Tenminste, als we alleen op de beelden afgaan, zouden we aan deze laatste bewering kunnen twijfelen. Het verschil tussen de twee modellen is miniem. Er is een specifieke grille en bumper aan de voorkant en de achterlichten zijn lichtjes herwerkt, maar dat is het zo’n beetje. Ook vanbinnen is bijna alles hetzelfde, behalve het stuur. Terwijl Toyota ervoor koos om zijn bZ4X uit te rusten met een atypisch gevormd stuurwiel, gaf Subaru er de voorkeur aan om bij de traditionele vorm te blijven. De Solterra is ook de enige die beschikt over de X-Mode (zie hieronder), kleppen aan het stuur om de energieterugwinning te beheren, en hij heeft ook een specifieke carrosseriekleur.
Dus, op de vraag van de kip of het ei (bZ4X of Solterra dus), antwoorden de Japanse ingenieurs dat het een 50/50 samenwerking is die het beste haalt uit de know-how van elk merk op zijn favoriete gebieden. Het eindresultaat is een 4WD SUV met een hoog veiligheidsniveau – Subaru’s DNA – gebaseerd op het TGNA-platform en uitgerust met een elektrische motor en technologieën van Toyota.
De Solterra getest
Onder zijn carrosserie verbergt de Solterra een 71,4 kWh-batterij en twee 80 kW-elektromotoren, goed voor een totaal vermogen van 160 kW (218 pk). Met deze cocktail belooft hij een actieradius van meer dan 400 km op een wisselstroomoplading van maximaal 6,6 kW en een gelijkstroomoplading van maximaal 150 kW. En Subaru belooft bovendien dat de batterij na 10 jaar nog 90% van zijn capaciteit zal behouden.
Voor deze eerste test nodigde Subaru ons uit op het circuit van Aldenhoven bij Aken. Toegegeven, de omstandigheden waren niet ideaal om de elektrische actieradius van de auto te testen. De verschillende aangeboden routes stelden ons echter in staat om zijn rijcapaciteiten in allerlei situaties te testen. Ondanks zijn gewicht (meer dan 2 ton), zijn afmetingen en zijn lage zwaartepunt door de aanwezigheid van de batterijen, is de Solterra zeer dynamisch te besturen en valt hij nooit uit zijn rol, noch op een nat wegdek, noch wanneer er in geval van nood een obstakel moet worden ontweken. De wegligging is voorbeeldig, zonder afbreuk te doen aan het comfort van de passagiers.
Opmerkelijk is ook de efficiëntie van de X-Mode vierwielaandrijving, waarmee de auto op een glibberige helling start zonder zich zwaar in te spannen, of in zijn eigen tempo en in alle veiligheid een steile helling afdaalt. Kortom, de Solterra heeft alles wat je van een terreinwagen mag verwachten, met het kleine verschil dat hij… elektrisch is!
Fleetrapport
Met de Solterra wil Subaru zijn trouwe klanten bereiken, maar ook een nieuwe klantenkring bij KMO’s aanspreken en fleet managers verleiden. Het is duidelijk dat de voorbeeldige capaciteiten van de Solterra het mogelijk zullen maken in te spelen op de specifieke behoeften van meer avontuurlijke profielen. Want ook zij zullen niet ontsnappen aan de golf van elektrificatie.
Op dit moment is de prijs nog niet bekend, maar die zou rond de 55.000 euro komen liggen.
Technische fiche
Subaru Solterra AWD Sky Package | |
Vermogen motor | 160 kW |
Batterij | 71,4 kWh |
Bereik (WLTP) | + 400km |
Koffervolume | 441 liter |
Gemiddeld brandstofverbruik | NVT |
Maximumsnelheid | 160 km/u |
Basisprijs exclusief BTW | NVT |
Basisprijs incl. BTW | NVT |
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) | 61,5 € |
BIV (Vlaanderen) | 0 € |
Wegenbelasting (Brussel, Wallonië, Leasing) | NVT |
Wegenbelasting (Vlaanderen) | NVT |
VAA gebruiker | NVT |
VAA werkgever | NVT |
Verworpen uitgaven | NVT |