Gepubliceerd op 17 January 2021 om 08h14
Door Damien Malvetti

Fleetnieuws VMS 2021 – De Volkswagen ID.4 langs binnen (fiscaliteit) en langs buiten (rijverslag)

Volkswagen zet zijn elektrische offensief verder, met een ID.4 die de Tesla Model Y het gras voor de voeten probeert weg te maaien. Daarvoor heeft hij zeker de juiste argumenten – zeker omdat de prijzen scherp zijn – maar hij zal wel moeten afrekenen met concurrentie uit eigen stal: de technisch verwante Enyaq bij Skoda doet alles even goed… voor minder geld.

|
| © |

Langs buiten (rijverslag)

Na de ID.3 volgt de ID.4, een cross-over van 4,58 meter lang en 1,63 meter hoog, die ook zijn functionele kwaliteiten verzorgt: in zijn koffer kan hij 541 tot 1.525 liter vervoeren. Op de achterbank hebben drie inzittenden ruim plek, terwijl voorin het dashboard in grote lijnen identiek is aan dat van de ID.3, met een eerste scherm achter het stuur en een tweede, zwevend exemplaar boven aan de middenconsole. Volkswagen biedt eveneens een head-updisplay aan met augmented reality-weergave, waarmee het bijvoorbeeld lijkt of navigatie-instructies op straat worden geprojecteerd. En de geavanceerde multimedia-interface reageert ook op steminstructies.

In eerste instantie komt de ID.4 er in de mooi aangeklede 1st-uitvoering, altijd voorzien van een batterij van 77 kWh (netto) en een enkele elektromotor (achterin) van 204 pk. Het WLTP-rijbereik bedraagt 498 kilometer, opladen kan tot 11 kW (aan een driefasenlaadpunt van 16 ampère) of aan gelijkstroomsnelladers tot 125 kW. Andere vermogensversies (waarvan sommige met vierwielaandrijving dankzij een tweede elektromotor op de vooras) en batterijformaten volgen, allicht zelfs nog in 2021.

 

Langs binnen (fiscaliteit)

Ontdek de fiscaliteit van dit model via de berekeningsmodule van OTOTO.

Volg gewoon deze link. Daar geeft u het gewest en de postcode in waar uw voertuig wordt ingeschreven om een volledige fiscale fiche te bekomen.

Fotogalerij

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Geen onderdeel van een categorie

Gelijkaardige artikels