Gepubliceerd op 26 April 2024 om 08h00
Door Maxime Pasture

Fleettest Mini Countryman SE ALL4: Mini voor gezinnen

Maak kennis met de grootste Mini ooit! Onze eerste testrit konden we maken aan het stuur van de elektrische topversie, die over twee motoren beschikt.

Vooraleer aan deze test te beginnen is het misschien nuttig het nieuwe Mini-gamma even te overlopen, om de positionering te begrijpen van deze Countryman, die flink gegroeid is. De nieuwe Cooper, die zowel verkrijgbaar is met een verbrandingsmotor als volledig elektrisch, blijft het meest compacte model. Vervolgens is er de gloednieuwe Aceman, die Mini net heeft gepresenteerd op het salon van Peking en die zich tussen de Cooper en de Countryman in positioneert. Die laatste onderscheidt zich dus van de rest van het gamma doordat hij de meest gezinsvriendelijke is. Concreet is hij 13 cm langer (4,43 m) en 6 cm hoger (1,66 m) dan de vorige generatie.

Uniek universum

Qua formaat, maar ook qua ruimte binnenin is er dus niet veel ‘mini’ meer aan de Countryman. Het enige nadeel van de elektrische versie ten opzichte van de versies met verbrandingsmotor is dat die het moet stellen zonder verschuifbare achterbank en adaptieve ophanging. Maar voor de rest neemt het interieur je mee naar een andere planeet. Design, inrichting, materialen: wat een verfrissing! Het is moeilijk om er niet door betoverd te worden. En dan is er nog dat enorme ronde scherm – met een diameter van 24 cm – waar al maanden over gesproken wordt. Het is 100% touchscreen, met een multimediasysteem dat veel uitgebreider is dan veel tablets! Geeks zullen er dol op zijn. Tenminste, als ze niet terugdeinzen voor het feit dat voor alles aanraaktechnologie wordt gebruikt… Ook de aircobediening is aanraakgevoelig (jammer). Tot slot wordt ook de rij-informatie (snelheid, ingeschakelde versnelling, enz.) op dit scherm weergegeven, want er is geen instrumentenpaneel meer! Gelukkig is zelfs op de laagste uitrustingsniveaus een head-updisplay als optie verkrijgbaar. Een must-have!

Veelbelovend verbruik

De SE ALL4-versie beschikt dus over twee motoren, één per as, zodat het om een vierwielaandrijver gaat. Totaal vermogen: 313 pk. Geclaimde actieradius? Tot 432 km, dankzij een batterij van 64,6 kWh (netto). En achter het erg aangename nieuwe stuurwiel stellen we Mini-achtige rijeigenschappen vast. Ondanks het gewicht van twee ton, dat alleen voelbaar is bij het remmen, rijdt deze Countryman als op rails! Hij is iets stugger dan de versies met verbrandingsmotor, door het ontbreken van adaptieve vering. Maar het comfort wordt verzekerd door de stoelen, zowel voor- als achterin. Het stroomverbruik tijdens onze korte testrit in het zonnige Lissabon bedroeg 16,8 kWh/100 km. Een veelbelovend cijfer om in de praktijk het opgegeven rijbereik te benaderen.

© Voor thuis kan de driefasige boordlader 11 kW aan. Aan een DC-snellader verteert deze Countryman tot 130 kW, waarmee het een half uurtje vergt om te laden van 10 tot 80%.

Fleetbalans

Als je aanvaardt dat je voor alles het aanraakscherm moet gebruiken en dat een Mini eerder ‘maxi’ kan zijn, is deze nieuwe Countryman in veel opzichten erg verleidelijk. Zijn stijl, de vele mogelijkheden om het interieur en exterieur te personaliseren (je kunt zelfs de lichtsignatuur van de koplampen en de achterlichten aanpassen!) en zijn binnenruimte nemen je mee naar een ander universum. En als het elektriciteitsverbruik dan ook nog eens laag is, zoals we hebben vastgesteld, dan belooft dat een aantrekkelijke TCO. Basisprijs voor de SE ALL4: 43.181,82 euro, exclusief btw. Maar met zijn 204 pk, enkele motor en maximaal rijbereik van 462 km zal de Countryman E wellicht populairder zijn, en die is er vanaf 38.223,14 euro exclusief btw of 390 euro per maand.

Zin om de elektrische Mini Countryman en al de recentste volledig elektrische nieuwigheden te testen?

Afspraak op 13 juni tijdens ons link2fleet ZE Experience Event om al de jongste volledig elektrische nieuwigheden op de markt te testen. Meer dan de 20 automerken zullen u in de Brabanthal te Leuven testritten met hun nieuwste modellen aanbieden!

Info en inschrijvingen hier.

Technische fiche

Mini Countryman SE ALL4 (230 kW/313 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Elektriciteit
Vermogen 230 kW/313 pk
Maximukoppel 494 Nm
Leeggewicht 2.000 kg
Koffervolume
460 l
Rijbereik 432 km
Gemiddeld verbruik
16,8 – 18,5 kWh/100 km
Emissie van CO2 0 g/km
Topsnelheid 180 km/u
Batterijcapaciteit 64,6 kWh

 

 

ANDERE MOTORVERSIES
Motor Brandstof Vermogen
Countryman E (enkele motor) Elektriciteit 150 kW (204 pk)

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw
€ 43.181,82
Basisprijs incl. btw € 52.250
Fiscaal vermogen
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) € 61,50
BIV (Vlaanderen)  € 0
Wegentaks (Brussel, Wallonië) € 97,68
Wegentaks (Vlaanderen)  € 0
Fiscale aftrekbaarheid
100 %
VAA gebruiker
€ 1.664,80/jaar
Verworpen uitgaven
€ 166,48/jaar
Taks op uitstoot CO2 € 31,99

 

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels