Langs buiten (rijverslag)
De in 2018 gelanceerde E-PACE – niet te verwarren met de elektrische I-PACE – kreeg voor 2021 een update. Technisch maakt de E-PACE gebruik van het stalen platform van de Range Rover Evoque en Land Rover Discovery Sport, dat minder duur is dan de aluminium architectuur van de grote F-Pace. Dat betekent meteen dat de tweewielaangedreven versies voorwieltrekkers zijn. Binnenin garandeert de hoge rijhouding een uitstekend overzicht over het andere verkeer en zorgt de brede middenconsole voor een origineel tintje. Achterin is veel plek, maar de middelste passagier zit wel opgescheept met een brede aandrijftunnel.
Jaguars compacte SUV rust op een onderstel dat vrij stug is, zodat de optionele gestuurde schokdemping welkom is. In de praktijk komt deze E-Pace erg efficiënt en levendig voor de dag. De motoren zijn allemaal drukgevoed. Bij de benzines begint het gamma begint bij een 1.5-driecilinder van 165 pk, met daarboven tweeliters van 200 en 249 pk. Dieselliefhebbers kunnen terecht bij de tweeliter van 165 of 204 pk. Alleen de instapmotoren zijn er ook met voorwielaandrijving, al de rest is sowieso AWD. Dat geldt ook voor de plug-inhybride P300e, die in totaal 309 pk sterk is en op papier 55 kilometer ver belooft te komen op een volle batterij. Door zijn CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km is deze P300e-versie bovendien (bijna) 100 procent aftrekbaar voor zelfstandigen en ondernemingen.
Langs binnen (fiscaliteit)
Ontdek de fiscaliteit van dit model via de berekeningsmodule van OTOTO.
Volg gewoon deze link. Daar geeft u het gewest en de postcode in waar uw voertuig wordt ingeschreven om een volledige fiscale fiche te bekomen.