Gepubliceerd op 19 March 2024 om 13h33
Door Jeroen Evens

Fluvius’ strategie voor duurzaam vlootbeheer: Een gids voor werkgevers

In een tijd waarin duurzaamheid en efficiëntie centraal staan, speelt de car policy van bedrijven een cruciale rol in de overgang naar een groenere toekomst. Fluvius, onder leiding van Dries Dennequin, Fleet Owner of the Year 2023, loopt voorop met een vooruitstrevend beleid rond elektrische voertuigen (EV’s) en thuisladen. In het recentste link2fleet webinar deelde Dennequin inzichten over Fluvius’ benadering van vlootbeheer, van de installatie van laadpalen tot internationaal laden. Hieronder verkennen we deze thema’s verder aan de hand van enkele kernvragen.

|
| © |

Dag Dries, welke kosten neemt Fluvius in rekening bij een standaardinstallatie?

D.D.: “Voor een standaardinstallatie biedt Fluvius een compleet pakket aan dat de keuring, audit, installatie van de wallbox en de benodigde materialen omvat. Dit pakket wordt volledig door ons gedragen, waardoor de werknemer zich geen zorgen hoeft te maken over de initiële opzet. Alle bijkomende kosten bovenop het standaardpakket, zoals extra kabels bijvoorbeeld, zijn ten laste van de werknemer zelf.”

Is laden in het buitenland toegestaan en hoe gaat Fluvius om met DC-laden?

D.D.: “Ja, Fluvius staat laden in het buitenland toe, omdat we geen extra drempels willen creëren. Daarbij hoort dus ook DC-laden. We houden de kosten echter nauwlettend in de gaten en onderhouden een open communicatielijn met onze bestuurders.”

 

 

Hoe gaat Fluvius om met het ontslag van een medewerker in relatie tot de wallbox?

D.D.: “Bij een ontslag bieden we de medewerker de keuze om de wallbox over te nemen tegen een berekende restwaarde afhankelijk van de gebruiksduur. Indien de medewerker besluit dit niet te doen, wordt de installatie op kosten van Fluvius verwijderd.”

Wie mag er thuis een wallbox hebben en kan de partner van de werknemer ook laden?

D.D.: “Fluvius staat toe dat niet alleen de werknemer, maar ook diens partner de wallbox thuis kan gebruiken. We bieden verschillende scenario’s aan om dit te faciliteren, zoals de bekostiging op eigen uitgave of zelfs een vergoeding via de werkgever van de partner. Het heeft uiteraard weinig zin om twee wallboxen bij iemands thuis te installeren.”

Wordt de installatie van een wallbox bij een huurwoning toegestaan?

D.D.: “Ja, de installatie in een huurwoning is mogelijk na evaluatie van de toekomstplannen van de werknemer. We adviseren de werknemer om vooraf met de eigenaar te overleggen. Indien de eigenaar de plaatsing niet toelaat, biedt een smart cable een flexibele oplossing zonder permanente installatie. Dus normaal kan het, tenminste als de werknemer niet te vaak van woning verandert.”

Hoe wordt het terugbetalingstarief voor thuisladen bepaald?

D.D.: “Fluvius hanteert het CREG boordtabeltarief specifiek voor EV’s, rekening houdend met het capaciteitstarief. Dit tarief wordt maandelijks herzien om eerlijke compensatie te waarborgen.”

Wat gebeurt er bij een verhuis van de werknemer?

D.D.: “Bij een verhuis evalueren we elke situatie afzonderlijk. Een eenmalige verhuis van de wallbox wordt toegestaan, maar frequent verhuizen kan extra kosten met zich meebrengen.”

Kunnen anderen de wallbox van je werknemers gebruiken, zoals bezoekers?

D.D.: “Ja, bezoekers mogen de wallbox gebruiken. De werknemer moet de laadpas van de gast echter op de whitelist plaatsen, waarbij de kosten voor het laden voor rekening van de werknemer komen. Dit systeem zorgt ervoor dat iedereen, ook bezoekers, gemakkelijk toegang heeft tot het opladen, terwijl de verantwoordelijkheid voor de kosten duidelijk wordt afgebakend.”

 

Heb je het webinar gemist? Geen probleem! Je kan hem via deze link opnieuw bekijken! Je kan ook het geschreven verslag van deze sessie er hier op nalezen.

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Best Practices

Gelijkaardige artikels