Gepubliceerd op 4 July 2024 om 14h57
Door Nicolas Joannès

Fleettest Ford Tourneo Custom: een trapje hoger

De nieuwe generatie van de Ford Tourneo Custom betekent een enorme sprong voorwaarts. Deze erfgenaam van de monovolumefilosofie is niet alleen bijzonder ruim, hij wint ook aan comfort en technologie. Zonder toegevingen te moeten doen?

Moderne uitrusting

Allereerst is de look vrij verzorgd, met een expressieve voorpartij en knappe achterlichten, al behoudt hij wel de proporties van de bestelwagen waarop hij is gebaseerd. Binnenin lijkt het dashboard ook op dat van een berline of SUV. Het is voorzien van een digitaal instrumentenpaneel en een groot centraal aanraakscherm van 13 duim met standaard draadloze Android Auto en Apple CarPlay. Vergeleken met de vorige generatie is de rijhouding aanzienlijk verbeterd en heb je meer het gevoel dat je achter het stuur van een SUV zit, zij het een hogere, dan dat van een bestelwagen.

Premium moduleerbaarheid

Achterin biedt de Tourneo Custom gigantisch veel ruimte, vooral in onze configuratie met lange wielbasis. De stoelen met in helling regelbare rugleuning zijn op rails gemonteerd en kunnen naar wens worden verplaatst. Er is zelfs een zeszitsconfiguratie mogelijk, met de inzittenden op de tweede rij tegen de rijrichting in, wat uniek is in deze categorie. Bovendien zijn vier plaatsen uitgerust met Isofix-bevestigingspunten en kunnen twee stoelen verwarmd worden. Alle passagiersstoelen kunnen ook worden verwijderd, waarna je over een laadvolume van bijna 6 kubieke meter beschikt. Je hebt dan wel af te rekenen met het gewicht van de 1/3-2/3-zitbank. Optioneel zijn ook elektrische schuifdeuren en een groot glazen dak verkrijgbaar.

Diesel: voor en tegen

Qua motoren is de Ford Tourneo Custom rustieker, met een diesel die van zich laat horen zodra hij wordt gestart. Zodra hij is opgewarmd, verdwijnen de trillen en wordt hij discreter. De krachtigste versie is goed voor 170 maar vooral een flinke 390 Nm. Dit geeft het model behoorlijke hernemingscapaciteiten en een trekvermogen van 2,5 ton. Het voordeel van de diesel is dat ons testexemplaar erin geslaagd is om tijdens een lange rit minder dan 8,5 liter/100 km te verbruiken, ondanks de aanwezigheid van zeven inzittenden en vierwielaandrijving. Het weggedrag is comfortabel en zeer geruststellend, en benadert eveneens steeds meer dat van een personenauto.

Fleetbalans

De nieuwe Tourneo Custom kan tot negen inzittenden vervoeren en onderscheidt zich door zijn ruimte, zijn moduleerbaarheid en zijn premium uitrusting. Hij kan worden besteld met een 136, 150 of 170 pk sterke dieselmotor, maar ook als plug-inhybride en 100% elektrisch. Er hangt echter wel een stevig prijskaartje aan: vanaf 43.200 euro excl. btw en ongeveer 58.000 euro excl. btw voor ons testexemplaar.

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels