Vooraleer aan deze test te beginnen is het misschien nuttig het nieuwe Mini-gamma even te overlopen, om de positionering te begrijpen van deze Countryman, die flink gegroeid is. De nieuwe Cooper, die zowel verkrijgbaar is met een verbrandingsmotor als volledig elektrisch, blijft het meest compacte model. Vervolgens is er de gloednieuwe Aceman, die Mini net heeft gepresenteerd op het salon van Peking en die zich tussen de Cooper en de Countryman in positioneert. Die laatste onderscheidt zich dus van de rest van het gamma doordat hij de meest gezinsvriendelijke is. Concreet is hij 13 cm langer (4,43 m) en 6 cm hoger (1,66 m) dan de vorige generatie.
Fleettest Mini Countryman SE ALL4: Mini voor gezinnen
Maak kennis met de grootste Mini ooit! Onze eerste testrit konden we maken aan het stuur van de elektrische topversie, die over twee motoren beschikt.
Uniek universum
Qua formaat, maar ook qua ruimte binnenin is er dus niet veel ‘mini’ meer aan de Countryman. Het enige nadeel van de elektrische versie ten opzichte van de versies met verbrandingsmotor is dat die het moet stellen zonder verschuifbare achterbank en adaptieve ophanging. Maar voor de rest neemt het interieur je mee naar een andere planeet. Design, inrichting, materialen: wat een verfrissing! Het is moeilijk om er niet door betoverd te worden. En dan is er nog dat enorme ronde scherm – met een diameter van 24 cm – waar al maanden over gesproken wordt. Het is 100% touchscreen, met een multimediasysteem dat veel uitgebreider is dan veel tablets! Geeks zullen er dol op zijn. Tenminste, als ze niet terugdeinzen voor het feit dat voor alles aanraaktechnologie wordt gebruikt… Ook de aircobediening is aanraakgevoelig (jammer). Tot slot wordt ook de rij-informatie (snelheid, ingeschakelde versnelling, enz.) op dit scherm weergegeven, want er is geen instrumentenpaneel meer! Gelukkig is zelfs op de laagste uitrustingsniveaus een head-updisplay als optie verkrijgbaar. Een must-have!
Veelbelovend verbruik
De SE ALL4-versie beschikt dus over twee motoren, één per as, zodat het om een vierwielaandrijver gaat. Totaal vermogen: 313 pk. Geclaimde actieradius? Tot 432 km, dankzij een batterij van 64,6 kWh (netto). En achter het erg aangename nieuwe stuurwiel stellen we Mini-achtige rijeigenschappen vast. Ondanks het gewicht van twee ton, dat alleen voelbaar is bij het remmen, rijdt deze Countryman als op rails! Hij is iets stugger dan de versies met verbrandingsmotor, door het ontbreken van adaptieve vering. Maar het comfort wordt verzekerd door de stoelen, zowel voor- als achterin. Het stroomverbruik tijdens onze korte testrit in het zonnige Lissabon bedroeg 16,8 kWh/100 km. Een veelbelovend cijfer om in de praktijk het opgegeven rijbereik te benaderen.
Fleetbalans
Als je aanvaardt dat je voor alles het aanraakscherm moet gebruiken en dat een Mini eerder ‘maxi’ kan zijn, is deze nieuwe Countryman in veel opzichten erg verleidelijk. Zijn stijl, de vele mogelijkheden om het interieur en exterieur te personaliseren (je kunt zelfs de lichtsignatuur van de koplampen en de achterlichten aanpassen!) en zijn binnenruimte nemen je mee naar een ander universum. En als het elektriciteitsverbruik dan ook nog eens laag is, zoals we hebben vastgesteld, dan belooft dat een aantrekkelijke TCO. Basisprijs voor de SE ALL4: 43.181,82 euro, exclusief btw. Maar met zijn 204 pk, enkele motor en maximaal rijbereik van 462 km zal de Countryman E wellicht populairder zijn, en die is er vanaf 38.223,14 euro exclusief btw of 390 euro per maand.
Zin om de elektrische Mini Countryman en al de recentste volledig elektrische nieuwigheden te testen?
Afspraak op 13 juni tijdens ons link2fleet ZE Experience Event om al de jongste volledig elektrische nieuwigheden op de markt te testen. Meer dan de 20 automerken zullen u in de Brabanthal te Leuven testritten met hun nieuwste modellen aanbieden!
Info en inschrijvingen hier.
Technische fiche
Mini Countryman SE ALL4 (230 kW/313 pk)
TECHNISCHE INFORMATIE | |
Brandstof | Elektriciteit |
Vermogen | 230 kW/313 pk |
Maximukoppel | 494 Nm |
Leeggewicht | 2.000 kg |
Koffervolume |
460 l |
Rijbereik | 432 km |
Gemiddeld verbruik |
16,8 – 18,5 kWh/100 km |
Emissie van CO2 | 0 g/km |
Topsnelheid | 180 km/u |
Batterijcapaciteit | 64,6 kWh |
ANDERE MOTORVERSIES |
|||
Motor | Brandstof | Vermogen | |
Countryman E (enkele motor) | Elektriciteit | 150 kW (204 pk) |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs excl. btw |
€ 43.181,82 |
Basisprijs incl. btw | € 52.250 |
Fiscaal vermogen |
– |
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) | € 61,50 |
BIV (Vlaanderen) | € 0 |
Wegentaks (Brussel, Wallonië) | € 97,68 |
Wegentaks (Vlaanderen) | € 0 |
Fiscale aftrekbaarheid |
100 % |
VAA gebruiker |
€ 1.664,80/jaar |
Verworpen uitgaven |
€ 166,48/jaar |
Taks op uitstoot CO2 | € 31,99 |
Gelijkaardige artikels
Maak vandaag uw gratis account aan en ervaar de beste leeservaring!
Uw voordelen:
- Exclusieve toegang tot premium content: diepgaande analyses, intertviews & rapportages
- Het wekelijks ontvangen van de actualiteit, trends en evenementen in uw mailbox.
- Het bewaren van de artikels die u op een later tijdstip wenst te lezen of te delen met uw collega’s.
- Een gepersonaliseerde pagina op basis van uw interesses en voorkeuren.