Gepubliceerd op 28 May 2024 om 16h57
Door Kevin Kersemans
Gelinkte experten :

Fleettest Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid: Onterecht miskend?

Zeker in fleetmiddens wordt de Corolla Cross weleens over het hoofd gezien. Anno 2024 niet onlogisch, want hij bestaat niet volledig elektrisch en zelfs niet als PHEV. Maar voor wie ondanks de fiscale consequenties nog steeds niet met een laadkabel aan de slag wil, heeft deze zelfopladende hybride SUV wel wat troeven.

Als we de EV-versies van de op Stellantis-modellen gebaseerde Proace Verso en Proace City Verso even buiten beschouwing laten, kun je op dit moment nog altijd uitsluitend bij de bZ4X terecht als je een volledig elektrische en dus optimaal fiscaal aftrekbare Toyota wil. Wat full hybrides betreft, is er echter keus genoeg.

Een van de recentste modellen is de Corolla Cross, die bij zijn lancering een kleine twee jaar geleden slechts verkrijgbaar was met één aandrijfgeheel: Toyota’s zelfopladende combinatie van een elektromotor met een tweeliter op benzine, goed voor een gecombineerd vermogen van 197 pk en al dan niet met vierwielaandrijving (AWD-i of Intelligent All-Wheel Drive in het jargon van de Japanse constructeur).

Ondertussen is het gamma echter uitgebreid met de 1.8-variant die we evenzeer kennen van de Corolla ‘tout court’ – en zijn breakafgeleide Touring Sports – of de C-HR. Het gaat hier dan om de nieuwste versie van het aandrijfgeheel in kwestie, met een totaal vermogen van 140 pk. Maar ook met een lager prijskaartje, een (iets) lager verbruik en dus een interessantere TCO dan de 2.0.

Grote broer van de C-HR

De Corolla Cross wil natuurlijk een graantje meepikken van de naambekendheid van Toyota’s bestseller. Je kunt hem dan ook zien als een SUV-afgeleide van die Corolla, maar ook als grote broer van de C-HR. Alle drie deze modellen staan immers op hetzelfde platform, dat GA-C heet. Hoewel je het op het eerste zicht misschien niet zou zeggen, is deze Cross met zijn lengte van 4,46 meter echter niet de langste van zijn platformgenoten: die eer is weggelegd voor de Touring Sports, die met 4,65 meter ook een stuk langer is dan de klassieke vijfdeursversie – die laatste meet 4,37 meter, wat op een centimetertje na even compact is als de C-HR.

Dat alles weerspiegelt zich ook in de koffervolumes. De Corolla Cross biedt wel meer stouwruimte dan de Corolla hatchback en de C-HR met hetzelfde aandrijfgeheel (436 liter, tegenover respectievelijk 361 en 388 liter), maar wie al eens echt grote spullen te vervoeren heeft, gaat beter voor de break. Daarin kun je immers 596 liter kwijt zonder de achterbank te moeten neerklappen. Voor de volledigheid: doe je dat laatste in de Corolla Cross, dan beschik je over een volume van 1.359 liter. En opmerkelijk: onder de koffervloer vonden we tot onze verrassing nog een reservewiel. Een thuiskomertje weliswaar, maar tegenwoordig toch voldoende zeldzaam om te worden vermeld.

Correcte, maar geen recordbrekende binnenruimte

Van de achterbank gesproken, die is niet verschuifbaar. Gezien de identieke wielbasis (2,64 meter) is de ruimte voor de achterste inzittenden dan ook eerder vergelijkbaar met die in de Corolla hatchback en de C-HR dan met die in de Corolla Touring Sports, waarvan de extra koetswerklengte immers voor een deel tussen de wielen zit (wielbasis van 2,70 meter).

Kortom: de ruimte achteraan in de Corolla Cross is correct, maar breekt zeker geen records in verhouding tot de buitenafmetingen. Bovendien beschikken de achterpassagiers wel over een bekerhouder in de deurpanelen, een USB-poort en een 12-voltstopcontact, maar kunnen ze nergens kleine spulletjes kwijt. Onze testauto (in het middelste uitrustingsniveau Style) had zelfs geen opbergtassen op de rugleuning van de voorstoelen…

Voorin is er minder reden tot klagen. De materiaalkeuze is niet van Lexus-niveau, maar dat is ook logisch. Wel had de verstelbaarheid van de stuurkolom wat ruimer mogen zijn. Verder ziet alles er netjes uit, maar koos Toyota, net als voor de buitenkant trouwens, voor een vrij traditionele stijl. Zo zijn de instrumenten wel digitaal, maar zitten ze onder een klassieke kap achter het stuurwiel, terwijl bovenaan in het midden van het dashboard een apart aanraakscherm (van 10,5 duim) prijkt. Hier dus geen doorlopend geheel zoals dat tegenwoordig de trend is.

Ook qua weergavemogelijkheden en functies houdt Toyota het nuchter, maar dat hoeft zeker geen manco te zijn. Belangrijker is dat alles vlot terug te vinden is, én dat er fysieke knoppen voorzien zijn voor de bediening van de airco en het audiovolume – al had dat in dat laatste geval een draaiknop mogen zijn in plaats van druktoetsen.

Hoe rustiger, hoe liever

Maar al bij al is het aangenaam toeven achter het stuur van de Corolla Cross. En dat geldt ook zodra je de weg op gaat… al hangt dat wel een beetje af van je rijstijl – of je humeur. Gehaaste bestuurders zullen zich wellicht nog steeds ergeren aan het typische verschijnsel waarbij de benzinemotor bij plankgas hoog in de toeren gaat, met de bijbehorende geluidsoverlast, zonder dat de auto navenant versnelt. Dat effect, dat veroorzaakt wordt door de e-CVT die dienstdoet als versnellingsbak (in feite een planeetwielstelsel), is al veel minder aanwezig bij deze vijfde generatie van Toyota’s Hybrid Synergy Drive-systeem, maar het is er nog wel.

Doe je echter wat rustiger aan, dan past het plaatje volledig. Daarmee bedoelen we niet dat je een rijdend obstakel moet vormen voor andere weggebruikers, want ook met een vlotte rijstijl kan de Corolla Cross goed om. Soepelheid is hier het sleutelwoord. Bovendien verdient het compromis comfort-weggedrag van het onderstel een pluim: deze Toyota pakt uit met een zacht wegcontact zonder dat hij als een dweil op de weg ligt. Qua wegligging werd echter duidelijk gemikt op gezonde reacties.

Ook de prestaties zijn eerder rationeel te noemen, met voor deze 1.8-versie een tijd van 9,9 seconden om op te trekken van 0 tot 100 km/u. Dat volstaat in het dagelijkse verkeer, maar mag het wat minder zijn, dan kun je altijd nog kiezen voor de 2.0 Hybrid, die voor diezelfde oefening slechts 7,6 seconden nodig heeft (of 7,5 seconden voor de AWD-i).

Bovendien kun je dankzij de lithium-ionbatterij die kleiner en lichter is dan die van de vorige generatie van Toyota’s HSD-systeem, maar tegelijk ook een grotere capaciteit heeft, vrij vaak zuiver elektrisch rijden. Dan benut je dus enkel de 94 pk en 185 Nm sterke elektromotor en verstookt de 1.8 van 98 pk en 142 Nm eventjes geen benzine. Het resultaat was in ons geval een testgemiddelde van 5,8 l/100 km, wat een eerbaar resultaat genoemd mag worden (WLTP, afhankelijk van het uitrustingsniveau: 4,9-5,3 l/100 km).

Fleetbalans

De Corolla Cross 1.8 Hybrid is niet voor elke (lease)rijder weggelegd. Ten eerste natuurlijk omdat hij niet met een laadkabel wordt geleverd, maar ook omdat nerveuze bestuurders het weleens op hun zenuwen zouden kunnen krijgen van de werking van het hybridesysteem. Voor rustigere automobilisten en rationelere klanten die lak hebben aan overbodige franjes en blingbling, is hij daarentegen een bijzonder aangename metgezel met het verbruik van een diesel, maar dan met een benzinemotor. Bovendien houdt hij voor een niet-inplugbare auto zowel op papier als in de praktijk zijn dorst onder controle, wat samen met de tien jaar garantie en de naar verwachting goede restwaarde, ondanks de minder gunstige fiscale aftrekbaarheid voorlopig nog resulteert in een aanvaardbare TCO.

Technische fiche

Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid (103 kW/140 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Benzine + elektriciteit
Vermogen 103 kW/140 pk
Maximumkoppel niet bekend
Leeggewicht 1.450 kg
Koffervolume
436-1.359 l
Tankinhoud 43 l
Gemiddeld verbruik
4,9-5,3 l/100 km
Emissie van CO2 112-121 g/km
Topsnelheid 170 km/u
Cilinderinhoud 1.798 cm³

 

ANDERE MOTORVERSIES
Motor Brandstof Vermogen
2.0 Hybrid Benzine + elektriciteit 145 kW (197 pk)
2.0 Hybrid AWD-i Benzine + elektriciteit 145 kW (197 pk)

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw
€ 31.305
Basisprijs incl. btw
€ 37.880
Fiscaal vermogen
10 PK
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) € 123,00
BIV (Vlaanderen) € 131,48
Wegentaks (Brussel, Wallonië) € 394,02
Wegentaks (Vlaanderen) € 291,08
Gemiddelde fiscale aftrekbaarheid
 33,68 %
Bruto VAA gebruiker
 € 240,34/maand
Verworpen uitgaven
 € 129,81/maand
Taks op uitstoot CO2  € 133,14
Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: Fleettests
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels