Gepubliceerd op 5 March 2021 om 15h58
Door Eduard Coddé

Fleettest – Opel Mokka-e: de nieuwe Opel-verschijning

Opel legt graag de nadruk op het Duits imago binnen de PSA-groep en nu bij uitbreiding ‘Stelantis’ (het samengaan van PSA en FCA). De Opel Mokka ontstond vanaf het spreekwoordelijke blanco blad en is het eerste model dat zijn opwachting maakt met de nieuwe designtaal van het merk, gekenmerkt door de ‘Vizor’.

|||||||||||||||||
||||||||||||||||| © |||||||||||||||||

De Opel Vizor is geïnspireerd op het beschermende vizier van een integraalhelm. Het nieuwe familiegezicht kenmerkt zich door de vloeiende wijze waarop de grille, het merklogo – de Opel Blitz kreeg ook al een make-over – en de koplampen in één module zijn samengebracht.

Alle versies beschikken over LED-koplampen. Het hoogste uitrustingsniveau – e-Ultimate – geniet van de nieuwste generatie IntelliLux LED Matrix-koplampen, een unicum in dit segment. Behalve op de basisuitvoering – e-Edition – kunnen de IntelliLux LED Matrix-koplampen als optie besteld worden.

In het interieur valt meteen de boogvormig rond de bestuurder geplaatste dubbele display op met maximale schermdiagonaal van 12” en 10” voor het infotainment. De cluster is zeer verzorgd uitgevoerd, wat overigens voor de ganse interieurafwerking geldt: het blijft mooi stil aan boord, zonder enig storend bijgeluidje.

De modulaire laadruimte slikt 310 tot 1.060 liter bagage.

 

Drieluik

Opel levert zijn nieuwe Mokka met benzine- of dieselmotoren of als EV. De elektromotor levert een vermogen van 100 kW (136 pk) en een maximumkoppel van 260 Nm. De acceleratie van 0 naar 100km/u vergt 9,0 seconden; de topsnelheid is elektronisch begrensd op 150 km/u.

De 50 kWh-batterij, die in alle uitvoeringen geschikt is voor snelladen (DC) tot 100 kW, laat 80% lading in 30 minuten toe. De actieradius van de Mokka-e is vastgesteld op 324 km volgens de WLTP-norm in de rijmodus ‘Normal’. Daarnaast kan de bestuurder kiezen voor ‘Eco’ (meer efficiency) en ‘Sport’ (meer rijdynamiek).

 

Aangenaam rijgedrag

De Opel Mokka-e verrast met een prettige wegligging. In het bijzonder het bochtengedrag valt positief op. Hij laat zich zelfs best sportief rijden over een bochtig en hellend parcours. Ook in ‘normal’-stand voelt hij zeer vlot aan. Kiezen voor de ‘sport’-modus laat meer stuurreacties voelen; de ‘eco’-stand is goed bruikbaar voor cruisen, maar de trage reactietijd ergert wanneer snel vermogen nodig is.

Een goede en comfortabele zitpositie, de aantrekkelijke vormgeving van het dashboard en een kwalitatief ogende afwerking, zijn verdere troeven van de Opel Mokka-e. Nog een meevaller is het akoestisch comfort in het interieur, mede het gevolg van weinig windgeluiden geproduceerd door het koetswerk. Een geslaagde kennismaking!

 

Technische fiche

Opel Mokka-e Edition
Vermogen 100 kW (136 pk)
Basisprijs zonder BTW 29917,36
CO2-uitstoot (gecombineerd, WLTP) 0
Elektrisch rijbereik 322 km (WLTP)
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) 61,50
BIV (Vlaanderen) 0
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië, Leasing) 82,10
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0
Fiscale aftrekbaarheid 100%
VAA gebruiker 1.370 €
Verworpen uitgave 232,9 €
CO2-belasting 27,54 €
Maandelijkse huurprijs 420 €

 

Fotogalerij

Eduard Coddé

Eduard Coddé, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels