Visueel valt de nieuwe Peugeot 308 zeker op in het verkeer dankzij zijn sterke uiterlijk en zijn gebeeldhouwde lijnen. Het nieuwe Peugeot-design komt hier volledig tot uiting met, in het bijzonder, de ultradunne LED-achterlichten op zowel de berline- als de break-versie. Deze laatste is 4,64 meter lang en heeft een zeer schuin aflopend dak, wat geen afbreuk doet aan de bagageruimte.
Goede autonomie
Ondanks de aanwezigheid van een grote accu die nodig is om de elektromotor aan te drijven, heeft de plug-in hybride versie 548 liter volume als bagageruimte. Met een capaciteit van 12,4 kWh biedt deze batterij een comfortabel bereik van 60 km in 100% elektrische modus volgens de WLTP-cyclus. In de praktijk werden we tijdens onze testrit bij milde temperaturen niet teleurgesteld met 42 km in de stad en meer dan 50 km op de Brusselse ring, zonder CO2-uitstoot.
Snelle oplading
Zodra de batterijen leeg zijn, stijgt ook het brandstofverbruik niet, met waarden tussen 6,5l en 8,5l/100km, afhankelijk van de omstandigheden. De batterijen kunnen volledig worden opgeladen via het lichtnet in 4 tot 7 uur of in minder dan 2 uur met de optionele oplaadkabel.
180 of 225 pk
Deze nieuwe Peugeot 308 wordt aangeboden in twee plug-in hybride versies met 180 of 225 pk. De krachtigere versie heeft slechts 7,6 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te accelereren en haalt een snelheid van 225 km/u. Dat gezegd zijnde, de 180 pk plug-in hybride is slechts een tiende minder snel.
Efficiëntie
Ondanks een gewicht van meer dan 1.750 kg in onze testversie met de krachtigste motor, stellen de werkelijke prestaties niet teleur. De hoge koppel, die dankzij de elektrische aandrijving al heel vroeg beschikbaar is, zorgt ervoor dat er altijd een vermogensreserve is. Alleen de versnellingsbak reageert soms niet goed. Wat de rijeigenschappen betreft, biedt de 308 PHEV een goed compromis tussen comfort en dynamiek.
Premium ?
Binnenin bewijst de 308 eens te meer dat hij zich in de hogere marktsegmenten heeft opgewerkt met zeer verzorgde materialen en afwerkingen en moderne uitrustingen zoals het dubbele digitale scherm in combinatie met aanpasbare virtuele knoppen die niet aan stijl hebben ingeboet. De voorpassagiers kunnen zelfs genieten van massagestoelen op de best uitgeruste versies. De passagiersruimte achterin is niet bijzonder indrukwekkend, maar de achterbank kan in drie delen worden gesplitst.
Fleetrapport
De nieuwe 308 bevestigt zijn promotie naar het hogere marktsegment met een mooie afwerking en ultramoderne uitrusting, maar ook met hogere prijzen. Deze succesvolle PHEV-variant biedt een goede autonomie, waardoor een maximaal gebruik zonder CO2-uitstoot gemakkelijk denkbaar is.
Technische fiche
Peugeot 308 SW PHEV 225 pk finition GT Pack
TECHNISCHE INFORMATIE | |
Brandstof | Hybride (benzine / elektrisch) |
Vermogen | 225 pk |
Maximumkoppel | 360 Nm |
Leeggewicht | 1687 Kg |
Koffervolume | 548 l |
Gemiddeld verbruik | 1,2 l/100 km |
Uitstoot van CO2 | 27 g/km |
Maximumsnelheid | 235 km/u |
Elektrisch rijbereik | 67 km |
BEHEERSINFORMATIE | |
Prijs testmodel excl. BTW | 40.041€ |
Prijs testmodel incl. BTW | 48.450 € |
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) | 4957 € |
BIV (Vlaanderen) | 46,23 € |
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) | 85,27 € |
Verkeersbelasting (Vlaanderen) | 85,27 € |
Fiscale aftrekbaarheid | 100 % |
VAA werknemer | 1400 €/jaar |
Verworpen uitgaven | 560 €/jaar |
CO2-taks | 28,17 € |