Gepubliceerd op 8 August 2023 om 15h16
Door Félix Bouland

Fleettest Peugeot e-2008: steeds beter en beter

De Peugeot 2008 krijgt een kleine stylingupdate om mee te zijn met zijn tijd. Het is echter de elektrische versie, de e-2008, die de krantenkoppen haalt met zijn nieuwe motor en grotere actieradius.

||||||||
|||||||| © ||||||||

Peugeot maakt geen geheim van de populariteit van zijn 2008, laat staan die van zijn elektrische variant. Sinds de lancering in 2019 heeft Peugeot meer dan 75.000 exemplaren verkocht. Vandaag zou het orderboek voor de e-2008 wel eens uit zijn voegen kunnen barsten…

Van hoektanden naar klauwen

Niet dat de nieuwe Peugeot e-2008 er zo onweerstaanbaar uitziet dat klanten massaal naar de dealer zullen komen. Deze update is niet meer en niet minder dan een simpele facelift. De volledig nieuwe voorkant ruilt de twee lichtgevende hoektanden in voor zes verticale strepen, die zouden doen denken aan de klauwen van een leeuw.

Voor de rest loopt de grille nu over in de bumper, net als bij de 308, terwijl de LED-koplampen zijn geëvolueerd tot drie kleine modules. Aan de achterzijde is vooral de verlichting veranderd. De drie lichtaccenten die voorheen verticaal waren, liggen nu horizontaal, terwijl het leeuwenlogo is verdwenen.

10 inch

Zoek de reden voor de toekomstige populariteit van de e-2008 ook niet in het passagierscompartiment. In één oogopslag zie je helemaal niets! Peugeot verzekert ons echter dat het infotainmentsysteem nu is uitgerust met een 10-inch touchscreen. We zijn ook blij te kunnen aankondigen dat het is uitgerust met het nieuwste systeem van de Stellantis-groep. Het is geen aardverschuiving, maar het is een hele vooruitgang ten opzichte van zijn voorganger…

Toegenomen autonomie

Het hoogtepunt van deze update is te vinden onder de motorkap. Ja, de SUV met de Leeuw heeft een nieuwe elektromotor. Nou ja, ‘nieuw’ voor Peugeot, want we weten alles al van de Jeep Avenger. Het gaat om een 154 pk sterke elektromotor en een 54 kWh accu.

Dit lijkt misschien geen enorm verschil met de andere elektromotor (136 pk en 50 kWh), maar de nieuwe batterij heeft cellen met een hogere dichtheid. Bovendien heeft Peugeot de e-2008 standaard uitgerust met een warmtepomp. Hierdoor neemt de actieradius met 61 km toe tot een totaal van 406 km. Wat opladen betreft, is een ingebouwde lader van 7,4 kW standaard (11 kW optioneel), terwijl snelladen beschikbaar zal zijn met een maximum van 100 kW.

Serieus aan de slag

Met zijn nieuwe aandrijflijn onder de motorkap lijkt de Peugeot e-2008 over zijn elektrische kinderschoenen heen en wil hij serieus genomen worden. Het serieuze aan een elektrische auto is tegenwoordig de autonomie. Zodra je de eerste kilometers aflegt, besef je dat de wagen er geen doekjes om windt. Hij gaat prat op een startbereik van 402 km en een brandstofverbruik van 14,7 kWh/100 km aan het einde van onze reis. Dit is niet alleen minder dan de 15,2 kWh/100 km die Peugeot claimt, maar het is ook een prestatie die is neergezet in het zuiden van Spanje in verzengende temperaturen. In België, met airconditioning in rusttoestand, zal de Franse elektrische wagen het ongetwijfeld beter doen.

Voor de rest is deze Franse crossover sportiever dan zijn chassis. Toegegeven, het heeft zijn momenten, maar comfort komt op de eerste plaats, althans wat betreft de velgen waarmee hij is uitgerust. Eén ding verandert ook niet: met het gewicht van de batterij heeft de achteras de neiging om overtollige carrosseriebewegingen slecht te controleren.

Fleetrapport

De nieuwe motor van de Peugeot e-2008 is toegevoegd aan de catalogus van de Franse SUV, naast de ‘oude’ versie met 136 pk. Je kan je afvragen waarom, want de nieuwe, krachtigere, zuinigere en duurdere variant is slechts € 1.500 duurder (€ 40.615). In feite heeft de e-2008, net als alle elektrische wagens, het best mogelijke fleetrapport, ongeacht het vermogen.

 

Technische fiche Peugeot e-2008
Brandstof elektrisch
Vermogen 115 kW / 156 pk
Koppel 260 Nm
Leeggewicht 1663 kg
Koffervolume 434 – 1 467 l
Gemiddeld verbruik 15,4 kWh/100 km WLTP
Emissie van CO2 0 gr/km
Maximale snelheid 150 km/u
Cylinders
Autonomie 406 km
Beheersinformatie
Basisprijs excl. BTW 33 566,12 €
Basisprijs incl. BTW 40 615,00 €
TMC (Brussel) 61,50 euro
BIV (Vlaanderen) 0 euro
TC (Brussel) 97,68 euro
Wegentaks (Vlaanderen) 0 euro
Fiscale aftrekbaarheid 100%
VAA 128,33 euro
Taks op CO2 31,34 euro

 

Félix Bouland

Félix Bouland, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels