Lang verwachte ecologische hervorming
In tegenstelling tot Vlaanderen wordt de Waalse verkeersbelasting nog steeds berekend op basis van de fiscale PK die enkel gebaseerd is op de cilinderinhoud. Vlaanderen paste reeds vanaf 2012 zijn verkeersbelasting aan die nu rekening houdt met de CO2-uitstoot van het voertuig en het type motorisatie via een dubbel bonus/malus systeem. Minister Philippe Henry liet nu weten in een antwoord op de vraag van volksvertegenwoordiger Julie Matagne dat dit najaar zal worden gestart met de evaluatie van een nieuwe berekeningsmethode voor de Waalse verkeersbelasting.
Deze zou vanaf 2023 ook effectief inwerking moeten treden. De nieuwe formule zal rekening houden met het motortype, het vermogen en de CO2-uitstoot en ook het gewicht van het voertuig.
Lagere taxatie voor alternatieve aandrijvingen
De nieuwe formules zullen een lagere taxatie voorzien voor voertuigen op CNG, waterstof en voor 100% elektrische aandrijvingen. Plug-in hybrides zouden ook voordeliger worden belast. In de loop van het najaar 2021 zal men de budgettaire impact berekenen. Klassieke diesel en benzine aandrijvingen zullen dus in de toekomst meer moeten betalen. Tegen eind dit jaar wordt een gefinaliseerd voorstel verwacht.
Geen wijziging voor leasingvoertuigen
Voor voertuigen die ingeschreven zijn op naam van een leasingmaatschappij wijzigt er niets. Deze zijn onderworpen aan de formules die geldig zijn in het Brussels Gewest. Voorlopig is hiervoor nog geen wijziging voorzien. Bedrijfswagens blijven dus voorlopig onderworpen aan een verkeersbelasting enkel gebaseerd op de cilinderinhoud van het voertuig, de zogenoemde fiscale PK. Een hervorming ligt al enkel jaren op tafel. Probleem is dat de drie Gewesten een onderling akkoord moeten vinden om de fiscaliteit van de bedrijfswagen aan te passen. Dat blijkt politiek moeilijk en tijdrovend te zijn.
Michel Willems
MOBILITAS