Met deze nieuwe Transit/Tourneo Courier wil Ford een einde maken aan het ‘bestelwagen’-imago dat aan deze modellen wordt toegeschreven, die in het geval van de Tourneo door gezinnen kunnen worden gebruikt, maar ook als uithangbord voor vakmannen of kleine zelfstandigen. De ingenieurs van het merk hebben een compact voertuig ontworpen met een sterke styling, vierkante vormen en korte overhangen, waarvan het ontwerp lijkt te zijn geïnspireerd door SUV’s. Aan de voorkant prijkt het vergrote Ford-logo trots in een groot radiatorrooster.
De Tourneo-wagenversie lijkt met zijn tweekleurige lak en honingraatgrille zelfs op een verre neef van de Range Rover Discovery…
Binnenin heeft de Transit Courier een volledig digitaal instrumentenpaneel en een centraal touchscreen van 8 inch met het SYNC 4-connectiviteitssysteem, geconnecteerde navigatie en draadloze compatibiliteit met Apple CarPlay en Android Auto. Er is ook een inductielader geïntroduceerd, terwijl nieuwe opbergoplossingen het gemakkelijk maken om documenten, apparatuur en kabels te organiseren en ruimte bieden aan flessen water van 1,5 liter.
Tot 2 Euro-pallets
Praktisch gezien is de Transit Courier slechts verkrijgbaar in één lengte en één breedte. Om te profiteren van andere versies, moet je je wenden tot de toekomstige Transit Connect.
De laadlengte is vergroot tot 1.802 mm, terwijl de bredere laadbreedte het nu mogelijk maakt om 2 europallets te laden. Het totale laadvolume is nu 2,9 m3, 25% meer dan bij het vorige model. Deze capaciteit kan nog verder worden vergroot door het nieuwe schot met laadluik, waarmee planken of buizen met een lengte van meer dan 2.600 mm kunnen worden vervoerd.
Klanten kunnen kiezen tussen de versie met standaard laadvermogen of een versie met hoog laadvermogen met dubbel gebalanceerde schokdempers, die een maximaal bruto laadvermogen van 854 kg kan dragen. Alle versies kunnen tot 1.100 kg trekken.
Tot de veiligheidsvoorzieningen behoren standaard Lane Keeping Assist, Pre-Collision Assist, Intelligent Speed Assist en parkeersensoren achteraan. Als optie kunnen klanten ook kiezen voor dodehoekwaarschuwing of achteruitrijremassistent.
Kies voor benzine!
Om de uitdagingen van de professionele sector aan te gaan, biedt de Transit Courier een benzine- en een dieselmotor. De benzinemotor is de 1.0 liter EcoBoost, verkrijgbaar in versies met 100 en 125 pk, met keuze uit een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een nieuwe 7-traps transmissie met dubbele koppeling. Beide versies leveren goede prestaties en de automatische versnellingsbak is perfect afgestemd.
In de dieselversie heeft Ford gekozen voor de 1.5 EcoBlue met 100 pk, die alleen leverbaar is met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Hoewel dit voldoende is voor de meeste rijsituaties, is hij soms luidruchtiger en vooral minder efficiënt dan de benzine. Met name de acceleratie bij lage toerentallen laat te wensen over.
Ongeacht de motor biedt de Transit Courier een zeer goed niveau van comfort en geluidsisolatie, waardoor je vergeet dat je in een bestelwagen zit. Een mooie uitdaging dus! Het enige kleine nadeel tijdens onze testrit was het brandstofverbruik, dat de neiging had om boven de 15 liter/100 km uit te stijgen op gemengde ritten met slechts een gemiddelde lading.
Er komt een 100% elektrische versie, die vanaf 2024 kan worden besteld en in 2025 zal worden geleverd.
De prijzen beginnen bij 17.700 euro voor de instapversie Ambiante met de 1.0 EcoBoost. Er zijn 4 uitrustingsniveaus beschikbaar: Ambiante, Trend, Limited en Active.
Ford Pro
Kopers van deze Transit Courier kunnen uiteraard profiteren van het Ford Pro-programma en al zijn oplossingen voor wagenparkbeheerders, waaronder telematica, Fleet Start Inhibit, waarmee een voertuig op afstand kan worden in- of uitgeschakeld om diefstal of gebruik buiten werktijd te voorkomen, en natuurlijk toegang tot de 800 Transit Centers van het merk in heel Europa.