Een iPhone werkt het best in een Apple-omgeving. Wil je er het beste uit halen en alle functies benutten, dan kunnen je andere toestellen (iPad, MacBook,…) ook maar beter van Apple zijn. De meeste klanten willen bovendien alles bij één partij kunnen aankopen, die hen ontzorgt van a tot z.
Vandaar dat het Blauwe Ovaal ‘Ford Pro’ in het leven heeft geroepen: een ecosysteem rond de bestelwagens van het merk, of anders gezegd, een geheel aan services, maar ook hard- en softwareoplossingen dat helemaal is afgestemd op de Transit & Co.
Hoofdopzet? Ford-klanten het leven gemakkelijker maken en tegelijk geld doen uitsparen door onnodig tijdverlies (downtime) te vermijden. Natuurlijk is er voor Ford zelf ook een financiële motivator: door de bijkomende diensten wil het merk zijn wereldwijde LCV-omzet zien groeien tot $ 45 miljard tegen 2025.
Alles en iedereen geconnecteerd
Elke bestelwagen van Ford die sinds 2019 gebouwd is, beschikt over een geïntegreerde modem. Die vormt de hoeksteen van alle digitale diensten die Ford Pro aanbiedt – en dat zijn er heel wat. Kleinere bedrijven (tot vijf voertuigen) kunnen aan de slag met de gratis smartphone-app FordPass Pro, waarmee je de status van je voertuigen kunt opvolgen en bijvoorbeeld de laadsessies van de E-Transit beheren. Met Ford Data Services mikt Ford dan weer op grote vloten en leasemaatschappijen met een eigen telematicasysteem.
Uiteraard heeft Ford ook een merkeigen telematicaplatform ontwikkeld; Ford Pro Telematics. Realtime geolokalisatie, resterend rijbereik, stilstand, onderhoudswaarschuwingen, forse acceleraties: het is goud voor de vlootbeheerder. Je kunt trouwens ook lichte vrachtvoertuigen van andere merken connecteren op dit platform via een plug-inapparaat.
Laadsystemen en proactieve dienst na verkoop
Wie dat wil, kan een Ford Pro Charging-expert ontbieden om een integrale laadoplossing uit te werken voor elektrische lichte vrachtvoertuigen. Consultancy, installatie van toekomstgerichte oplaadhardware en -software voor depots, ondersteuning voor thuis en openbaar laden: je zegt het maar.
Minstens zo interessant is Ford Pro Service. Mobiele werkplaatsen kunnen 70 procent van de onderhouden en reparaties ter plaatse uitvoeren bij de klant – ook aan voertuigen van andere merken. Nog een heuse gamechanger is dat klanten via Ford Liive proactief gewaarschuwd worden voor defecten of slijtage. De werkplaats van het Transit Centre kan meteen de nodige onderdelen bestellen en een afspraak in plannen om zo de doorlooptijden te verkorten.
In Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk houden ruim 100 FordLiive Uptime Agents bovendien elk dossier nauwlettend in de gaten. Mocht er ergens een voorraadprobleem zijn, gaan ze actief op zoek naar de ontbrekende onderdelen. Wanneer België aan de beurt is, daarop kon Ford geen antwoord bieden.