Concreet betekent dit dat de huidige keuzemogelijkheid tussen NEDC 2.0 en WLTP behouden blijft voor zover beide waarden op het homologatieformulier vermeld zijn. Hierdoor werd voorlopig een onmiddellijke belastingverhoging op 1 oktobrr 2021 voor werkgevers en werknemers afgewend.
Maar dit belet niet dat de belastingverhoging er uiteindelijk wel zal komen. Het melden van beide waarden NEDC 2.0 en WLTP is met uitzondering van de PHEV voertuigen sinds begin 2021 binnen Europa niet meer verplicht. Daarom zullen constructeurs en Belgische importeurs binnen afzienbare tijd geen voertuigen meer afleveren met de twee waarden op het homologatieformulier (COC). België is het laatste Europese land dat fiscaal nog gebruik maakt van de NEDC 2.0 waarde. Enkele automerken hebben reeds aangekondigd om na deze zomer te stoppen met het melden van de NEDC 2.0 waarde zodat de belastingverhoging, zij het via een sluipweg, toch realiteit zal worden via de hogere WLTP waarde.
Dit kan bijv. onverwachte gevolgen hebben voor een voertuig in bestelling waarbij de NEDC 2.0 waarde nog door de carconfigurator werd gemeld maar bij de levering niet meer op het homologatieattest verschijnt. Voor de regeringspartijen was dit ook een gemakkelijkheidsoplossing. En moet namelijk geen wetgeving worden aangepast.
Wij komen in de loop van de volgende week in een meer uitgebreide bijdrage terug op de alle nieuwe fiscale maatregelen rond de bedrijfswagen.
Bron : kabinet financiën