Gepubliceerd op 14 January 2021 om 16h51
Door Damien Malvetti

Fleetnieuws VMS 2021 – De Lexus UX langs binnen (fiscaliteit) en langs buiten (rijverslag)

Deze chique cross-over weet met zijn concept en technologie de huidige tijdgeest goed te vatten. Een van de grootste pijnpunten is het uitrustingsbeleid, dat je meteen verplicht te upgraden naar een soms veel duurdere versie als je deze of gene uitrusting wilt.

|
| © |

Langs buiten (rijverslag)

De in 2019 gelanceerde UX profileert zich als een cross-over, en houdt het midden tussen een berline en een SUV. Het interieur is chic aangekleed, hoewel de ergonomie beter had gekund, met een veelheid aan knoppen die overal verspreid staan. Aan beenruimte achterin is geen gebrek, maar de middelste zitplaats op de achterbank is vrij smal uitgevallen. En de koffer is klein en onhandig. Onder zijn specifieke kleedje verbergt de UX de technische basis van de Toyota C-HR, waar hij ook zijn aandrijfgeheel haalde: de UX is enkel leverbaar als 250h, een combinatie van een tweeliter-benzine en een elektromotor met een systeemvermogen van 184 pk. De kleinere batterij kan alleen onderweg worden bijgeladen, door de vertragingsenergie te recupereren, of door middel van de benzinemotor. Zuiver elektrisch rijden kan in het beste geval gedurende 2 à 3 kilometer, maar gelukkig laadt de batterij snel weer bij.

Bij een rustige rijstijl blinkt deze aandrijflijn uit door haar lage dorst en haar zachte werking. Onder zware belasting wordt de benzinemotor daarentegen hoog in de toeren gehouden, met alle geluidsoverlast van dien. Bij de standaardversie gaat het vermogen enkel naar de voorwielen, maar Lexus biedt ook een AWD-versie aan. Een tweede elektromotor op de achteras drijft in dat geval de achterwielen aan… maar ook dan blijft het totale vermogen 184 pk bedragen. Al bij al lijkt het nut van deze 4×4-variant ons beperkt, aangezien ook de voorwielaangedreven UX al bijzonder efficiënt en comfortabel rijdt.

 

In samenwerking met ALD Automotive en Eurofleet Consult

Een offerte van ALD Automotive? Klik hier.

Meer info over Eurofleet Consult ? Klik hier.

 

Langs binnen (fiscaliteit)

  • Bestuurdersprofiel: Werknemer
  • Btw tarief: 21%
  • Niet verrekenbare btw: 65%
  • Tarief vennootschapsbelasting: 25%
  • Tarief personenbelasting: 53%
  • CO2 bijdrage: Ja
  • Voordeel alle aard: Ja
  • Datum inschrijving: 05/01/2021
  • Looptijd contract: 48 maanden
  • km/jaar: 25 000 km
  • Aanschafmethode: Operationele leasing
  • Regio van inschrijving: Brussel
  • Rijstijl: eco
  • Brandstofkaart: Ja

*Over de Belasting op Inverkeerstelling en de Jaarlijkse verkeersbelasting: inschrijving als leasewagen = Brusselse regels, dus enkel op basis van het vermogen in kilowatt en het fiscale vermogen. Omdat deze modellen nagenoeg altijd krachtiger zijn dan hun evenknie met een verbrandingsmotor zijn ze op dit specifieke vlak van de fiscaliteit in het nadeel. Voor Vlaamse klanten is het aangeraden om in te schrijven in Vlaanderen, want de regels zijn daar veel interessanter voor dit type voertuigen.

 

Opties en accessoires:

  • Metaalkleur

 

*Bijschrift

  1. 21% btw Incl.
  2. Basis offerte ALD – 65% niet verrek. btw incl. Vraag een offerte aan ALD Automotive
  3. BIV en JVB zijn al inbegrepen in het voertuigbudget
  4. Het bedrag aan rente dat voor 100% aftrekbaar is, wordt geschat op 10% van de leaseprijs van het voertuig
  5. Belastingtarief verworpen uitgaven = 40%

 

Fotogalerij

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Geen onderdeel van een categorie

Gelijkaardige artikels