Gepubliceerd op 30 August 2022 om 16h04
Door Damien Malvetti

Georges-Louis Bouchez : “Elektrificatie van wagenpark moet uitgebreid worden naar nutsvoertuigen”

MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez heeft dinsdag een Voka-zomerstage gevolgd bij het West-Vlaamse Addax Motors. Hij deed een testrit met een pas geassembleerde elektrische bestelwagen. Addax Motors roept op om de elektrificatie van het wagenpark verder door te trekken naar het segment van elektrische transport- en nutsvoertuigen. “Belgie loopt achter op het gebied van investeren in groene en urban friendly mobiliteit. Sommige steden en gemeenten willen de omschakeling maken, maar kiezen voor een lokaal kwalitatief product is vaak nog te moeilijk. Er is nood aan extra steun in België om de groene stadsmobiliteit en last mile delivery te verbeteren. 95% van onze verkoop gaat momenteel naar het buitenland”, zegt Jean-Charles Carrette, CEO bij Addax Motors.

|||
||| © |||

De Belgische producent van elektrische bedrijfsvoertuigen is de enige ontwikkelaar van elektrische bestelwagens in ons land. Addax Motors wil België mee op de kaart zetten als innovatief productieland en een lans breken voor bedrijven in de Belgische maakindustrie.

Addax Motors en CEO Carrette grijpen de zomerstage aan om de productielijn en de 6 verschillende configuraties van de Addax-voertuigen (van afvalcontainer, tot cargo, hydraulische tipper of koelwagen, met de mogelijkheid voor afwerking op maat) te laten zien, maar ook om de noden en bezorgdheden van de sector op de kaart te zetten.

Nood aan incentive voor elektrische nutsvoertuigen

“Duurzame mobiliteit is niet alleen een kwestie van fiscale voordelen geven om het bedrijfswagenpark te laten omschakelen naar elektrisch rijden. Om de elektrificatie helemaal door te zetten moeten bedrijven en steden en gemeenten ook gemakkelijker, en voordeliger, toegang krijgen tot duurzame transport- en nutsvoertuigen”, klinkt het bij Addax Motors.

“De elektrificatie van (bedrijfs)voertuigen zal de komende jaren alleen maar toenemen. Elektriciteit die wordt opgewekt met hernieuwbare of kernenergie is onmisbaar in de strijd tegen de CO2-uitstoot en ze maakt ons onafhankelijk van duur, onzeker en vervuilend buitenlands gas”, zegt Georges-Louis Bouchez (MR).

West-Vlaanderen: bakermat van innovatieve maakindustrie

Meer dan 140 parlementsleden, ministers en partijvoorzitters schreven zich dit jaar in voor een Voka-zomerstage, waarvan een dertigtal doorgingen in West-Vlaanderen. Met de stages slaat Voka de brug tussen de Wetstraat en de werkvloer.

“Mobiliteit en de elektrificatie van alle soorten vloten vormen een belangrijke uitdaging voor de komende jaren. Het is fantastisch en treffend dat Addax Motors dit doet vanuit West-Vlaanderen, veruit de meest ondernemende regio van Vlaanderen en dé bakermat van de creatieve maakindustrie”, zegt Matthieu Marisse, Regioverantwoordelijke Midden- & Zuid-West-Vlaanderen bij Voka.

Het bezoek van Georges-Louis Bouchez en Voka werd beëindigd met een constructieve brainstorm over de uitdagingen waar Addax Motors en andere innovatieve bedrijven in de Belgische maakindustrie momenteel voorstaan.

 

Foto’s: © Nathalie Bidoul

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels