Langs buiten (rijverslag)
De derde generatie van de Sandero stamt uit 2020 en hoeft het niet langer met Renault-afdankertjes te stellen. De nieuwkomer mag namelijk bouwen op de moderne CMF-B-architectuur die ook dient voor onder meer de Renault Clio. De proporties zijn veranderd, want de nieuwe Sandero is niet alleen iets langer en breder, maar ook lager geworden. Binnenin oogt de Sandero een stuk frisser dan zijn voorganger. De plastics blijven hard en de vormgeving vooral functioneel, maar het geheel lijkt degelijk in elkaar te zitten en heel wat nieuwe toepassingen tillen het comfort naar een hoger peil. Dacia voegt ook grotere bergvakken toe en belooft naast een grotere koffer ook meer beenruimte op de achterbank. Het laadvolume bedraagt minstens 328 liter.
Een scheurijzer is de nieuwe Dacia Sandero niet geworden, maar door het bredere spoor en de hoogwaardigere ophanging zet de rijdynamiek toch een flinke stap vooruit. Zonder aan het rijcomfort te verzaken, want het algemene compromis overtuigt, zelfs op slechte wegen. De avontuurlijke Stepway-variant gaat daarin nog een stapje verder. Dacia schrapt de dieseloptie, de nieuwe Sandero is enkel beschikbaar met een eenliter-driecilindermotor, die wordt aangeboden als atmosferische SCe 65 en als drukgevoede TCe 90, waarbij de tweede voelbaar meer reserve heeft. Van die TCe bestaat ook een lpg-versie.
Langs binnen (fiscaliteit)
Ontdek de fiscaliteit van dit model via de berekeningsmodule OTOTO.
Volg gewoon deze link. Daar geeft u het gewest en de postcode in waar uw voertuig wordt ingeschreven om een volledige fiscale fiche te bekomen.