Langs buiten (rijverslag)
De vierde generatie van de Santa Fe debuteerde in 2018, maar ging voor 2021 al grondig onder het mes. Naast onmiskenbare wijzigingen aan het koetswerk zijn er ook aanpassingen aan het platform te melden, terwijl binnenin de hele middenconsole hertekend werd. Verder beschikt de Santa Fe voortaan ook over een digitale instrumentencluster van 12,3 duim. Ander nieuws is dat de Santa Fe voortaan uitgerust wordt met een Terrain Mode-knop, waarmee je kunt kiezen uit allerlei offroadrijprogramma’s. Deze potige SUV biedt achterin nog altijd een zee van ruimte. Ook een derde stoelenrij is verkrijgbaar, die van deze Koreaan een zevenzitter maakt.
Sinds de facelift is de Santa Fe er ook als full hybrid, waarbij een 1.6-turbo op benzine gekoppeld is aan een elektromotor, samen goed voor 230 pk. Een kleine batterij maakt het mogelijk om over korte afstanden volledig elektrisch te rijden. Dat zal nog meer het geval zijn in de geplande plug-inhybride (265 pk), waarvan de batterij van 13,8 kWh zou moeten volstaan voor een elektrisch rijbereik van ongeveer 40 kilometer. Of dat ook voldoende is om onder de fiscale drempel van 50 g CO2/km te blijven, is nog afwachten. Tot slot blijft ook de diesel op post: de 2.2 CRDi (204 pk) werd lichter gemaakt en geoptimaliseerd en is altijd gekoppeld aan een nieuwe gerobotiseerde achtversnellingsbak met dubbele koppeling (DCT-8).
Langs binnen (fiscaliteit)
Ontdek de fiscaliteit van dit model via de berekeningsmodule van OTOTO.
Volg gewoon deze link. Daar geeft u het gewest en de postcode in waar uw voertuig wordt ingeschreven om een volledige fiscale fiche te bekomen.