Gepubliceerd op 22 March 2021 om 05h00
Door Eduard Coddé

Ford Connected Uptime System: de hoogste productiviteit met geconnecteerde bestelwagens

Maandag 22 maart is de officiële introductiedatum voor een systeem dat connectiviteit van het Ford Transit en Ford Ranger gamma koppelt aan een technische ruggengraat via dealers en competentiecentra.

||||||
|||||| © ||||||

Stilstand betekent verlies voor commerciële voertuigen (CV’s) als bestelwagens, busjes, enz. Ford stelt daarom zijn ‘uptime accelerator’ voor, met als ultieme doel de CV’s 100% operationeel te houden.

“Het uitvallen van een bestelwagen is een drama voor de transportbusiness” stelt Usha Raghavachari, Director, D-Ford Lab in Londen. “Het verlamt de business, vereist het opnieuw plannen van de uitgevallen routes en leidt tot imagoverlies, dat alles ongeacht de schaalgrootte van het bedrijf”. Owen Gregory, Director, Commercial Vehicle Aftersales, vervolgt: “Alleen al het snel inspelen op de waarschuwingen die het voertuig zelf uitstuurt kan de uitval met -30% verbeteren“.

Wat Ford als belangrijkste nieuwigheid van het jaar voor de CV-wereld aankondigt, is gebaseerd op het in real time doorsturen van data uit het voertuig. Het gaat om het aanreiken van de juiste informatie, aan de juiste mensen, op het juiste moment, om het voertuig maximaal operationeel op de weg te houden.

 

Drieluik

Het platform wordt gedragen door 3 pijlers: ‘smart maintenance’, ruim 800 ‘Transit Centres’ in Europa en ‘Ford Liive’.

‘Smart maintenance’ is de engelbewaarder van elke Ford CV tegen uitvallen. Het stuurt cruciale informatie door over de staat van het voertuig, zodat de garage (Transit Centre) kan uitzoeken wat er scheelt nog voor het voertuig binnenrijdt.

‘Ford Liive’ biedt 60 dagen terugblik op de data mining door het voertuig. Zo kunnen onderdelen besteld worden vooraf aan de interventie, kunnen de Transit Centres hun werk beter plannen in functie tot urgenties, in extremis overwerk en nachtwerk inroepen. Voertuigen blijven niet langer een dag in de garage stilstaan, maar slechts de minimum duur voor het onderhoud of herstelling.

De ‘Ford Liive Centres’ zullen nog dit jaar 80% van de Europese markten afdekken en stellen hun gespecialiseerde ondersteuning permanent ten dienste van de werkplaatsmedewerkers. “De technische support zal als het ware op afstand in het oor van de werkplaatsmedewerker worden ingesproken” klinkt het. “After sales rijdt mee met de CV, zodat hersteltijden flink worden ingekort”.

Dit alles is bovendien gratis voor alle Ford CV’s die sinds midden 2019 standaard met ingebouwde modem worden uitgeleverd. Vandaag zijn zo al een half miljoen Ford’s onderweg. Midden 2022 zullen er dat  één miljoen zijn.

Eduard Coddé

Eduard Coddé, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , IT management & Connected Cars

Gelijkaardige artikels