Gepubliceerd op 14 January 2021 om 10h27
Door Damien Malvetti

Fleetnieuws VMS 2021 – De Fiat 500 langs binnen (fiscaliteit) en langs buiten (rijverslag)

Niet iedereen zit te wachten op een (dure) elektrische 500, en dus heeft Fiat er goed aan gedaan ook het oude model warm te houden. De ruimste in zijn klasse is deze Fiat zeker niet, maar toch is hij polyvalenter dan hij er op het eerste gezicht uitziet. Bovenal blijft dit echter een waar hebbeding – vooral met de talloze personaliseringsmogelijkheden.

||
|| © ||

Langs buiten (rijverslag)

Omdat de nieuwe generatie van de Fiat 500 enkel als elektrische auto leverbaar is, blijft het merk ook nog altijd investeren in de ‘oude’ 500. Hoewel dit kleintje in 2007 (!) werd gelanceerd, ziet hij er nog altijd fris uit. In al die jaren kreeg het sympathieke Italiaantje maar één echte facelift (in 2015), en dan nog waren de aanpassingen subtiel. Het interieur van de 500 is smaakvol aangekleed, met een dashboard dat gedeeltelijk in koetswerkkleur is afgewerkt. In de loop der jaren werd het aanbod aan infotainment- en connectiviteitsmogelijkheden uitgebreid. De rijhouding is helaas niet veranderd: het stuur is enkel in de hoogte verstelbaar en staat te veel naar het midden. Bovendien nemen de wielkasten behoorlijk wat plaats in beslag. Achterin is plek voor twee volwassenen, zij het dan voor korte ritten. De koffer is amper 185 liter groot, maar door de gelijke delen van de achterbankleuning neer te klappen kun je over 750 liter beschikken.

De enige overgebleven motor is de 1.0 Hybrid – in feite een mildhybride waarin de starter-alternator een kleine boost geeft. Deze mildhybride versie wordt standaard geleverd met een manuele zesbak; wil je liever niet zelf schakelen, dan kun je nog terecht bij de aloude atmosferische 1.2 met 69 pk. Deze viercilinder is enkel nog combineerbaar met een gerobotiseerde vijfbak, zij het met enkele koppeling.

 

In samenwerking met ALD Automotive en Eurofleet Consult

Een offerte van ALD Automotive? Klik hier.

Meer info over Eurofleet Consult ? Klik hier.

 

Langs binnen (fiscaliteit)

*Over de Belasting op Inverkeerstelling en de Jaarlijkse verkeersbelasting: inschrijving als leasewagen = Brusselse regels, dus enkel op basis van het vermogen in kilowatt en het fiscale vermogen. Omdat deze modellen nagenoeg altijd krachtiger zijn dan hun evenknie met een verbrandingsmotor zijn ze op dit specifieke vlak van de fiscaliteit in het nadeel. Voor Vlaamse klanten is het aangeraden om in te schrijven in Vlaanderen, want de regels zijn daar veel interessanter voor dit type voertuigen.

 

Opties en accessoires:

  • Metaalkleur

 

*Bijschrift

  1. 21% btw Incl.
  2. Basis offerte ALD – 65% niet verrek. btw incl. Vraag een offerte aan ALD Automotive
  3. BIV en JVB zijn al inbegrepen in het voertuigbudget
  4. Het bedrag aan rente dat voor 100% aftrekbaar is, wordt geschat op 10% van de leaseprijs van het voertuig
  5. Belastingtarief verworpen uitgaven = 40%

 

Foto galerij

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Geen onderdeel van een categorie

Gelijkaardige artikels