Langs buiten (rijverslag)
De vierde generatie van de Yaris debuteerde in de zomer van 2020 en is er enkel nog als vijfdeurs – de exclusieve en supersnelle GR is eerder een homologatiemodel voor het WRC dan een échte Yaris. De meeste opties zitten jammer genoeg in packs verwerkt, wat de prijs aardig kan opvoeren. Wel is elke uitvoering standaard voorzien van een reeks rijhulpsystemen, gaande van een adaptieve snelheidsregelaar tot een (soms opdringerige) actieve spoorassistent. Het keurig geassembleerde interieur geeft helaas een sombere indruk als gevolg van de kleine glasoppervlakken – vooral achterin is dat het geval.
Met zijn lengte van 3,94 meter en zijn vrij kleine draaicirkel blijft de Yaris compact en wendbaar. Het relatief directe stuur en de volledig vernieuwde ophanging zorgen voor een stevige portie rijplezier zonder het veercomfort in het gedrang te brengen. Het motorpalet telt om te beginnen twee klassieke benzines: een 1.0 van 72 pk en een 1.5 van 125 pk, telkens met drie cilinders. Daarnaast is er natuurlijk ook weer de hybride variant, goed voor 116 pk. Deze zelfladende full hybrid komt het best tot zijn recht in de stad en op secundaire wegen en kan bij lage belasting ook enkele kilometers puur elektrisch rijden.
Langs binnen (fiscaliteit)
Ontdek de fiscaliteit van dit model via de berekeningsmodule van OTOTO.
Volg gewoon deze link. Daar geeft u het gewest en de postcode in waar uw voertuig wordt ingeschreven om een volledige fiscale fiche te bekomen.