Langs buiten (rijverslag)
De e-Tron was in 2019 Audi’s eerste EV. In 2020 kreeg hij het gezelschap van een dynamischer getekende Sportback-afgeleide, met een feller duikende daklijn die wat aan de hoofdruimte op de achterbank en het laadvolume knaagt. In beide gevallen gooit het onberispeijk afgewerkte interieur hoge ogen qua raffinement, technologie en zitcomfort. Hou er wel rekening mee dat je voor veel dingen extra in de buidel mag tasten.
Beide koetswerkversies bestaan in drie varianten. De 50 Quattro houdt het bij een vermogen van 230 kW en een batterij van 71 kW, de 55 Quattro is 300 kW sterk en komt dankzij een batterijpakket van 95 kWh 100 kilometer verder volgens de WLTP-cyclus: 436 tegenover 336 kilometer – in de praktijk mag je daar echter telkens 100 kilometer aftrekken. Terwijl die twee varianten vooral inzetten op comfort, staat er ook een meer dynamische e-Tron in de catalogus: de S, die een derde elektromotor toevoegt en zo 370 kW sterk is. Elk achterwiel krijgt in deze sportversie een eigen motor, zodat vectoriële koppelverdeling mogelijk wordt. Dat verbetert de wendbaarheid gevoelig, al blijft het gewicht meespelen. Het hogere verbruik van de S doet ook het rijbereik opnieuw met 100 kilometer slinken. Elke e-Tron beschikt over een krachtige driefasige interne omvormer (11 KW, 22 kW tegen meerprijs), terwijl snelladen aan een DC-laadpaal tot 155 kW kan, afhankelijk van de versie.
Langs binnen (fiscaliteit)
Ontdek de fiscaliteit van dit model via de berekeningsmodule van OTOTO.
Volg gewoon deze link. Daar geeft u het gewest en de postcode in waar uw voertuig wordt ingeschreven om een volledige fiscale fiche te bekomen.