Gepubliceerd op 27 December 2022 om 13h37
Door Nicolas Joannès

Test Volkswagen Multivan T7 eHybrid: Een moderne monovolume

In een tijd waarin klassieke monovolumes uit de showrooms verdwijnen, biedt Volkswagen met de Multivan T7 een leuk alternatief. Des te meer met zijn plug-in hybride variant, die belastinggewijs perfect aftrekbaar is. Een ideale oplossing?

||||
|||| © ||||

De nieuwe Multivan T7 is nog nooit zo dicht bij een personenwagen geweest. Het dashboard lijkt perfect op dat van de nieuwste voertuigen die het merk presenteert, met enkele goede eigenschappen, zoals het dubbele digitale scherm dat compatibel is met CarPlay en Android Auto, en enkele minder goede, zoals dezelfde aanraakgevoelige bediening van de airconditioning als in de Golf. Het interieur doet meer denken aan een berline dan aan een SUV, met comfortabele stoelen, optioneel verwarmd en met massagefunctie, en zelfs een head-up display.

Voor een grote familie of meerdere klanten

Maar het is vooral de achterkant van de Multivan T7 die een troef betekent, en hem in staat stelt grote gezinnen en professionele personenvervoerders aan te spreken. Het interieur ziet eruit als een luxueuze minibus met individuele stoelen bekleed met microvezel, wat degenen die op zoek zijn naar een minibus tevreden zal stellen. Ook airconditioning achteraan, een enorm glazen dak, twee elektrische deuren en een afneembare schuiftafel zijn beschikbaar. De vijf achterstoelen zijn op rails gemonteerd en kunnen naar wens worden geconfigureerd: in de ene of de andere richting en meer of minder naar voren om ruimte te winnen voor bagage. Het koffervolume loopt op van 469 liter in de korte versie met alle stoelen tot 4.053 liter in de lange versie met alle stoelen verwijderd, die ook 25% lichter is.

Groot formaat

Als we het over de korte versie van de Multivan T7 hebben, dan is dat natuurlijk relatief, want hij is nog steeds 4,97 meter lang. Ook al zal het vinden van een parkeerplaats in de stad niet altijd gemakkelijk zijn, we zullen de redelijke draaicirkel en vooral de nieuwe oplaadbare hybride motor waarderen. Met zijn kleine accu van 10,4 kWh kunt u bijna 50 km rijden zonder de minste CO2 uit te stoten. Dit is voldoende om in stilte door stadscentra te rijden, wat wordt onderstreept door de goede geluidsisolatie. Tijdens onze testrit waren de accu’s na 25 km leeg, maar de weersomstandigheden waren bijzonder ongunstig met temperaturen onder nul.

Lange afstandsreiziger

Deze plug-in hybride zal ook interessant zijn op lange reizen, waar de 1,4-liter benzinemotor zal aanslaan en een totale gecumuleerde actieradius van 700 km volgens de WLTP-cyclus mogelijk zal maken. Hoewel hij 200 kg is afgevallen ten opzichte van de vorige generatie, overschrijdt de Multivan nog steeds 1,9 ton met de lichtste motor en zelfs 2,1 ton met eHybrid. Ondanks dit gewicht is het brandstofverbruik redelijk, met slechts 9 l/100 km op de snelweg met lege batterijen.

Fleetrapport

De Multivan T7 eHybrid is een geweldig aanbod voor gezinnen of professionals die op zoek zijn naar luxe en passagiersruimte. De instapkaart is echter hoog: vanaf € 62.273 voor de fiscaal gunstige hybride variant, en de rijk uitgeruste versie loopt zelfs op tot € 76.736.

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels