Gepubliceerd op 5 June 2024 om 10h00
Door Kevin Kersemans
Gelinkte experten :

Ush gaat teledriving introduceren in Poppy-deelauto’s

In de toekomst hoef je niet raar op te kijken wanneer je een rode of zwarte Poppy-deelauto zonder bestuurder ziet passeren op de openbare weg. Ush, de D’Ieteren-dochter die zich toespitst op innovatieve mobiliteitsoplossingen, slaat de handen in elkaar met de autodeeldienst om de voertuigen van die laatste uit te rusten met technologie voor teledriving. Daarmee kunnen ze vanop afstand worden bestuurd door een operator in een controlekamer – het gaat dus niét om autonome of zelfrijdende voertuigen.

Met zo’n 2.300 voertuigen heeft Poppy, dat eveneens deel uitmaakt van de D’Ieteren-groep, de grootste deelautovloot van België. Gebruikers kunnen via een app de auto’s ontgrendelen, starten en weer achterlaten binnen afgebakende zones (maar kunnen ze ook daarbuiten gebruiken). Aangezien het om een systeem van free floating gaat, en de auto’s dus niet op dezelfde plek moeten worden achtergelaten als waar ze in gebruik werden genomen, kan het echter al eens voorvallen dat er op een gegeven moment ergens een overaanbod aan voertuigen is en elders een tekort.

Een probleem waarvoor teledriving een oplossing kan bieden: dankzij technologie van Vay, de Duitse specialist ter zake, zullen de auto’s vanop afstand verplaatst kunnen worden zonder dat een Poppy-medewerker zich ter plaatse moet begeven. Ze worden dan bestuurd door speciaal opgeleide operatoren die zich in een centrale controlekamer bevinden. Of zoals Pierre de Schaetzen, CMO van Poppy, het zegt: “Dankzij teledriving kunnen wij onze vloot op een dynamische manier inzetten op basis van de realtime vraag.” Let wel: het gaat voorlopig om een proefproject, in afwachting van wettelijke goedkeuring.

Efficiëntiewinst

Poppy verwacht dat de technologie een flinke efficiëntiewinst zal opleveren, en dat besturing vanop afstand het gebruik van deelvoertuigen tot 200% kan verhogen, zonder noodzakelijk zijn vloot te moeten uitbreiden. Ook zullen de operatoren via teledriving bijvoorbeeld Poppy-voertuigen kunnen verplaatsen die door de laatste gebruiker fout geparkeerd werden.

Of kunnen, in een later stadium, de auto’s op deze manier tot bij de gebruiker worden gebracht, zodat die laatste zich niet eerst te voet of per elektrische step tot bij de beschikbare auto moet begeven. Het laden van de volledig elektrische voertuigen uit de vloot zou eveneens vergemakkelijkt kunnen worden met teledriving.

Wachten op wettelijk kader

“Wij zijn ervan overtuigd dat teledriving als dienstverlening een hele waaier aan mogelijkheden biedt”, aldus Max Levandowski. “Het is een manier om de service naar klanten en bedrijven uit te breiden, en inefficiëntie weg te werken. Dat we hiervoor kunnen samenwerken met Vay, dat een absolute wereldleider is in deze materie, is een belangrijk voordeel.”

Pierre de Schaetzen voegt daaraan toe: “De vooruitstrevende technologie van Ush en Vay stelt ons in staat om de dienstverlening naar onze klanten op een nog hoger niveau te tillen en uit te breiden met mogelijkheden die vandaag niemand biedt. Dat we in één beweging ook efficiënter onze bestaande vloot zullen kunnen inzetten, is mooi meegenomen.”

Poppy, Ush en Vay zullen nog dit jaar starten met een proefproject op Belgische wegen. Het is echter nog wachten op een volledige goedkeuring van het wettelijke kader om de technologie uitgebreider en in verschillende regio’s te kunnen inzetten. Ush-CEO Max Levandowski verwacht dat dit in 2025 of 2026 het geval zal zijn.

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: News , Car-sharing, car-pooling & Taxi , Mobiliteit
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels