Gepubliceerd op 11 February 2025 om 16h09
Door Kevin Kersemans

Haven van Antwerpen neemt als primeur op afstand bestuurde deelauto’s in gebruik

Belangrijke primeur voor Port of Antwerp-Bruges: sleepbotenbedrijf Boluda Towage, dat zowel actief is in de haven van Antwerpen als in die van Zeebrugge, heeft twee op afstand bestuurde deelauto’s in gebruik genomen. Het gaat om een gezamenlijk project van Ush en Poppy Mobility.

© Ush Teledriving

Afgelopen zomer kondigden we al aan dat D’Ieteren-dochters Ush en Poppy werkten aan een project rond teledriving. Vandaag zagen we daar de eerste resultaten van, in de vorm van twee op afstand bestuurde deelauto’s die dankzij technologie van het Duitse Vay door de haven van Antwerpen navigeren. De start van het project werd bijgewoond door Antwerps schepenen Koen Kennis en Johan Klaps (de eerste verantwoordelijk voor Mobiliteit, de tweede voor Economie en Haven), evenals door Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges, wat iets zegt over het belang dat de verschillende partijen eraan hechten.

Concreet worden vanaf vandaag twee op afstand bestuurde Poppy-voertuigen ingezet voor sleepdienstenbedrijf Boluda, waarvan de medewerkers soms door de sleepboten ergens anders worden afgezet dan waar ze aan boord zijn gegaan. Om dan vervolgens terug te geraken (waarvoor ze tot dusver vaak een beroep deden op klassieke taxi’s) kunnen ze voortaan via de Poppy-app een deelauto aanvragen die dan zonder bestuurder naar hen toe komt gereden. Hierna kunnen ze zelf verder rijden tot aan hun bestemming, waarna de operator op afstand de controle weer overneemt.

“Deze commerciële primeur is veel meer dan een grootschalige test: het is een signaal dat de toekomst al begonnen is.” – Denis Gorteman, CEO D’Ieteren.

Het gaat dus voor alle duidelijkheid niet om autonoom rijdende voertuigen. De auto’s worden zoals gezegd op afstand en in realtime bestuurd door een medewerker van Ush, die hiervoor een speciale opleiding heeft gehad en die zich fysiek bevindt in een voor de gelegenheid nieuw gebouwde hub in Kortenberg, de logistieke thuisbasis van moederhuis D’Ieteren. De twee auto’s die worden gebruikt (Kia Niro’s van de vorige generatie), zijn uiteraard speciaal aangepast met camera’s en sensoren allerhande.

Stap voor stap

link2fleet was aanwezig bij de lancering van het project en kon zelf een kort stukje meerijden. Daarbij voelden we ons op geen enkel moment onveilig. Zowel in het voertuig als in de hub waar de operator zich bevindt, is er trouwens een noodknop voorzien waarmee de auto veilig tot stilstand kan worden gebracht. Hij zet zich trouwens ook aan de kant in het – naar verluidt – onwaarschijnlijke geval dat de 4G-verbinding met de operator zou wegvallen. Die laatste kan bovendien op ieder moment communiceren met eventuele inzittenden, al is het voorlopig wel de bedoeling dat de auto enkel op afstand wordt bestuurd wanneer er zich niemand aan boord bevindt – dus om hem van de ene naar de andere gebruiker te brengen.

Na de testfase met Boluda zullen de komende maanden nog andere bedrijven in de Antwerpse haven worden uitgenodigd om de dienst aan te bieden aan hun werknemers. Meerdere bedrijven hebben al interesse getoond, maar over welke dat zijn, wilde Ush-CEO Max Levandowski nog niets kwijt. Overigens heeft de Antwerpse haven al enige ervaring met tuigen die op afstand worden bestuurd, want ze gebruikt ook al binnenschepen die varen zonder kapitein aan boord, evenals onbemande drones.

“Ik hoop dat dit kan uitbreiden naar de stad en dat we hier een stukje toekomst zien waar we sowieso naartoe gaan.” – Koen Kennis, Antwerps schepen van Mobiliteit.

In een verdere toekomst zullen meer Poppy’s met de technologie worden uitgerust, zodat ook gewone gebruikers op deze manier een deelauto zonder bestuurder tot voor hun deur zullen kunnen laten brengen, zo vertrouwde Ush-CEO Max Levandowski ons toe. Op termijn zou het dan zelfs denkbaar moeten zijn dat de deelauto’s ook op afstand worden bestuurd met inzittenden aan boord, waardoor ze dus de functie van een klassieke taxi zouden kunnen vervullen en bijvoorbeeld mensen zonder rijbewijs zouden kunnen vervoeren (of mensen met een glaasje op…).

“We gaan echter stapsgewijs te werk, in nauw overleg met regelgevende instanties. We starten bewust op een beperkte schaal met twee voertuigen, maar vanaf 2026 willen we een volledige commerciële uitrol in Antwerpen realiseren.” Voor een dergelijke opschaling rekent hij wel op een betrouwbaar wetgevend kader. Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis liet alvast verstaan daar – binnen de bevoegdheden van de stad – aan te willen meewerken.

© V.l.n.r.: Denis Gorteman, Jacques Vandermeiren, Max Levandowski & Koen Kennis
Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.

Gelijkaardige artikels