dat blijft winnen niet snel aanpast, verandert de Corolla vanbinnen ook niet radicaal. De kwaliteit van de materialen en de afwerking blijven fraai en de ruimte op de achterbank is vrij royaal, evenals het bagageruim dat op de Touring Sports-versie 596 liter bedraagt. Wel heeft de Japanse wagen een nieuw 10,5-inch centraal touchscreen dat compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto, en een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel dat op allerlei manieren kan worden aangepast. Een echt pluspunt! Het gebrek aan precisie en reactiesnelheid van het navigatiesysteem kunnen we wel betreuren.
Toyota heeft ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Corolla uit te rusten met de nieuwste rijhulpmiddelen. U zal dus niets tekortkomen!
Op de baan
Dankzij een dynamisch chassis biedt de Corolla best goede prestaties op de weg. Hij is niet sportief, maar ook geen saaie wagen. Kortom, hij doet wat hij moet doen. En hoewel het geratel van de motor bij hard accelereren nog steeds hoorbaar is in het interieur, is de geluidsisolatie verbeterd.
Een beetje verrassend is dat de 2.0 geen B-stand heeft, maar deze stand, die wel beschikbaar is op de 1.8, wordt niet gebruikt om te regenereren, maar alleen om het remmen te versterken. De toevoeging van intelligent regeneratief remmen is zeer praktisch en past de snelheid van het voertuig aan het verkeer en in bochten aan, zonder het rempedaal te hoeven intrappen. Merk echter op dat het de wagen niet volledig tot stilstand brengt.
Maar waar de Corolla echt het verschil maakt, is het brandstofverbruik. Zijn nieuwe hybride systeem heeft zijn efficiëntie bewezen, want tijdens onze testrit verbruikten we gemiddeld 5,4 l/100 km met de Touring Sport-versie, zonder ons rijgedrag echt aan te passen.
Fleetrapport
Onder de bedrijfswagens is de Toyota Corolla een zeer populair model, vooral in de stationwagon-versie die goed is voor 70% van de verkochte exemplaren. In het C-segment staat hij op de 2e plaats met 14,9% van de totale verkoop. Dankzij zijn lage CO2-uitstoot, zijn efficiënte hybride systeem en zijn uitzonderlijk lage brandstofverbruik zal de nieuwe generatie Toyota Corolla bedrijven overtuigen met zijn zeer lage TCO. Zijn fraaie interieurruimte en kwalitatieve afwerking zullen ook grotendeels in zijn voordeel spelen. De Dynamic-uitvoering is speciaal ontworpen voor fleetklanten. Tot slot moet worden opgemerkt dat de berlineversie niet langer in België beschikbaar is.
Technische fiche
Toyota Corolla Touring Sports 1.8 HEV Dynamic
TECHNISCHE INFORMATIE | |
Brandstof | HEV (hybride brandstof) |
Vermogen | 140 pk |
Koppel maximum | 185 Nm |
Leeggewicht | NC |
Koffervolume | 596 l |
Volume brandstoftank | 43 l |
Gemiddeld verbruik | 4.4 l/100 km |
Emissie CO2 | 100 g/km |
Maximale snelheid | 185 km/u |
Cylinders | 1798 cm3 |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs excl. BTW | 28.685€ |
Basisprijs incl. BTW | 34.710€ |
Fiscaal vermogen | 10 pk |
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) | 118,90€ |
BIV (Vlaanderen) | 75,35€ |
Wegentaks (Brussel, Wallonië) | 362,00€ |
Wegentaks (Vlaanderen) | 257,66€ |
Fiscale aftrekbaarheid | 72,5 % |
VAA gebruiker | 1057,89 €/jaar |
Verworpen uitgaven | 369,21 €/jaar |
Taks op uitstoot CO2 | 31,34 € |