De G6 is wat minder groot dan de G9. Terwijl die laatste zich uitstrekt over 4,89 meter, houdt de G6 het bij 4,75 meter. Waarmee hij exact even lang is als een Tesla Model Y en ongeveer even groot als een Audi Q6 e-tron en een BMW iX3, of als de eveneens Chinese BYD Seal U. Qua look is de G6 duidelijk verwant aan zijn grote broer, al ziet hij er door zijn compactere formaat en zijn schuiner aflopende achterpartij wat dynamischer uit.
Fleettest Xpeng G6 RWD Long Range: geloofwaardig alternatief
Na G9 komt G6. Met dit iets compactere model neemt het door Hedin Automotive verdeelde Xpeng rechtstreeks de Tesla Model Y in het vizier. link2fleet voelde de SUV aan de tand in de versie RWD Long Range.
Bij Xpeng noemen ze hem dat ook een coupé-SUV. In ieder geval kan de G6 prat gaan op een voor dit segment erg mooie stroomlijncoëfficiënt van minder dan 0,25. Technisch rust het model op het SEPA 2.0-platform van de constructeur, dat een 800-voltarchitectuur omvat die DC-snelladen tot 280 kW mogelijk maakt (215 kW voor de instapversie).
Drie vermogensversies
Net als van de G9 bestaan er ook van de G6 drie versies, meer bepaald de RWD Standard Range, de RWD Long Range en de AWD Performance. De achterwielaangedreven versie met standaard rijbereik (435 km) wordt gekenmerkt door een batterij van 66 kWh en één enkele elektromotor van 190 kW/258 pk en 440 Nm. In het geval van de RWD Long Range (570 km) is dat respectievelijk 87,5 kWh, 210 kW/286 pk en 440 Nm.
De AWD Performance (550 km rijbereik) heeft dezelfde batterij en dezelfde achterste motor als de RWD Long Range, maar voegt er nog een motor van 140 kW op de vooras aan toe, om aan een gezond gecumuleerd vermogen en koppel van 350 kW/476 pk en 660 Nm te komen. Optrekken van 0 tot 100 km/u doet hij daarmee in 4,1 seconden, tegenover 6,9 seconden voor de basisversie en 6,7 voor de RWD Long Range.
Ruimte en comfort
Met zijn wielbasis van 2,89 meter biedt de G6 meer dan genoeg binnenruimte, en ook de koffer mag er zijn, met een volume van 571 liter tot 1.374 liter met neergeklapte achterbank (een frunk heeft de G6 in tegenstelling tot de G9 niet). Los daarvan is het interieur een aangename plek om te vertoeven. De zetels zitten misschien wat te zacht, maar de algemene kwaliteitsindruk is goed. De tijd dat we zeiden dat de afwerking goed was ‘voor een Chinese auto’, is duidelijk voorbij: de afwerkings- en assemblagekwaliteit is gewoon goed tout court.
Achter het stuur met twee dikke spaken kijkt de bestuurder op een digitaal instrumentenpaneel van 10,2 duim waarop de essentiële rijgegevens worden weergegeven. In het midden van het horizontaal getekende dashboard bevindt zich een aanraakscherm van bijna 15 duim groot dat je nodig hebt voor de bediening van zowat alle functies. Handig: wanneer je de richtingaanwijzer activeert, worden op dit scherm beelden van de dodehoekcamera weergegeven, zoals bij recente Hyundai- of Kia-modellen dus.
Wel noteerden we opnieuw enkele kleine ergernissen die we ook al vermeldden in onze test van de G9: dat er geen toets is om de snelheidsregelaar te annuleren (je moet daarvoor dus telkens eventjes op de rem duwen) bijvoorbeeld, of dat je altijd de knoppen op de sleutel moet gebruiken om de deuren te ont- of vergrendelen (tenzij je je smartphone als sleutel gebruikt: dan gebeurt dat automatisch via bluetooth).
Om van binnenuit de deuren te openen moet je trouwens op een knop duwen. We vragen ons echter oprecht af waarom dit zoveel beter is dan een mechanische hendel, temeer omdat die nog altijd onderaan in het deurpaneel verstopt zit, zodat je in geval van nood toch nog uit de auto zou kunnen ontsnappen. Maar goed, het draagt natuurlijk bij aan het hoogtechnologische karakter van het geheel…
Te nemen of te laten
De G6 is dan wel verkrijgbaar in drie vermogensversies, wat de uitrusting betreft moet je hem nemen zoals hij is: de enige optie (naast een andere koetswerkkleur dan wit) is een elektrisch uitklapbare trekhaak. Die kost exclusief btw 1.033,06 euro en maakt het ongeacht de versie mogelijk om tot 1,5 ton te slepen. Voor de rest komt de G6 bijzonder goed aangekleed, met zelfs stoelverwarming achterin.
Ook de 20-duimvelgen zijn dus standaard, net als een bekleding in (kunst)leer (naar keuze wit of zwart), een degelijk audiosysteem met surround, Android Auto en Apple CarPlay, een automatische achterklep, een panoramisch dak en natuurlijk alle rijhulpsystemen die je op een hedendaagse auto verwacht (maar die je niet per se wil…). Met dank aan de alles bij elkaar 12 camera’s, evenveel ultrasone sensoren en 5 radars. Overigens heeft de G6 van veiligheidsbeoordelaar EuroNCAP een maximumscore van vijf sterren gekregen.
Gezond weggedrag
Rijden doet de Xpeng G6 zoals het hoort. Zijn koetswerk wordt goed ondersteund, dankzij een ophanging die wel aan de stevige kant is en op korte oneffenheden een tikkeltje droog reageert, maar zeker niet oncomfortabel is. Het gaat trouwens altijd om een stalen ophanging – in tegenstelling tot de G9 heeft de G6 geen recht op luchtveren.
Ook over de prestaties valt niet te klagen. Het beschikbare vermogen van 286 pk maakte onze RWD Long Range-testauto meer dan vlot genoeg, terwijl daar een redelijk verbruik tegenover staat. Wij kwamen uit op 18,5 kWh/100 km, wat niet eens zoveel meer is dan het WLTP-cijfer van 17,5 kWh/100 km en je in de praktijk in staat zou moeten stellen om zo’n 450 km ver te geraken. Daarna zouden aan een snellader 20 minuutjes moeten volstaan om de batterij tot 80% te vullen, tegenover 9,5 uur om ze helemaal vol te krijgen aan een AC-laadpunt van 11 kW.
Fleetbalans
De Xpeng G6 heeft voldoende troeven om een plaatsje in de car policies van bedrijven te verdienen. Hij ziet er verzorgd uit, rijdt goed en is goed uitgerust. Bovendien houdt hij de TCO binnen de perken, want hij verbruikt niet al te veel stroom en is bovendien een koopje als je hem vergelijkt met Europese rivalen, premium of niet. En ook de vergelijking met zijn gedoodverfde rivaal, de eeuwige Tesla Model Y, weet de G6 te doorstaan. Hij is er al vanaf 35.528,93 euro excl. btw voor de RWD Standard Range, terwijl ‘onze’ RWD Long Range in de catalogus staat voor 39.661,16 euro excl. btw. De topversie AWD Performance ten slotte kost 42.966,94 euro excl. btw. En zoals gezegd: dat is telkens all-in…
Technische fiche
Xpeng G6 RWD Long Range
TECHNISCHE INFORMATIE |
|
Motor | elektrisch |
Vermogen | 210 kW/286 pk |
Maximumkoppel | 440 Nm |
Leeggewicht | 2.025 kg |
Koffervolume |
571-1374 |
Rijbereik | 570 km |
Gemiddeld verbruik |
17,5 kWh/100 km |
Uitstoot van CO2 | 0 g/km |
Topsnelheid | 200 km/u |
Batterijcapaciteit | 87,5 kWh |
BEHEERSINFORMATIE |
|
Basisprijs excl. btw |
39.661,16 |
Basisprijs incl. btw | 47.990 |
Fiscaal vermogen |
/ |
BIV (Brussel / Wallonië, Leasing) | € 74,29 / 61,50 |
BIV (Vlaanderen) | € 0 |
Rijtaks (Brussel, Wallonië, Leasing) | € 100,98 |
Rijtaks (Vlaanderen) | € 0 |
Gemiddelde fiscale aftrekbaarheid (over 4 jaar) |
96,25 % |
Bruto VAA gebruiker |
€ 134,09/maand |
Verworpen uitgaven |
€ 13,41/maand |
Taks uitstoot CO2 | € 42,77 |
Gelijkaardige artikels
Maak vandaag uw gratis account aan en ervaar de beste leeservaring!
Uw voordelen:
- Exclusieve toegang tot premium content: diepgaande analyses, intertviews & rapportages
- Het wekelijks ontvangen van de actualiteit, trends en evenementen in uw mailbox.
- Het bewaren van de artikels die u op een later tijdstip wenst te lezen of te delen met uw collega’s.
- Een gepersonaliseerde pagina op basis van uw interesses en voorkeuren.