Gepubliceerd op 14 October 2024 om 08h51
Door Kevin Kersemans

Fleettest Zeekr 001 Long Range RWD: dynamische look, comfortabele inborst

Omwille van zijn shooting brake-koetswerk wordt de Zeekr 001 soms vergeleken met de Porsche Taycan Sport Turismo. Maar is de Chinese EV even dynamisch als die veel duurdere Duitser? Om dat te weten te komen trok link2fleet een weekje op pad met de Long Range RWD-uitvoering.

Voor wie Zeekr nog niet kent: het is een van de vele merken van de Chinese Geely-groep en het is nauw verwant aan Lynk & Co. Dat is niet alleen te zien aan het logo, maar ook aan de snuit van deze 001, de shooting brake die eind 2021 werd voorgesteld met een erg eenvoudige nomenclatuur – de 001 was het eerste model van het nieuwe merk, net zoals de 1 en de 01 de respectieve eerste modellen waren van Geely-zustermerken Polestar en Lynk & Co. Het design van de voorpartij van de Zeekr 001 doet in ieder geval sterk denken aan die van de plug-inhybride SUV Lynk & Co 01. De 001 was dan ook oorspronkelijk een conceptcar van Lynk & Co…

Die verwantschap is veel minder duidelijk voor de eenvolumer 009 die een dik jaar later werd onthuld, de in het voorjaar van 2023 voorgestelde cross-over X of de berline 007 die eerder dit jaar het internationale gamma kwam vervolledigen. En dat gamma wordt trouwens nog verder uitgebreid, want ondertussen heeft Zeekr de 7X voorgesteld, een grote SUV, evenals de MIX, een futuristisch ogende grote luxe-eenvolumer.

Nog geen drie jaar na de levering van de eerste 001 kon de Geely-dochter er al prat op gaan wereldwijd 300.000 auto’s te hebben verkocht in meer dan 30 landen wereldwijd. In Europa is Zeekr tot nader order enkel aanwezig in Zweden, Noorwegen, Nederland, Frankrijk en Duitsland, en dan enkel met de 001 en de X.

Met allebei die modellen konden we een jaartje geleden in avant-première al eens kennismaken. In afwachting van de eerste stappen van het merk op de Belgische markt konden we de 001 nu echter wat langer aan de tand voelen op onze eigen wegen.

Merk echter op dat er nog steeds geen exacte datum is voor die Belgische introductie (“ergens in de eerste helft van 2025”) en dat er ook nog geen info is over hoe de invoer in ons land zal verlopen. Wel zijn de 001 en de X al terug te vinden in het Belgische leaseaanbod van Arval.

272 of 544 pk

Voor de test van de 001 kozen we voor de basisversie Long Range RWD, die wordt aangedreven door één enkele elektromotor van 200 kW/272 pk op de achteras. Daarnaast bestaat het gamma uit een AWD-variant die dankzij een extra motor op de vooras goed is voor maar liefst 400 kW/544 pk.

Deze dubbel zo krachtige versie wordt aangeboden als Performance of als Privilege, met als belangrijkste onderscheid dat die laatste de enige is die recht heeft op een actieve luchtophanging – een wereld van verschil zoals we verder zullen zien.

De batterij heeft in alle gevallen een capaciteit van 100 kWh, goed voor een WLTP-rijbereik van 620 km in het geval van onze Long Range RWD, en van respectievelijk 590 en 580 km voor de Performance AWD en de Privilege AWD. Snelladen kan telkens tot 200 kW, waarmee de batterij opladen van 10 tot 80% minder dan een half uur in beslag zou moeten nemen.

Merk echter op dat de 001 in thuisland China al een facelift heeft ondergaan, die hem onder andere een boordnet op 800 volt oplevert. Daarmee zou hij sneller moeten kunnen laden, al kunnen we er geen exact cijfer op plakken. Overigens zou de RWD-faceliftversie over 310 kW ofte 422 pk beschikken in plaats van de 200 kW/272 pk nu. Of en wanneer die update naar Europa komt, is op dit moment nog koffiedik kijken.

Uit de kluiten gewassen

Het eerste dat opvalt wanneer je met de Zeekr 001 op pad gaat, is zijn formaat. Hoewel de 001 op hetzelfde SEA-platform staat als de veel compactere X en Geely-neven als de Volvo EX30 en de Smart #1 of #3, is hij met een lengte van 4.995 mm nagenoeg exact even lang als… een Porsche Taycan Sport Turismo. En qua breedte overtroeft hij die laatste zelfs: met de buitenspiegels ingeklapt bedraagt die al 2 meter, met de spiegels in gebruik is dat zelfs 2,22 meter!

Binnenin is er dan ook een zee van ruimte (met dank ook aan de wielbasis van 2.999 mm), maar in stadscentra of in parkeergarages voelt de 001 met die afmetingen een beetje aan als een olifant in een porseleinwinkel. Het interieur is bovendien zo breed dat je met een gemiddelde lichaamsbouw een beetje scheef moet gaan hangen als je je linkerarm op het deurpaneel wilt laten rusten…

De laadruimte is navenant, met 539 liter met de achterste plaatsen rechtop, maar voor het maximale laadvolume met de zetels neergeklapt geeft Zeekr geen cijfer op. Voorin is er nog wel een frunk, of toch in ‘onze’ RWD-versie.

Hightech

Naast een zee aan ruimte biedt het interieur ook een zeer goede kwaliteitsindruk – moederhuis Geely schuift Zeekr niet voor niets als premiummerk naar voren. Er heerst ook een hoogtechnologische, digitale sfeer. Wat jammer genoeg ook betekent dat je voor zowat alles langs het aanraakscherm moet passeren. Wat dat betreft is deze Zeekr dus in hetzelfde bedje ziek als bijvoorbeeld de Polestar 4. Niet onlogisch, aangezien beide merken tot dezelfde groep behoren. Maar ook hier maakt dat sommige handelingen nodeloos complex.

De enige directe toetsen zijn die voor de voorruitontwaseming, de achteruitverwarming, de waarschuwingsknipperlichten en het openen van de achterklep en het handschoenkastje. En gelukkig is er ook nog een echte draaiknop waarmee zowel de bestuurder als de voorste passagier het audiovolume kunnen regelen.

Op het stuurwiel vinden we trouwens dezelfde semi-tactiele pads als in de achterruitloze Polestar. Maar goed, het is nu eenmaal een trend, en we kunnen alleen maar hopen dat het voor een regelmatige bestuurder van het model na verloop van tijd allemaal went.

(Te) soepel

Maar rijdt de Zeekr 001 even dynamisch en assertief als zijn shooting brake-look doet vermoeden? Deze Long Range-versie alvast niet. Dat komt niet zozeer omdat de prestaties niet bepaald van Porsche-allooi zijn (al is een tijd van 7,2 seconden voor het sprintje van 0 tot 100 km/u in de echte wereld best toereikend), maar vooral omdat de 001 RWD Long Range geen recht heeft op de luchtophanging van de AWD Privilege-uitvoering. En de passieve stalen veren slagen er niet in de bijna 2,3 ton zware koets (inclusief bestuurder) fatsoenlijk te ondersteunen, waardoor de auto op golvend wegdek of op snelheidsremmers weleens blijft nawiegen.

 

Dat betekent echter niet dat de 001 RWD Long Range onaangenaam is om mee te rijden, hij prefereert gewoon een rustige rijstijl. De positieve kant van het verhaal is dat we na onze testweek, waarin we ongeveer 650 km hebben afgelegd, met daarin toch een flinke portie snelwegkilometers, een gemiddeld stroomverbruik van 18,4 kWh/100 km hebben genoteerd. Met dank ook aan de uitstekende stroomlijn van het koetswerk (Cx van 0,23). Wat dus een reëel rijbereik van zo’n 540 km zou moeten opleveren. En dat is zeker niet slecht voor een auto als deze.

Wie de prestaties en het weggedrag wil die de looks van de Zeekr 001 suggereren, kiest maar best voor de AWD Privilege-versie… of wacht nog even op de aangekondigde FR-versie, die dankzij een vermogen van 1.265 pk (!) nauwelijks meer dan 2 seconden nodig heeft om op te trekken van 0 tot 100 km/u en een topsnelheid van 280 km/u haalt. Met alle gevolgen vandien voor het verbruik en het rijbereik natuurlijk.

Fleetbalans

Naast zijn interessante verbruik heeft de Zeekr 001 nog een andere belangrijke troef om de TCO te drukken: zijn prijs. In onze buurlanden staat de 001 RWD Long Range in de catalogus voor 59.990 euro… een fractie van wat een Porsche Taycan Sport Turismo kost dus. En zelfs de huidige topversie AWD Privilege is met 67.990 euro nog erg competitief geprijsd. Maar zoals gezegd is er in België nog geen invoerder. Door de samenwerking van Zeekr met BNP Paribas is het echter al wel mogelijk de 001 te leasen bij Arval, voor een bedrag van 1.019 euro excl. btw per maand met een contract van 4 jaar/80.000 km.

Technische fiche

Zeekr 001 RWD Long Range

TECHNISCHE INFORMATIE
 
Motor elektrisch
Vermogen 200 kW/272 pk
Maximumkoppel 343 Nm
Leeggewicht 2.200 kg
Koffervolume
539
Rijbereik 620 km
Gemiddeld verbruik
18,2 kWh/100 km
Uitstoot van CO2 0 g/km
Topsnelheid 200 km/u
Batterijcapaciteit 100 kWh

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw
– (€ 49.578,51 in buurlanden)
Basisprijs incl. btw – (€ 59.990 in buurlanden)
Fiscaal vermogen
/
BIV (Brussel / Wallonië, Leasing) € 74,29 / 61,50
BIV (Vlaanderen) € 0
Rijtaks (Brussel, Wallonië, Leasing) € 100,98
Rijtaks (Vlaanderen) € 0
Gemiddelde fiscale aftrekbaarheid (over 4 jaar)
96,25 %
VAA gebruiker
niet bekend
Verworpen uitgaven
niet bekend
Taks uitstoot CO2 € 31,99

 

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels