Langs buiten (rijverslag)
De in de herfst van 2019 gelanceerde 208 weet meteen te bekoren met zijn pittige design. Deze tweede generatie bestaat enkel nog als vijfdeurs en is met zijn 4,05 meter een fikse 9 centimeter langer dan zijn voorganger. De grotere buitenafmetingen ten spijt is de zitruimte achterin nog altijd vrij beperkt. Bovendien zijn de achterste deuropeningen vrij klein. Wel is de koffer groter geworden: met de laadvloer in zijn laagste positie beschik je over een volume van 311 liter. Voorin blijft Peugeot trouw aan zijn i-Cockpit met hoog geplaatste tellerpartij in combinatie met een laag gemonteerd en afgevlakt stuurwiel. Bij de duurdere versies is de tellerpartij digitaal en driedimensioneel. De afwerking en de aankleding van het interieur is voortreffelijk.
Tijdens het rijden laat de 208 een bijzonder goede indruk na, dankzij een degelijke geluiddemping en een geslaagde ophanging. Die absorbeert wegoneffenheden voortreffelijk, maar houdt tegelijk het koetswerk netjes onder controle. Bij de motoren ligt het accent bij de benzines, variaties van een 1,2-literdriecilinder en goed voor 75, 100 of 130 pk. Er is nog één diesel: een 1,5-liter met 100 pk en manuele zesbak. Een GTi hoeven we niet meer te verwachten.
Langs binnen (fiscaliteit)
Ontdek de fiscaliteit van dit model via de berekeningsmodule van OTOTO.
Volg gewoon deze link. Daar geeft u het gewest en de postcode in waar uw voertuig wordt ingeschreven om een volledige fiscale fiche te bekomen.