Begint de automarkt het licht aan het einde van de tunnel te zien? Men zou geneigd zijn dat te denken als men de inschrijvingsresultaten voor het derde kwartaal analyseert. Op Europees niveau was september synoniem voor herstel, met stijgingen op de Duitse (+14,1%), Spaanse (+12,7%), Franse (+5,5%) en Italiaanse (+5,4%) markten, maar België deed het nog beter, met een verbetering van +16,8% ten opzichte van de resultaten van september 2021. Binnen de eerste 9 maanden stellen de positieve maandresultaten van augustus en september de Belgische markt in staat haar cumulatieve terugval te reduceren tot -10,23% ten opzichte van de eerste 9 maanden van 2021.
In de eerste drie kwartalen van 2022 vormden bedrijven en zelfstandigen de belangrijkste afzetmarkt voor de sector, goed voor 62,1% van de inschrijvingen van nieuwe auto’s, tegenover 59,8% voor het hele jaar 2021. Het aandeel van op naam van particulieren ingeschreven nieuwe auto’s is gedaald van 40,2% in 2021 naar 37,9% dit jaar.
Meer elektrificatie, minder diesel
Wat de motorisaties betreft, werden de trends van het einde van de eerste helft van het jaar nog versterkt in het derde kwartaal, aangezien de markt voor nieuwe auto’s verder evolueerde in de richting van elektrificatie.
Terwijl ze eind 2021 nog goed waren voor 75,7% van het marktaandeel, zagen benzine- en dieselmotoren hun marktaandeel sinds begin dit jaar dalen tot 67,1%, waarbij diesel zelfs het historisch lage niveau van 17,2% bereikte. De geëlektrificeerde BEV-, PHEV- en HEV-motorisaties samen zijn blijven stijgen: hun marktaandeel is geëvolueerd van 23,5% eind 2021 naar 32,1% eind september 2022.
Particulieren enerzijds en bedrijven en zelfstandigen anderzijds, vormen steeds meer uiteenlopende markten
Meer dan 80% van de nieuwe auto’s die in 2022 door particulieren werden ingeschreven, zijn uitgerust met een verbrandingsmotor, voornamelijk benzine (70,2%), terwijl de diesel nu onder de drempel van 10% zit. De situatie is heel anders voor professionele klanten (bedrijven en zelfstandigen), die een veel evenwichtigere energiemix hebben, waar benzinemotoren nog steeds de overhand hebben (37,4%), PHEV-motoren komen nu op de tweede plaats (22,4%), in plaats van de diesel (21,7%).
Ook moet worden opgemerkt dat de kloof tussen het marktaandeel van met een stekker oplaadbare wagens (BEV en PHEV) van professionele klanten, goed voor 35,1% van de markt, en dat van particuliere klanten, Bron: FEBIACgoed voor 7,1% van de markt, blijft groeien. Beide marktaandelen op zich groeien, maar dat aan de bedrijfszijde evolueert sneller.
In dit opzicht werd 90,9% van de 43.115 PHEV’s die in de eerste drie kwartalen werden geregistreerd, ingeschreven door bedrijven en zelfstandigen, bij de 25.836 nieuw ingeschreven BEV’s bedraagt dat aandeel 86,1%. Wat elektrificatie betreft, blijven particuliere klanten de voorkeur geven aan HEV-motoren: 55,9% van de 21.385 inschrijvingen van zelf opladende hybride auto’s is afkomstig van particuliere kopers.
Populariteit van de merken
BMW (9,89% marktaandeel), Volkswagen (8,87%) en Peugeot (8,06%) zijn de drie populairste merken in België aan het eind van het derde kwartaal. En terwijl BMW ook in Vlaanderen en Brussel het populairste merk is, is Dacia het populairste in Wallonië.
Toyota – dat 77,9% van de inschrijvingen met HEV-technologie realiseert – is het merk in de nationale Top 10 dat de grootste stijging heeft doorgemaakt (+32,4% in volume ten opzichte van de eerste negen maanden van 2021), met een marktaandeel van 5,93%. Kia (+15,88% volume) en Dacia (+7,46% volume) vervolledigen het podium van de grootste stijgingen onder de tien populairste merken in België.