Gepubliceerd op 19 October 2021 om 09h37
Door Félix Bouland

Fleettest Opel Grandland: uitgesproken karakter

Met een update in het midden van zijn productcyclus verliest de grote SUV van Opel zijn X, maar wint hij aan karakter met een nieuwe neus en een bijdetijds interieur. De Grandland, zoals hij voortaan heet, behoudt zijn twee plug-in hybride aandrijvingen.

|||||||||
||||||||| © |2017 Opel Grandland X - embargoed until April 19th|2017 Opel Grandland X - embargoed until April 19th|2017 Opel Grandland X - embargoed until April 19th|2017 Opel Grandland X - embargoed until April 19th|2017 Opel Grandland X - embargoed until April 19th||||

En hop! In een vingerknop zit het volledige SUV-gamma van Opel op één lijn. Op stilistisch vlak uiteraard, want motorisch gezien verschilt het Duitse gamma op zowat alle vlakken, dankzij de de elektrische transitie van moederhuis Stellantis. De nieuwe Grandland evolueert niet enkel door het plotse verlies van de X in zijn naam – net zoals bij de kleinere Mokka – want hij beschikt voortaan ook over de Opel Vizor en Pure Panel. Op dat tweede komen we meteen terug, maar eerst gaan we dieper in op het eerste. De Opel Vizor is simpelweg een nieuwe neus, bestaande uit een chroomomrand zwart plastic/glasachtig radiatorrooster met daarin de (standaard) LED-koplampen geïntegreerd. Het bezorgt de Duitse SUV een jongere look, ook al is er wat geknoeid aan de flanken om bestaande wielkasten en motorkap te kunnen behouden. Schaalvoordelen, weet je wel!

 

Sprong naar de 21ste eeuw  

 

Dit soort cost-cutting, vinden we ook terug in het interieur, maar dit keer komt het de inzittenden ten goede. Zo is er het nieuwe Pure Panel, dat de boordplank helemaal vernieuwt met de komst van twee goed in een glanzend zwarte instrumentatie geïntegreerde schermen van respectievelijk 12 en 10 duim groot. Dat staat niet enkel opgeruimder dan voordien, het is ook ergonomischer en duidelijker. Voor de rest blijft alles zoals het was, of het nu gaat over de steenharde AGR-zetels die wel goed zijn voor de rug, het rijcomfort ‘op zijn Duits’, de afwerking in zachte kleuren en de genereuze koffer die ook bij de hybride versies zijn volume behoudt. Ook onder de motorkap verandert er niks.

 

Fleetbalans

Naast de benzine- 1(.2 l) en dieselmotor (1.5 l) van beiden 130 pk, behoudt de Opel Grandland zijn twee plug-in hybride aandrijvingen voorzien van een 13,2 kWh batterij met een mooie autonomie van 61-64 km (WLTP). Of je nu de Hybrid van 225 pk neemt of de Hybrid4 van 300 pk met vierwielaandrijving, de CO2-uitstoot is altijd lager dan 32 g/km, goed voor een volledige fiscale aftrekbaarheid.

Technische fiche Opel Grandland Hybrid
Brandstof benzine & elektrische
Vermogen 165 kW/225 pk
Koppel 360 Nm
Gewicht 1807 kg
Koffer 390 l
Batterij 13,2 kWh
Gemiddelde verbruik 1,3/100 km WLTP
CO2-uitstoot 30 gr/km
Max. snelheid 225 km/h
Cilinderinhoud 1598 cm3
Beheersinformaties
Basisprijs excl.btw 35 909,00 €
Basisprijs incl.btw 43 450,00 €
Fiscale vermogen 9
TMC (BXL) 4 957 €
BIV (Vlaanderen) 4 957 €
Verkeersbelasting (BXL) 326,26 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 489,67 €
Fiscale aftrekbaarheid 100%
VAA 1489.71€
Verworpen uitgaven 253,25 €
CO2-belasting 27,54 €
Félix Bouland

Félix Bouland, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels