Gepubliceerd op 22 October 2024 om 12h21
Door Jeroen Evens

“Fossiele brandstofsubsidies voor bedrijfswagens blijven een duurzaamheidsprobleem”

Subsidies voor fossiele brandstoffen kosten de Europese belastingbetalers elk jaar miljarden euro’s. Vooral bedrijfswagens profiteren, wat de transitie naar een groenere toekomst bemoeilijkt, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van Transport & Environment (T&E).

© |

Elk jaar betalen Europese belastingbetalers maar liefst 42 miljard euro om bedrijfswagens op fossiele brandstoffen te subsidiëren. Dit voordeel komt voornamelijk via belastingvoordelen en extraatjes zoals tankkaarten. Het onderzoek van T&E laat zien dat bestuurders van bedrijfswagens een gemiddeld belastingvoordeel van 6.800 euro per jaar genieten, wat hen aanmoedigt om in vervuilende voertuigen te blijven rijden.

Verschillen in elektrische adoptie per land

Uit onderstaande grafiek blijkt dat de adoptie van elektrische bedrijfswagens aanzienlijk verschilt tussen EU-landen. Het Verenigd Koninkrijk loopt voorop met 21,5 procent van de nieuwe bedrijfswagens die volledig elektrisch zijn, gevolgd door Frankrijk met 10,7 procent en Duitsland met 11,7 procent. In landen zoals Italië, Spanje en Polen blijft de overstap naar elektrische voertuigen echter achter, met percentages van respectievelijk 4 procent, 3,7 procent en slechts 1,5 procent. In de hele EU ligt het gemiddelde aandeel elektrische bedrijfswagens op 12,4 procent, wat wijst op een grote kloof tussen de verschillende lidstaten in hun groene transitie.

Landen zoals Frankrijk laten echter een opvallend verschil zien tussen de particuliere en de zakelijke markt. In Frankrijk is maar liefst 25,1 procent van de particuliere markt elektrisch, tegenover 10,7 procent bij bedrijfswagens. Dit benadrukt dat er op de zakelijke markt nog veel ruimte is voor vergroening.

De rol van SUV’s

SUV’s, die bekend staan om hun hoge CO2-uitstoot, profiteren het meest van deze subsidies. Bestuurders van bedrijfs-SUV’s betalen tot 8.900 euro per jaar minder belasting dan particuliere bestuurders van dezelfde voertuigen. In totaal ontvangen SUV-bedrijfswagens 36 procent van de 42 miljard euro aan subsidies, wat neerkomt op 15 miljard euro per jaar.

Verduurzaming bedrijfswagens stagneert

Ondanks Europese klimaatambities blijft de vergroening van bedrijfswagens stagneren. In 2024 was slechts 12,4 procent van de nieuwe bedrijfsauto’s volledig elektrisch. De rest blijft afhankelijk van fossiele brandstoffen, wat een aanzienlijke rem zet op de Europese doelstellingen voor CO2-reductie. Zolang de fiscale voordelen voor fossiele brandstofvoertuigen blijven bestaan, concludeert T&E, zullen bedrijfswagens een groot obstakel vormen voor de Europese groene transitie.

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels