In de fleetwereld wordt reikhalzend uitgekeken naar de komst van de Volvo EX30. En wel om een aantal redenen. Natuurlijk is hij 100% elektrisch. Maar zijn compacte formaat en betaalbare prijs – vrijwel ongeëvenaard in termen van prijs/prestatieverhouding – zullen de TCO/TCU aanzienlijk verlagen. En hoewel hij aanvankelijk alleen in China zou worden gemaakt, kondigde Volvo onlangs aan dat hij vanaf 2025 ook hier in Gent zal worden geproduceerd.
Formaat van een stadsauto
Met een lengte van 4,23 meter, net als een Renault Captur, positioneert de EX30 zich onder de Volvo XC40 en C40. Het is de kleinste SUV van Volvo! De bagageruimte van 318 liter lijkt krap, maar onder de vloer is nog eens 61 liter nuttige ruimte. Bovendien is er een kleine ‘frunk’ van 17 liter onder de motorkap voor het opbergen van oplaadkabels. Op de achterbank zullen tieners en volwassenen langer dan 1,70 m zich wat krap voelen, vooral door de erg hoge vloer die de knieën omhoog duwt. Maar er zijn nog steeds slimme opbergruimtes, zowel voor- als achterin.
Alles draait om één scherm
Eenmaal binnen moet je wennen aan de gerecycleerde materialen – er zijn 4 interieurafwerkingen om uit te kiezen – maar de sfeer is verre van onaangenaam. De cabine is volledig ontdaan van onderdelen en knoppen. Er zijn geen luidsprekers aan de voorkant, maar een soundbar die zich uitstrekt over de hele breedte van het dashboard. In het gebruik creëert het een zeer warme, huiselijke geluidssfeer: we houden ervan! Wat ons minder beviel was de afwezigheid van een dashboard en (voorlopig?) geen optie om te kiezen voor een head-up display. Alle rij- en multimedia-informatie is geconcentreerd op één centraal 12,3″ touchscreen. Wie gewend is aan de Tesla Model 3 of Y zal niet gedesoriënteerd zijn, maar voor anderen zal het even wennen zijn. Bovendien vereisen sommige instellingen, zelfs met een paar knoppen op het stuurwiel, veel meer bediening dan normaal. Om bijvoorbeeld de veiligheidsafstand van de adaptieve cruise control in te stellen, telden we 5 handelingen op het scherm in plaats van de gebruikelijke 2. Het valt dan ook niet mee om je ogen op de weg te houden. Gelukkig is het multimediasysteem ontworpen door Google Automotive, waardoor het over het algemeen intuïtief werkt.
Aan het stuur
Er zijn drie versies beschikbaar: een enkele 272 pk motor die de achterwielen aandrijft, met een 49 kWh batterij en een autonomie van 340 km; een versie met een grote 64 kWh batterij met een autonomie van 475 km (voor €36.561,98 excl. BTW); en tot slot de versie met een dubbele 428 pk motor, vierwielaandrijving en een grote batterij voor een autonomie van 450 km tussen twee oplaadbeurten (voor €41.727,27 excl. BTW).
Welke versie je ook kiest, deze EX30 biedt het weggedrag dat je van een Volvo mag verwachten. Een gezond en comfortabel weggedrag. Zijn ‘Chinese’ onderstel van de Geely-groep, waartoe Volvo behoort, is extreem energiezuinig: wij noteerden 17,1 kWh/100 km met de eenmotorige versie, die bijna 110 kg lichter is (en dat voel je op de vooras).
Fleetrapport
Dit lage werkelijke brandstofverbruik bevestigt dat de TCO/TCU waarschijnlijk zeer beperkt zal zijn, zeker met een startprijs van €32.223,14. Bovendien biedt de Belgische importeur het Volvo Care programma aan met 5 jaar of 150.000 kilometer gratis onderhoud en vervanging van slijtageonderdelen! Zolang je je geen zorgen maakt over het aanraakscherm, heeft deze Volvo EX30 echt veel te bieden. De eerste leveringen vinden plaats in februari 2024.
Technische fiche
Volvo EX30 Single motor (200kW/272pk)
INFORMATIONS TECHNIQUES | |
Brandstof | Electriciteit |
Vermogen | 200 kW/272 pk |
Maximale koppel | 343 Nm |
Leeggewicht | 1.840 kg |
Koffervolume | 379 l (+ 17 l vooraan) |
Autonomie | 340 – 344 km |
Gemiddeld verbruik | 16,7 – 16,8 kWh/100 km |
Emissie CO2 | 0 g/km |
Maximale snelheid | 180 km/u |
Capacité de la batterie | 49 kWh |
ANDERE MOTORISATIES | |||
Motor | Brandstof | Vermogen | |
Single motor extended range | Electriciteit | 200 kW (272pk) | |
Twin motor performance | Electriciteit | 315 kW (428pk) |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs excl. BTW | 32.223,14 € |
Basisprijs incl. BTW | 38.990 € |
Fiscaal vermogen | / |
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) | 61,50 € |
BIV (Vlaanderen) | 0 € |
Wegentaks (Brussel, Wallonië) | 92,93 € |
Wegentaks (Vlaanderen) | 0 € |
Fiscale aftrekbaarheid | 100 % |
VAA gebruiker | 1.540 €/jaar |
Verworpen uitganven | 261,80 €/jaar |
Taks op uitstoot CO2 | 31,34 € |