Gepubliceerd op 27 September 2023 om 09h21
Door Nicolas Joannès

Fleet test Volkswagen ID.3: klaar om te gaan!

Tweeënhalf jaar na zijn lancering ondergaat de Volkswagen ID.3 al zijn eerste facelift. Dit is een kans voor Volkswagen om de kinderziektes te corrigeren van een model dat cruciaal is voor zijn elektrische opmars.

||||||
|||||| © |Martin Meiners|Martin Meiners||||

De ID.3 heeft een sleutelrol gespeeld in de recente geschiedenis van Volkswagen. Een paar jaar na het Dieselgate-schandaal was het de eerste stap in de elektrische aandrijving van het Duitse merk. Het was ook het eerste model van de ID-familie en sindsdien zijn daar de ID.4, ID.5, ID.6 (in China), ID.7 en ID.Buzz bijgekomen. We herinneren ons ook dat zijn vroege carrièrepad gecompliceerd was, met een aantal vertragingen en een teleurstellende afwerkingskwaliteit.

Sinds de lancering heeft Volkswagen naar klanten geluisterd en is nu terug met een verbeterde versie van de ID.3. Zoals bij elke facelift is het exterieurdesign tot in de puntjes verfijnd, met de verwijdering van de zwarte sierstrip onder de voorruit en een nieuw ontworpen bumper, maar het is het interieur dat de meeste nieuwe functies biedt.

 

Gereviseerde afwerking

Hoewel op het eerste gezicht vergelijkbaar, kreeg het interieur een aanzienlijke kwaliteitsverbetering toebedeeld. De gebruikte materialen zijn aantrekkelijker en de afwerking komt eindelijk dichter in de buurt van de normen waaraan Volkswagens klanten gewend zijn. De kunststoffen zijn (op een paar uitzonderingen na) opgeschuimd en er zijn duurzamere stoelen die nu ook masserend kunnen werken.

Vergezeld van een klein 5,3-inch scherm achter het stuurwiel, is het 12-inch centrale touchscreen nu standaard en stuurt een interface aan die is verduidelijkt op basis van suggesties van klanten. De Volkswagen ID.3 blijft niettemin aanraakbediening op het stuurwiel hebben en ook voor de airconditioning te besturen maken ze hiervan gebruik.

 

Economisch

De ID.3 voelt zich altijd op zijn gemak in de stad met zijn kleine draaicirkel en zeer redelijk brandstofverbruik, dat tijdens onze test bij warm weer niet boven de 14,5 kWh uitkwam, maar kan ook profiteren van zijn 204 pk om buiten de bebouwde kom geweldige prestaties te leveren. Technisch gezien zijn er nog twee batterijcapaciteiten: 58 kWh voor een actieradius van 426 km en 77 kWh voor een actieradius van 546 km. Merk op dat deze laatste versie tot juni 2024 alleen beschikbaar zal zijn in een configuratie met 4 zitplaatsen, omwille van de homologatie.

 

Fleetrapport

Deze ‘nieuwe’ Volkswagen ID.3 is eindelijk degene die bij de eerste introductie aan de klanten had kunnen worden gepresenteerd. Hij corrigeert zijn tekortkomingen en laat zien dat de Duitse fabrikant naar zijn klanten heeft geluisterd.

 

Technische fiche

Volkswagen ID.3
Vermogen 204 pk
Batterij 58 kWh / 77 kWh
Autonomie (WLTP) 426 km / 546 km
Koffervolume 385 l
Gemiddeld verbruik bij de test 14,5 kWh/100 km
Maximale snelheid 160 km/u
Basisprijs excl. BTW 39.206 €
Basisprijs incl. BTW 47.440 €
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 61,5 €
BIV (Vlaanderen) 0 €
Wegentaks (Brussel, Wallonië, leasing) 97,68 €
Wegentaks (Vlaanderen) 0 €
VAA gebruiker 1626,51 €/jaar
Verworpen uitgaven 276,51 €
Taks op uitstoot CO2 31,34 €

 

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels