Als we de EV-versies van de op Stellantis-modellen gebaseerde Proace Verso en Proace City Verso even buiten beschouwing laten, kun je op dit moment nog altijd uitsluitend bij de bZ4X terecht als je een volledig elektrische en dus optimaal fiscaal aftrekbare Toyota wil. Wat full hybrides betreft, is er echter keus genoeg.
Een van de recentste modellen is de Corolla Cross, die bij zijn lancering een kleine twee jaar geleden slechts verkrijgbaar was met één aandrijfgeheel: Toyota’s zelfopladende combinatie van een elektromotor met een tweeliter op benzine, goed voor een gecombineerd vermogen van 197 pk en al dan niet met vierwielaandrijving (AWD-i of Intelligent All-Wheel Drive in het jargon van de Japanse constructeur).
Ondertussen is het gamma echter uitgebreid met de 1.8-variant die we evenzeer kennen van de Corolla ‘tout court’ – en zijn breakafgeleide Touring Sports – of de C-HR. Het gaat hier dan om de nieuwste versie van het aandrijfgeheel in kwestie, met een totaal vermogen van 140 pk. Maar ook met een lager prijskaartje, een (iets) lager verbruik en dus een interessantere TCO dan de 2.0.