Gepubliceerd op 27 February 2022 om 09h48
Door Nicolas Joannès

Fleet test Volkswagen Polo 1,0l TSI DSG: Golf verminderd

Dankzij een royale facelift halverwege zijn carrière is de kleine Volkswagen Polo nu nog moderner en staat hij nog dichter bij zijn grote zus, de majestueuze Golf. En dit geldt zowel voor de buitenkant als voor de binnenkant.

||||||||
|||||||| © ||||||||

Het was in 1975, bijna 50 jaar geleden, dat de eerste generatie van de Volkswagen Polo verscheen. Sindsdien is er heel wat water onder de brug doorgestroomd en volgde de ene generatie de andere op, tot in 2017 de zesde Polo werd geïntroduceerd. Nu is het tijd voor de mid-career facelift, en Volkswagen heeft kosten noch moeite gespaard, op zijn zachtst gezegd.

Opmerkelijke verschillen

Terwijl je soms een expert moet zijn in het spel van de zeven verschillen om de veranderingen te detecteren die een facelift met zich meebrengt, is deze zesde generatie Volkswagen Polo heel gemakkelijk te herkennen. Vooraan zal een aandachtig oog de herwerkte voorbumper en de vernieuwde grille opmerken, maar de nieuwe LED matrix koplampen verbonden door een lichtstrook, zoals in de Golf, springen het meest in het oog. Aan de achterzijde zijn de veranderingen nog opvallender, met volledig nieuwe lichten die nu doorlopen over de achterklep, in het midden waarvan de naam Polo in grote letters is weergegeven. Ook hier lijkt de inspiratie van de Golf van de laatste generatie aanwezig te zijn.

Dubbel scherm

In het interieur zijn de veranderingen minder opvallend, want de zesde generatie van de Volkswagen Polo was al zeer geavanceerd toen hij uitkwam met onder andere zijn dubbele digitale scherm. De bedieningselementen van de airconditioning zijn nu aanraakgevoelig, wat niet noodzakelijk een positieve ergonomische ontwikkeling is, maar ze blijven tenminste apart. Ook het stuurwiel is opnieuw ontworpen en het is een goede zaak dat niet op aanraakbediening hoeft te worden overgeschakeld. De veiligheidsuitrusting is verder verbeterd met de komst van een centrale airbag en gedeeltelijk geautomatiseerd rijden, nog steeds zeer zeldzaam in dit segment.

Mooi afgesteld

Op de weg waarderen we nog steeds de uitstekende match tussen de kleine 1.0l TSI motor van 95 pk en de DSG versnellingsbak. In de stad is het nog steeds aangenaam rijden en de prestaties zijn meer dan voldoende. Alleen op snelle wegen zal de kleine motor meer van zich laten horen. Aan het einde van deze test bedroeg het gemiddelde verbruik 8,0 l/100 km, maar zoals vaak het geval is met kleine turbomotoren, is het mogelijk dat deze waarde verandert afhankelijk van de afgelegde wegen.

Vlootbalans

De Volkswagen kapitaliseert op zijn zeer goede basis en zijn goede bewoonbaarheid, terwijl hij een aantal moderne uitrustingen meebrengt die hem in staat stellen bij de tijd te blijven.

Prijs van het geteste model : 29.704,75€

 

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels