Gepubliceerd op 28 January 2025 om 10h11
Door Damien Malvetti

Het gebruik van een bedrijfswagen in het buitenland verbieden: kan dat?

De zaak heeft de afgelopen dagen voor heel wat opschudding gezorgd. Het bedrijf TEM-Technilift in Vorst liet zijn werknemers weten dat ze hun bedrijfswagens niet langer voor privédoeleinden mochten gebruiken buiten de landen die grenzen aan België, waar het moederbedrijf – Bouygues – actief is. Deze beslissing leidde tot een staking van het personeel. Een gelegenheid voor link2fleet om de vraag te stellen: is het wettelijk om het gebruik van een bedrijfswagen voor privédoeleinden in het buitenland te verbieden wanneer de werknemer VAA betaalt?

De beslissing werd genomen door de groep Bouygues, die eigenaar is van TEM-Technilift, en gebeurde zonder enig sociaal overleg. Voortaan mogen de werknemers van het bedrijf hun bedrijfswagen alleen nog voor privédoeleinden gebruiken in buurlanden: Duitsland, Frankrijk, Nederland en Luxemburg.

Dat betekent dat wie bijvoorbeeld had besloten om tijdens de krokusvakantie te gaan skiën in Oostenrijk of Italië, dus een alternatief zal moeten vinden.

Als gevolg van deze beslissing gingen de werknemers vorige week in staking, omdat ze vonden dat ze “oneerlijk en eenzijdig” was, temeer omdat ze een Voordeel Alle Aard (VAA) betalen dat hen normaal gesproken toelaat om hun bedrijfsauto voor privédoeleinden te gebruiken.

Merk hierbij op dat het hier wel degelijk gaat om een verbod op het gebruik van het voertuig buiten deze zones, en niet enkel op het tanken of laden, wat al het geval was. “Voertuigen die de kleuren en het logo van het bedrijf dragen en die werkinstrumenten zijn, mogen alleen worden bestuurd in landen waar het bedrijf voornamelijk actief is, d.w.z. België en de buurlanden. Deze beslissing werd genomen om het beleid inzake het gebruik van bedrijfsvoertuigen af te stemmen op dat van andere bedrijven van Equans BeLux”, legde het management uit aan onze collega’s van de RTBF.

Wettelijk of niet?

Maar is dat wel wettelijk? Het antwoord is ja! De car-policy van het bedrijf kan perfect het gebruik van de ter beschikking gestelde auto voor niet-zakelijke reizen naar het buitenland verbieden. Zelfs als de werknemer VAA betaalt.

In de praktijk gebeurt dit echter zeer zelden. De meeste bedrijven geven er de voorkeur aan om het gebruik van tank- of laadkaarten te beperken of te verbieden, ervan uitgaande dat de bedrijfswagen vaak het enige of op zijn minst het belangrijkste voertuig in het huishouden is, en dat hij daarom nodig kan zijn voor reizen naar vakantiebestemmingen.

Het kan ook zijn dat de car-policy een specifiek verbod voor bepaalde geografische zones vermeldt, bijvoorbeeld om te vermijden dat het voertuig in een gevaarlijke regio of in oorlogsgebied wordt gebruikt. Deze beperking kan trouwens ook worden opgelegd door de regels van het verzekeringscontract.

Nog een uitzondering: als uw bedrijf de voorkeur geeft aan vierseizoensbanden of geen winterbanden op zijn voertuigen monteert, kan het u ook verbieden om naar een land te reizen dat het gebruik van winterbanden tijdens de winterperiode verplicht.

Houd er ook rekening mee dat de inhoud en de regels van de car-policy op elk moment door het bedrijf kunnen worden herzien, zonder voorafgaande kennisgeving. Lees dus voordat u naar het buitenland reist, altijd uw car-policy goed door om onaangename verrassingen te voorkomen.

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Tax & Legal

Gelijkaardige artikels