Gepubliceerd op 8 March 2023 om 08h41
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

Fleet test Toyota Corolla 2023: Een upgrade onder de motorkap

Met 50 miljoen verkochte exemplaren in 12 generaties sinds de eerste versie in 1966 verscheen, is de Toyota Corolla een zekerheid in zijn segment en vooral de best verkochte auto ter wereld, alle categorieën meegerekend. Dus als het gaat over de vernieuwing van zijn laatste versie, uitgebracht in 2018, is Toyota begrijpelijk een beetje terughoudend geweest om al te grote veranderingen door te voeren.

|||||||||||||||||||
||||||||||||||||||| © |||||||||||||||||||

Alleen wie vertrouwd is met het model zal de stilistische aanpassingen tussen de generaties 2018 en 2023 kunnen spotten. Die beperken zich tot licht herontworpen koplampen, een nieuw grillepatroon in de voorbumper en nieuwe banden. Voor de rest is het nieuwe te vinden onder de carrosserie. De Corolla anno 2023 wordt nog steeds aangeboden met twee ongewijzigde verbrandingsmotoren, de 4-cilinder 1.8 HEV en de 2.0 HEV, beide gekoppeld aan een elektromotor. De laatste is opgewaardeerd om hem nog efficiënter te maken.

Deze vijfde generatie van het hybride systeem profiteert van het toegenomen vermogen van de elektromotor. Daardoor levert de 1.8 nu 140 pk en de 2.0 196 pk. Een lichte prestatieverhoging die zich onmiddellijk laat voelen.

Vanbinnen

Zoals je een team dat blijft winnen niet snel aanpast, verandert de Corolla vanbinnen ook niet radicaal. De kwaliteit van de materialen en de afwerking blijven fraai en de ruimte op de achterbank is vrij royaal, evenals het bagageruim dat op de Touring Sports-versie 596 liter bedraagt. Wel heeft de Japanse wagen een nieuw 10,5-inch centraal touchscreen dat compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto, en een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel dat op allerlei manieren kan worden aangepast. Een echt pluspunt! Het gebrek aan precisie en reactiesnelheid van het navigatiesysteem kunnen we wel betreuren.

Toyota heeft ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Corolla uit te rusten met de nieuwste rijhulpmiddelen. U zal dus niets tekortkomen!

Op de baan

Dankzij een dynamisch chassis biedt de Corolla best goede prestaties op de weg. Hij is niet sportief, maar ook geen saaie wagen. Kortom, hij doet wat hij moet doen. En hoewel het geratel van de motor bij hard accelereren nog steeds hoorbaar is in het interieur, is de geluidsisolatie verbeterd.

Een beetje verrassend is dat de 2.0 geen B-stand heeft, maar deze stand, die wel beschikbaar is op de 1.8, wordt niet gebruikt om te regenereren, maar alleen om het remmen te versterken. De toevoeging van intelligent regeneratief remmen is zeer praktisch en past de snelheid van het voertuig aan het verkeer en in bochten aan, zonder het rempedaal te hoeven intrappen. Merk echter op dat het de wagen niet volledig tot stilstand brengt.

Maar waar de Corolla echt het verschil maakt, is het brandstofverbruik. Zijn nieuwe hybride systeem heeft zijn efficiëntie bewezen, want tijdens onze testrit verbruikten we gemiddeld 5,4 l/100 km met de Touring Sport-versie, zonder ons rijgedrag echt aan te passen.

 

 

Fleetrapport

Onder de bedrijfswagens is de Toyota Corolla een zeer populair model, vooral in de stationwagon-versie die goed is voor 70% van de verkochte exemplaren. In het C-segment staat hij op de 2e plaats met 14,9% van de totale verkoop. Dankzij zijn lage CO2-uitstoot, zijn efficiënte hybride systeem en zijn uitzonderlijk lage brandstofverbruik zal de nieuwe generatie Toyota Corolla bedrijven overtuigen met zijn zeer lage TCO. Zijn fraaie interieurruimte en kwalitatieve afwerking zullen ook grotendeels in zijn voordeel spelen. De Dynamic-uitvoering is speciaal ontworpen voor fleetklanten. Tot slot moet worden opgemerkt dat de berlineversie niet langer in België beschikbaar is.

Technische fiche

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 HEV Dynamic

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof HEV (hybride brandstof)
Vermogen 140 pk
Koppel maximum 185 Nm
Leeggewicht NC
Koffervolume 596 l
Volume brandstoftank 43 l
Gemiddeld verbruik 4.4 l/100 km
Emissie CO2 100 g/km
Maximale snelheid 185 km/u
Cylinders 1798 cm3
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW 28.685€
Basisprijs incl. BTW 34.710€
Fiscaal vermogen 10 pk
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 118,90€
BIV (Vlaanderen) 75,35€
Wegentaks (Brussel, Wallonië) 362,00€
Wegentaks (Vlaanderen) 257,66€
Fiscale aftrekbaarheid 72,5 %
VAA gebruiker 1057,89 €/jaar
Verworpen uitgaven 369,21 €/jaar
Taks op uitstoot CO2 31,34 €

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels