Gepubliceerd op 5 April 2023 om 13h11
Door Damien Malvetti

Free2move en Leasys fuseren tot Leasys, een nieuwe speler op het gebied van leasing en mobiliteit

Vandaag vond de internationale voorstelling plaats van Leasys, het nieuwe mobiliteitsbedrijf dat gespecialiseerd is in operationele verhuur van verschillende merken en waarvan Stellantis en Crédit Agricole elk eigenaar zijn. Leasys komt voort uit de consolidatie van de bedrijfsactiviteiten van Leasys en Free2move Lease. Het bedrijf wil tegen 2026 de Europese marktleider op het gebied van verhuur worden met een wagenpark van een miljoen voertuigen. Voor België zal Vincent Beckers de rol van Managing Director op zich nemen.

© Leasys

Het nieuwe bedrijf combineert het beste van Leasys en Free2move Lease, twee bedrijven die actief zijn op de mobiliteitsmarkt en behoren tot de grootste Europese spelers op de markt. Deze consolidatie houdt echter meer in dan de som der delen. Het gaat om een echte upgrade die innovatieve producten, kwaliteitsvolle diensten en digitale platforms aanbiedt aan internationale zakelijke klanten en kleine en middelgrote ondernemingen.

De mobiliteitsoplossingen van Leasys zijn via verschillende verkoopkanalen beschikbaar voor alle 14 merken van Stellantis en zijn toegankelijk via een unieke reeks diensten. Bovendien zorgt het nieuwe bedrijf voor een synergie tussen Stellantis en de andere bedrijven binnen de Groep en voor één aanspreekpunt voor een naadloze klantervaring.

Rolando D’Arco, CEO bij Leasys, zei hier het volgende over: ‘We willen een belangrijke speler in Europa worden en hebben daarom een solide en gedurfd bedrijfsplan ontwikkeld. We zijn ervan overtuigd dat ons wagenpark tegen 2026 een miljoen beheerde voertuigen zal bereiken, waardoor de waarde ervan met 50 procent zal toenemen. Bovendien verwachten we dat de structuur van onze internationale organisatie de komende vier jaar met ongeveer 30% zal groeien. Deze cijfers laten zien hoe de fusie van Leasys en Free2Move Lease gedreven wordt door een gestaag groeitraject.’

De verhuur op lange termijn en operationele leasing als drijfveer van de overgang naar elektrificatie 

Leasys garandeert een ruimere algemene keuze, waardoor de verhuur op lange termijn een haalbaar alternatief is voor de aankoop van een voertuig. Hoewel de verhuur op lange termijn al jaren bestaat en de Europese markt positieve tekenen van toekomstige groei vertoont, maakt het nieuwe bedrijf er een geheel nieuw middel van. Volgens een studie van het onderzoeksbureau Frost & Sullivan is het totale aantal actieve lease- en verhuurcontracten in Europa in 2022 met 6,2 procent gestegen. Dit aantal zal volgens schattingen van toonaangevende organisaties in de automotive sector verder groeien in 2023, vooral door de komst van elektrische voertuigen. Ondanks de pandemie verdubbelden de leasecontracten voor milieuvriendelijke voertuigen zelfs van ruim 400.000 naar ruim 840.000. Deze positieve trend bevestigt wat tussen 2020 en 2022 al werd aangetoond. Een specifieke verklaring voor deze stijging is te vinden bij de financieringsformules (traditionele leasing, operationele leasing en verhuur op lange termijn). Dit vormen de beste keuzes voor het omgaan met complexe en veranderende scenario’s zoals de overgang naar elektrische voertuigen. Met name de wereldwijde aandacht voor duurzaamheid heeft een sterke invloed op het steeds belangrijker segment van de verhuur op lange termijn. Het is de ideale oplossing om milieuvriendelijke voertuigen uit te proberen en tegelijkertijd de risico’s in verband met kosten en onvoorziene omstandigheden te beperken en de toegang tot deze voertuigen democratisch te maken. Bovendien omvatten alle oplossingen van Leasys voor elektrische en geëlektrificeerde voertuigen de voordelen van emissievrije verhuur en kunnen ze worden aangepast aan een groot aantal speciale producten en milieuvriendelijke diensten. Leasys zal, als leider op de hoofdmarkten, een belangrijke bijdrage leveren aan de overgang naar duurzame mobiliteit.

De geboorte van een winnend project 

Leasys is de bekroning van een project dat eind 2021 begon, toen de aandeelhouders, CA Consumer Finance en Stellantis, besloten de fundamenten van hun samenwerking opnieuw te definiëren en de opzet van hun financiële dienstverlening vorm te geven. Stellantis voerde exclusieve onderhandelingen met BNP Paribas Personal Finance (‘BNPP PF’), Crédit Agricole Consumer Finance (‘CACF’) en Santander Consumer Finance (‘SCF’) om de financieringsstrategie van de Groep te versterken zodat alle klanten, detailhandelaren en distributeurs consistente en aantrekkelijke oplossingen krijgen.

Als onderdeel van de nieuwe organisatie en de joint venture met Crédit Agricole Consumer Finance is door de fusie tussen Leasys en Free2Move Lease één bedrijf ontstaan binnen de Stellantis Groep dat aanwezig is in de volgende 11 Europese landen: Italië, Spanje, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, België, Nederland, Portugal, Polen, Luxemburg en Oostenrijk. Met een initieel beheerd wagenpark van 828.000 voertuigen kan de nieuwe pan-Europese mobiliteitsspeler ook aanspraak maken op een aanbod met verschillende merken, gericht op de b2b-doelgroep en volledig gewijd aan de verhuur op middellange en lange termijn. Aan de basis hiervan ligt een duidelijke missie: tegen 2026 de Europese leider worden in mobiliteitsdiensten met een miljoen voertuigen in het wagenpark.

Een eerste stap richting deze versnelde groei is de aankondiging van de ondertekening van een bindende overeenkomst voor de overname van ALD en de activiteiten van LeasePlan in Portugal en Luxemburg.

Multichannel en verschillende merken, de winnende combinatie om te concurreren in Europa 

De multichannel aanpak vormt de basis van de strategie van Leasys om alle 14 merken van Stellantis beter te kunnen bedienen. De capaciteit van het verkoop- en aftersales-netwerk van Stellantis zal in de hele Europese Unie worden benut en vormt een belangrijke strategische troef voor een eersteklas klantervaring. Door de combinatie van verschillende kanalen (direct, indirect en digitaal verkoopnetwerk) wil het nieuwe bedrijf aan de behoeften van de markt voldoen door voertuigen, diensten en mobiliteitsoplossingen aan te bieden aan een zo breed mogelijk klantbestand. Leasys zal vooral beroep doen op het Europese netwerk van de Stellantis-dealers, onafhankelijke tussenpersonen en directe verkoop bij grotere klanten. Het gebruik van de digitale kanalen vormt een andere troef van de strategie van Leasys. Zo kan het bedrijf niet alleen haar eigen producten promoten, maar kunnen ook haar klanten en fleetmanagers hun voertuigen en wagenparken volledig autonoom beheren door de klant te helpen bij het beheer van diensten die verband houden bij het verhuurcontract.

Dankzij de aanpak van Leasys met verschillende merken is het bedrijf bovendien de belangrijkste concurrent van de algemene verhuurbedrijven op de Europese markt. Door de verscheidenheid aan modellen en merken kan het bedrijf net als andere ondernemingen die niet onderworpen zijn aan een marktmonopolie deelnemen aan internationale aanbestedingen.

 

De beste klantervaring in de autoverhuursector 

Leasys wil vandaag de toekomst van de mobiliteit vormgeven.

Een van de doelstellingen van Leasys is zorgen voor de beste klantervaring op de markt. Daarom wordt er speciale aandacht besteed aan de klanten. De klant geniet van een boeiende en efficiënte verhuurervaring, dankzij de voortdurende ontwikkeling van innovatieve mobiliteitsoplossingen en diensten van topkwaliteit.

De missie van Leasys is om de weg vrij te maken voor innovatieve mobiliteitsoplossingen, ontworpen rond de klant voor een best-in-class ervaring.

Leasys wil in de eerste plaats de klant bijstaan en ondersteunen, zowel bij de verkoopfase, met passende producten, diensten en een uitgebreid netwerk, als bij de aftersalesfase met een breed en exclusief aanbod van ondersteunende diensten. Deze diensten worden beheerd door het dealernetwerk van Stellantis en een netwerk van exclusieve partners om zo een maximale dekking te garanderen. Het meten van de klanttevredenheid, of het nu gaat om een particulier of een groot bedrijf, vormt een belangrijk aspect van een van de pijlers waarop de strategie van Leasys voor klantervaring steunt. Hiervoor hanteren we een systeem van tijdige controle van de klantfeedback, door middel van vragenlijsten om de ervaringen in verschillende stadia van het klanttraject te beoordelen.

 

Vincent Beckers, Managing Director Leasys België

Innovatieve en flexibele producten en diensten 

Het doel van Leasys is om de belangrijkste Europese landen het breedste scala aan geavanceerde oplossingen aan te bieden voor de verhuur op lange termijn en wagenparkbeheer. Al deze producten zijn beschikbaar op de Europese markten en ‘gebruiksklaar’ voor alle merken van Stellantis.

Leasys heeft een innovatieve, flexibele en klantvriendelijke catalogus van producten en diensten met aanpasbare verhuuroplossingen. Het is een dynamisch bedrijf dat weet hoe het de veranderingen in de markt moet interpreteren en ze vaak zelfs al een stapje voor is. Dit zorgt voor steeds meer op maat gemaakte oplossingen die de klant en zijn behoeften centraal zetten voor maximale flexibiliteit. Deze uitgesproken foutloze klantgerichte aanpak heeft geleid tot unieke producten binnen de sector zoals: Be Free, de oplossing voor verhuur op lange termijn waarmee een voertuig na één jaar zonder boete kan worden ingeleverd, Leasys Miles, de eerste pay-per-use formule voor verhuur op lange termijn waarbij de klant alleen betaalt voor de gereden kilometers en Leasys PRO, dat bedrijfswagens op maat aanbiedt. Bovendien maken de oplossingen die Leasys heeft ontworpen de overgang naar de ecologische transitie makkelijker met steeds meer geïntegreerde en ecologisch duurzame mobiliteitsformules, zoals blijkt uit de verhuurformule UNILIMITED die speciaal voor milieuvriendelijke voertuigen met onbeperkte kilometers geldt. Elke oplossing van Leasys kan worden uitgebreid met een reeks diensten zodat de klant het voertuig kan besturen zonder zorgen. Zo is er de dekking van de wettelijke aansprakelijkheid, diefstal en brand, wegenwacht, gewoon en buitengewoon onderhoud, bandenservice, een vervangwagen en de infomobiliteitsdienst I-Care om het voertuig op afstand te volgen, allemaal voor een echt zorgeloze rijervaring.

Leasys biedt alle fleetmanagers, met de hulp van een toegewijd team van professionals, een ad hoc adviesdienst aan die hen ondersteunt bij het efficiënter maken van hun wagenparkbeheer. Zo is er het digitale platform MyLeasys waarmee fleetmanagers op afstand een globaal en dynamisch beeld hebben van hun hele wagenpark en de inbegrepen diensten. ​

Klanten kunnen vertrouwen op de Umove-app waarmee ze op smartphones en tablets snelle en intuïtieve toegang hebben tot het hele Leasys-ecosysteem van mobiliteitsproducten en -diensten. Zelfs het beheer van duurzame en elektrische mobiliteit wordt ‘zorgeloos’, dankzij de geolocatie van de laadstations. 

Dit zijn slechts enkele van de heel belangrijke voorbeelden van de investeringen van Leasys in het digitale transformatieproces. De digitale contactpunten zorgen voor een onmiddellijke, volledige en boeiende ervaring voor zowel particuliere klanten als fleetmanagers.

Tot slot wordt het aanbod van Leasys steeds toegankelijker door de klantervaring die steeds digitaler wordt met een end-to-end online aankoopproces. De gebruiker krijgt via het digitale platform namelijk toegang tot een voorstel op maat en kan daarna rustig thuis snel en eenvoudig kiezen of hij erop wilt ingaan.

Het nieuwe geïntegreerde ICT-platform 

De afgelopen jaren heeft Leasys geïnvesteerd in de ontwikkeling van een eigen pan-Europees beheersysteem op basis van een geavanceerd technologisch platform. Met het oog op de fusie met Free2move Lease werd er een belangrijke ontwerp- en ontwikkelingsfase in gang gezet op systeem- en procesniveau om technische en operationele convergentie tussen de twee bedrijven te bereiken. Hierdoor ontstond één enkel beheersysteem dat zelfs voor het verkoopnetwerk toegankelijk is en waardoor het nieuwe bedrijf uiterst efficiënt en snel kan werken. Via het systeem kan het commerciële netwerk beter met Leasys samenwerken, wat aansluit bij het bedrijfsbeleid: ‘het is makkelijk zaken doen met ons!’ Tot slot zullen de fleetmanagers dankzij het uniforme platform in heel Europa over dezelfde hulpmiddelen beschikken om hun wagenpark beter te beheren.

Leasys: ‘Kiezen voor nieuwe mobiliteit’

Door de naam Leasys te behouden, kan het nieuwe bedrijf de eigen middelen en de huidige naamsbekendheid maximaal benutten en gebruikmaken van de bestaande communicatie- en merkactiva van het product op Europees niveau. De belofte van iets nieuws en het vermogen tot innovatie, uitgedrukt met de slogan ‘Kiezen voor nieuwe mobiliteit’, werden ontwikkeld rondom drie hoofdbegrippen: nieuwheid, mobiliteit en keuze. Deze pijlers beantwoorden aan de behoeften van een supranationale communicatiestrategie die makkelijk in andere talen kan worden vertaald zonder aan beknoptheid en kracht in te boeten. Het bedrijf profileert zich als ‘nieuw’ omdat het ‘herboren’ is uit de fusie met Free2move Lease als nieuwe leider op de markt. Tegelijkertijd komt Leasys een nieuwe definitie van de verhuur op lange termijn, namelijk die van een nieuwe en innovatieve keuze omdat het aanbod nooit hetzelfde is. Het wordt elke dag voortdurend vernieuwd volgens de behoeften van de markt en de klanten. Aan de andere kant resoneert het woord ‘keuze’ bij de belangrijkste doelgroep, bestaande uit besluitvormers zoals managers, ondernemers en professionals, voor wie het maken van keuzes core business is. Leasys is de oplossing voor deze doelgroep van klanten die op zoek is naar de juiste keuze en een toekomstgerichte mobiliteit. Deze klanten zien Leasys als de ideale strategische partner.

De evolutie van mobiliteit en het beheer ervan, van flexibiliteit, dynamiek en duurzaamheid komt perfect tot uiting in de nieuwe grafische taal van Leasys, gekenmerkt door een digitale impact. Auto’s verdwijnen en het symbool voor mobiliteit, functionaliteit en de diensten eromheen verschijnt. Het houdt een nieuwe vorm van intelligentie in geleid door de geruststellende aanwezigheid van mensen. Gekleurde cirkels die verbonden zijn door geometrische lijnen die vervagen draaien rond waardoor digitale en immateriële vormen ontstaan. Alles is in beweging en is helder en licht. We staan aan het begin van een nieuw tijdperk van mobiliteit, samengevat in de zin: ‘Denk op lange termijn. De mobiliteit van morgen begint vandaag’.

Kiezen voor Leasys is vandaag kiezen om de mobiliteit van de toekomst te veranderen.

Daarom zette Leasys zich meteen in de markt met een aantrekkelijk aanbod op een selectie modellen. Iedereen die bij het bedrijf een voertuig huurt, hoeft de eerste twee huurbijdragen niet te betalen.

Leasys en Free2move Lease, twee succesverhalen 

Het nieuwe bedrijf brengt het beste van Leasys en Free2move Lease samen, twee toonaangevende bedrijven die belangrijke verwezenlijkingen hebben gedaan op het gebied van de verhuur op lange termijn en operationele leasing. Laten we eens kijken naar hun succesverhalen en de erfenis die het nieuwe bedrijf ten volle zal kunnen benutten om de toekomst met vernieuwd optimisme en het vooruitzicht op verdere groei tegemoet te komen

Leasys werd in 2001 opgericht als een joint venture tussen Fiat en Enel en betrad de markt voor de verhuur op lange termijn van bedrijfswagens. Vier jaar later, in 2005, werd het Italiaanse autoconcern de enige eigenaar. Dit leidde tot haar groei en erkenning op internationaal niveau. Het bedrijf sloot zich in 2006 samen met Savarent, het bedrijf van de Fiat Groep dat sinds 1995 actief was in de sector van de verhuur op lange termijn, aan bij de joint venture tussen Fiat en Crédit Agricole (FGA Capital, nu FCA Bank). In 2010 fuseerden Savarent en Leasys tot één bedrijf en vanaf 2011 kwamen ze onder één commercieel merk op de markt. Sinds 2016 is Leasys volledig in handen van FCA Bank S.p.A., een gelijkwaardige joint venture tussen FCA Italy S.p.A. en Crédit Agricole Consumer Finance. Leasys begon in 2017 met haar uitbreiding naar de Europese markt, door kantoren te openen in de belangrijkste Europese landen. In 2021 werd het bedrijf een merk van Stellantis. Vorig jaar boekte Leasys een verbluffend resultaat: met een marktaandeel van 20% leidde het bedrijf voor het vierde achtereenvolgende jaar de Italiaanse markt voor de verhuur op lange termijn van zowel personenauto’s als lichte bedrijfsvoertuigen. Leasys heeft haar grote succes te danken aan haar vermogen om snel te reageren op veranderingen. Het bedrijf biedt steeds duurzamere, flexibelere en betaalbare formules aan die rekening houden met de veranderingen in de markt en de behoeften van de klanten.Het verhaal van ‘Free2Move Lease’ is minstens even interessant. Het bedrijfsonderdeel werd in 2017 door de PSA Groep gelanceerd en richtte zich uitsluitend op de verhuur op lange termijn voor particuliere en zakelijke klanten. Aanvankelijk behoorden de merken Peugeot, Citroen en DS tot het aanbod en later kwamen daar de merken Opel en Vauxhall bij. Slechts twee jaar na de lancering was Free2Move Lease aanwezig in 10 Europese landen en werd het de leider op de Franse markt.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Langetermijnverhuur

Gelijkaardige artikels