Gepubliceerd op 19 January 2023 om 09h28
Door Damien Malvetti

Heinz-Jürgen Löw, Senior Vice President Renault LCV: “Je moet alle technologieën uitproberen om erachter te komen welke de beste oplossing zal zijn”.

Als de nummer één fabrikant van bestelwagens in België in 2022 heeft Renault een gamma voertuigen dat aangepast is aan de behoeften van alle professionals in alle segmenten. Vorig jaar werd dit gamma volledig geëlektrificeerd, met een 100% elektrische motor op elk model. En ook waterstof maakt deel uit van de plannen van Renault. link2fleet sprak met Heinz-Jürgen Löw, Senior Vice President Renault LCV, om meer te weten te komen over de aandrijfstrategie van het merk.

|||
||| © |||

Op het Autosalon van Hannover afgelopen september heeft Renault zijn gamma van 100% elektrische bestelwagens vervolledigd met de nieuwe Trafic Van E-Tech. Deze voegt zich bij de Kangoo E-Tech en Master E-Tech die het merk eerder lanceerde. “Het was het laatste ontbrekende stukje in ons LCV EV-gamma”, zegt Heinz-Jürgen Löw, die eraan herinnert dat Renault begon met versies met verbrandingsmotor om elektrische versies van zijn bestelwagens te ontwikkelen.

Omdat het merk gelooft in de toekomst van alternatieve motoren voor bedrijfsvoertuigen. En niet alleen elektrisch. Het is ook een van de voorlopers die zich op waterstof willen storten. “Maar we willen niet te snel gaan. Renault heeft de voertuigen en het netwerk om ze te verkopen. En we hebben een samenwerking opgezet met Hyvia, die de H2 technologie in huis heeft.”

Samen hebben de twee bedrijven een waterstofversie van de Master ontwikkeld, zowel in de versie voor personenvervoer (Master City Bus H2-TECH) als in de versie voor bestelwagens (Master Chassis Cabine H2-TECH). Beide modellen zijn uitgerust met een 30 kW brandstofcel en bieden een autonomie van 300 km voor de passagiersversie en 250 km voor de bestelwagen. Zij zijn sinds eind 2022 op de Franse markt verkrijgbaar, maar worden momenteel niet bij ons ingevoerd. De reden? Door het gewicht van de brandstofcel overschrijdt de Master de grens van 3,5 ton en wordt hij volgens de Belgische wetgeving niet langer als een licht bedrijfsvoertuig beschouwd, maar als een zwaar bedrijfsvoertuig, wat hem fiscaal minder aantrekkelijk maakt.

“Je moet alle technologieën uitproberen om erachter te komen welke de beste toekomstige oplossing is voor elke gebruiker,” zegt Heinz-Jürgen Löw. “We hebben veel vraag van gebruikers die geïnteresseerd zijn in waterstof, soms gewoon vanwege de fiscale voordelen. Waterstof heeft het voordeel dat het een echt duurzame oplossing is. En ik hoop dat het mettertijd ook betaalbaarder wordt. Maar je moet er zeker van zijn dat je het voertuig kunt opladen, wat momenteel nog een uitdaging is omdat het netwerk van stations nog onderontwikkeld is.”

Retrofitting voor de elektrische versie

Renault heeft ook een strategisch partnerschap ontwikkeld met de Franse onderneming Phoenix Mobility om bestelwagens met verbrandingsmotor om te bouwen tot elektrische voertuigen. Deze innovatieve oplossing op basis van een aan het voertuig aan te passen kit wordt aangeboden voor bestelwagens van Renault van meer dan vijf jaar oud en wordt uitgevoerd in de “refactory” in Flins. “Dit is een heel goed voorbeeld van de circulaire economie. Het is ook de manier om de energietransitie te realiseren, want niet iedereen kan zich een nieuw elektrisch voertuig veroorloven,” benadrukt onze gesprekspartner.

Hoe zal de markt voor bestelwagens zich ontwikkelen?

Als de markt voor personenwagens een revolutie ondergaat, gelooft Heinz-Jürgen Löw dat de markt voor bestelwagens dezelfde trends zal volgen. “We zien het met elektrificatie, maar we zullen het morgen zeker ook zien met de overgang van een op eigendom gebaseerde markt naar een op gebruik gebaseerde markt. We zien steeds meer nieuwe oplossingen zoals last-mile delivery. Met Mobilize analyseren we alle mogelijke oplossingen voor de toekomst. Omdat we onze klanten niet alleen voertuigen willen aanbieden, maar complete oplossingen. Om de EV-markt te stimuleren, kunnen we bestuurders van deze voertuigen bijvoorbeeld toegang geven tot gratis parkeergelegenheid en speciale rijbanen. Dergelijke stimulansen, in combinatie met de ontwikkeling van infrastructuur, zijn de sleutels tot succes in de huidige energietransitie.”

Zoals blijkt uit de cijfers over het aantal inschrijvingen van nieuwe bestelwagens in 2022, is ook deze markt getroffen door de crisis in halfgeleiders. De situatie begint nog maar net te verbeteren. “De vraag naar halfgeleiders explodeert omdat de voertuigen van tegenwoordig steeds geavanceerder worden. En 2/3 van deze chips komen uit Taiwan. De fabricagetechnologie is zo ingewikkeld en vereist zoveel know-how dat het voor een Europese fabrikant zoals wij moeilijk zou zijn om deze halfgeleiders te gaan fabriceren. Maar we zijn actief in gesprek om oplossingen te vinden om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen.

Een speciale Virtual Motor Show over LCV’s

 

Hoe kan een wagenpark van elektrische bestelwagens het best worden beheerd? Hoe kunnen ze worden opgeladen als ze de hele dag op de werf zijn? Welke nieuwe ontwikkelingen kunnen we dit jaar op dit gebied verwachten?Om alles te weten te komen over dit onderwerp, kunt u zich inschrijven voor onze speciale LCV Virtual Motor Show, dat plaatsvindt op 31 januari. Onze deskundigen geven u een overzicht en beantwoorden uw eventuele vragen.

Ik schrijf me in

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels