Het eerste wat opvalt, is dat de break net zo stijlvol is als de berline. Ook al zal de sterk bewerkte achterkant ongetwijfeld meer verdeeldheid zaaien dan de vorige generatie, moeten we toegeven dat deze station wagon een echte look heeft zoals Peugeot ze al een tijdje ontwerpt. Deze versie voegt niet alleen een ‘rugzakachtig’ laadvolume toe: het hele chassis en de proporties zijn herwerkt om voor een harmonieus profiel te zorgen. De wielbasis is 5,5 cm langer dan bij de sedan waardoor de inzittenden meer knieruimte hebben, terwijl de overhang vanachter 21 cm langer is. Met 608 liter in de benzine- en dieselversies dankzij de verlegbare vloer, is de bagageruimte nog steeds een van de grootste op de markt. Het volume daalt echter tot 548 liter in de plug-in hybride versies (180 of 225 pk).
Een knus interieur
Aan boord zijn logischerwijs dezelfde snufjes als in de berline aanwezig. Een dashboard met twee hoogtes, de i-Cockpit met zijn kleine stuurwiel en zijn 3D-display (bij de meest luxueuze versies), en het mooie centrale scherm, verdubbeld met een aanraakgevoelig bedieningspaneel dat naar eigen wens kan worden geconfigureerd. Dit laatste zal zeer nuttig zijn aangezien de ergonomie van het multimediasysteem beter kan, althans voor de paar uur die we achter het stuur doorbrachten. Aan de andere kant is de kwaliteit van de afwerking, net als bij de berline, onberispelijk. Het ontwerp van de zetels lijkt met succes gemaakt om kilometers lang door te gaan zonder pijntjes en kwaaltjes.
Plezier met diesel
Op de weg heeft de station wagon het karakteristieke speelse rijgedrag van de nieuwste Peugeots. De besturing is nauwkeurig en de demping biedt een compromis tussen lichaamsondersteuning en comfort dat bijna perfect is, ook al vonden we de demping iets steviger dan bij de sedan. Maar bovenal heeft deze test ons de 1.5l BlueHDI met 130 pk doen (her)ontdekken. Het is nu de enige dieselmotor die het Franse bedrijf aanbiedt. Het herinnerde ons eraan dat deze motor zonder twijfel de referentie is in zijn segment. Vol gas stuurt hij zijn koppel al vanaf het laagste toerental en duwt hij lineair om een mechanische soepelheid te bieden die zeldzaam wordt. Hij is ook zeer goed afgestemd op de automatische versnellingsbak met 8 versnellingen (EAT 8), die in dit geval zeer soepel en responsief is, in lijn met het mechanische plezier. Dit alles, gekoppeld aan een opmerkelijke geluidsisolatie en een perfect binnen de perken gehouden verbruik: 4,5 tot 5,2 liter (117 tot 137 g CO2/km) naargelang van de versie.
Technische fiche
Technische informatie | Peugeot 308 SW 1.5l BlueHDI 130 EAT8 |
Brandstof | Diesel |
Vermogen | 130 Pk |
Maximumkoppel | 300 Nm |
Leeggewicht | 1.436 kg |
Inhoud koffer | 608 – 1.634 l |
Inhoud brandstoftank | – |
Gemiddeld verbruik | 4,5 – 5,2 l/100 km |
CO2-uitsoot | 117 – 137 g/km |
Topsnelheid | 204 km/u |
Cilinderinhoud | 1.499 cm3 |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs excl. btw | 25.785,12€ |
Basisprijs incl. btw | 31.200€ |
Fiscaal vermogen | 8 pk |
TMC (Brussels, Wallonië, Leasing) | 495 € |
BIV (Vlaanderen) | 599,68 € |
Verkeersbelasting (Br., Wal.) | 248,95 € |
Verkeersbelasting (Vl.) | 263, 14 € |
Fiscale aftrekbaarheid | 100 % |
VAA Werknemer | 1.264,05 € |
Verworpen uitgaven | 345,58 € |
CO2-taks | 52,07 € |