Gepubliceerd op 26 August 2024 om 17h01
Door Jeroen Evens

Hoe autonome voertuigen onze mobiliteit zullen hervormen

De invloed van autonoom rijden reikt verder dan de grenzen van traditioneel transport en belooft een ingrijpende transformatie van onze dagelijkse mobiliteit. Deze technologie, eens het domein van sciencefiction, staat nu op het punt om alomtegenwoordig te worden. Dit artikel onderzoekt de huidige staat van autonome voertuigen, kijkt vooruit naar wat de toekomst zou kunnen brengen, en belicht hoe deze technologieën de veiligheid kunnen verhogen, de efficiëntie kunnen verbeteren en onze ecologische voetafdruk kunnen verminderen. Je voelt het al, we staan aan de vooravond van een nieuw tijdperk in mobiliteit, waarbij autonoom rijden centraal zal staan in de transformatie van openbaar en privévervoer. Link2fleet werpt een blik op deze spannende evolutie.

De voordelen van autonoom rijden

Autonome voertuigen (AV’s) bieden talrijke voordelen die de efficiëntie, veiligheid en kostenbeheersing van wagenparkbeheer kunnen transformeren.

  1. Veiligheid: Autonome voertuigen verminderen het risico op ongevallen aanzienlijk door menselijke fouten, zoals afleiding en vermoeidheid, uit de vergelijking te halen. Systemen zoals automatische noodremmen en rijstrookassistentie dragen bij aan een veiliger rijgedrag, wat vooral belangrijk is in vloten waar voertuigen veel kilometers maken.
  2. Efficiëntie: Door geoptimaliseerde routes en automatische rijtechnieken kunnen autonome voertuigen efficiënter omgaan met brandstofverbruik en reistijden. Dit kan ook leiden tot betere schema’s en tijdsbeheer binnen het wagenpark.
  3. Kostenreductie: Autonome technologieën kunnen helpen bij het verlagen van onderhoudskosten door de slijtage die typisch geassocieerd wordt met menselijk rijden te verminderen. Bovendien kan de verminderde stilstandtijd van voertuigen leiden tot lagere operationele kosten en verhoogde productiviteit.

De huidige staat van autonoom rijden

De technologie voor autonoom rijden heeft de afgelopen jaren significante vooruitgang geboekt, wat geleid heeft tot de ontwikkeling en het testen van voertuigen met autonomie niveau 4 (L4). Deze voertuigen kunnen in specifieke scenario’s volledig autonoom functioneren zonder menselijke tussenkomst. Hoewel de volledige commerciële implementatie nog enige tijd op zich zal laten wachten vanwege technologische uitdagingen en regelgevende hindernissen, zijn er al diverse toepassingen in ontwikkeling of zelfs al in gebruik die de potentie van deze technologie laten zien.

 

Lees ook: Zelfrijdende auto’s: wat zijn de niveaus van autonoom rijden?

 

Autonome shuttlebussen en taxi’s

In meerdere steden wereldwijd worden autonome shuttlebussen ingezet in beperkte, goed gedefinieerde gebieden zoals campussen, bedrijventerreinen of binnenstedelijke routes. In Helsinki, (Finland) worden bijvoorbeeld autonome bussen gebruikt in het reguliere verkeer, en in Tallinn, Estland, testen ze ook zelfrijdende shuttlebussen. Deze bussen opereren meestal op vaste routes binnen stedelijke of semi-stedelijke gebieden. Maar ook in de Verenigde Staten zijn er verschillende initiatieven, zoals in Las Vegas, waar autonome shuttles toeristen rondrijden langs populaire routes in het stadscentrum.

Deze (echter beperkte) initiatieven bieden een blik op de toekomst van openbaar vervoer zonder bestuurder. Bedrijven zoals Navya en EasyMile zijn voorlopers op dit gebied, met meerdere operationele projecten wereldwijd.

Robotaxi’s

Bedrijven zoals Waymo en Cruise, een dochteronderneming van General Motors, hebben significante vooruitgang geboekt met hun robotaxi-diensten. Deze diensten zijn al operationeel in bepaalde stedelijke gebieden in de Verenigde Staten, zoals in Phoenix, Arizona, waar ze passagiers van punt A naar B brengen zonder enige menselijke tussenkomst binnen de auto. Deze toepassingen belichten het potentieel van autonoom rijden om de afhankelijkheid van menselijke chauffeurs te verminderen en de efficiëntie en veiligheid van taxidiensten te verhogen.

Autonome vrachtwagens

De vrachtvervoersector experimenteert ook met autonoom rijden om de efficiëntie van goederenvervoer over lange afstanden te verbeteren. Bedrijven zoals Tesla met hun Semi, en traditionele fabrikanten zoals Volvo en Daimler, testen autonome vrachtwagens die in staat zijn om zonder menselijk ingrijpen snelwegen te navigeren. Dit zou niet alleen de kosten voor vervoerders kunnen verlagen, maar ook de veiligheid op de wegen kunnen verbeteren door het verminderen van menselijke fouten.

Veel van deze tests met autonome vrachtwagens vinden echter plaats onder gecontroleerde omstandigheden of specifieke testroutes, en enkele commerciële inzetten zijn reeds begonnen, vooral in de Verenigde Staten. Hoewel de technologie veelbelovend is, zijn er nog steeds aanzienlijke juridische, ethische en technische vraagstukken die opgelost moeten worden voordat volledige commerciële implementatie op grote schaal kan plaatsvinden.

Leveringsrobots

Op het niveau van last mile deliveries, zijn er initiatieven zoals die van Amazon met hun Scout-robot, die autonoom pakketjes aan huis kunnen leveren. Deze robots zijn ontworpen om trottoirs en andere stedelijke obstakels zelfstandig te navigeren, wat de efficiëntie van leveringen aanzienlijk kan verhogen en de noodzaak van levering met zware voertuigen in stedelijke centra kan verminderen.

 

Deze toepassingen van autonoom rijden illustreren de veelzijdigheid en de uitgestrekte potentieel van deze technologie. Echter, ondanks de vooruitgang blijven er uitdagingen bestaan, zoals het verbeteren van de technologie voor onvoorziene omstandigheden, het verkrijgen van maatschappelijk vertrouwen, en het navigeren door het complexe landschap van internationale verkeerswetgeving en -regulering.

 

Toekomstige vooruitzichten van autonome voertuigen

De verwachtingen rond de adoptie van autonome voertuigen met L4-capaciteiten zijn optimistisch, waarbij voorspellingen wijzen op een aanzienlijke doorbraak rond 2026. Dit moment markeert mogelijk het begin van een wijdverspreide acceptatie van autonoom rijden op de openbare weg. De eerste toepassingen die waarschijnlijk op grote schaal geïmplementeerd zullen worden, omvatten autonoom parkeren en snelwegrijden—twee scenario’s waar de technologische en infrastructurele uitdagingen relatief beheersbaar zijn.

Autonoom parkeren, bijvoorbeeld, vereist minder complexe navigatie dan rijden in stedelijke omgevingen, waardoor dit een ideaal startpunt is. Systemen voor autonoom parkeren kunnen voertuigen zelfstandig naar een parkeerplaats leiden en de auto parkeren zonder menselijke tussenkomst, wat vooral in drukke stadscentra een uitkomst kan bieden.

Verschillende elektrische voertuigen (EV’s) bieden varianten van autonoom parkeren als onderdeel van hun geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS). Hier zijn enkele voorbeelden van EV’s die dergelijke technologieën gebruiken.

  • Tesla Model S, X, 3 en Y: Tesla’s Autopilot-systeem omvat functies voor autonoom parkeren, bekend als Auto Park. Dit systeem helpt bij zowel parallel als haaks parkeren.
  • Ford Mustang Mach-E: Deze EV biedt de Ford Co-Pilot360 technologie, die onder andere de Active Park Assist 2.0 bevat. Dit systeem kan het stuur, gas en rem overnemen om de auto automatisch in een parkeerplaats te manoeuvreren.
  • BMW iX3: De BMW iX3 is uitgerust met de Parking Assistant Plus, die de bestuurder helpt bij het automatisch in- en uitparkeren in zowel parallelle als haakse parkeerplaatsen.
  • Mercedes-Benz EQC: Deze elektrische SUV van Mercedes-Benz biedt een geavanceerd parkeerpakket met actieve parkeerassistentie die de bestuurder helpt bij het vinden van een geschikte parkeerplaats en het automatisch in- en uitparkeren.
  • Audi e-tron: Audi’s e-tron modellen beschikken over functies zoals het Parking System Plus en de Park Assist die het parkeren vereenvoudigen door de controle over te nemen bij het manoeuvreren in krappe parkeerplaatsen.Deze systemen variëren in hun mate van autonomie, van het eenvoudig assisteren bij het sturen tot het volledig overnemen van de controle over het voertuig tijdens het parkeren, afhankelijk van het model en de specifieke opties die zijn geïnstalleerd.

De mate van autonomie van deze systemen varieert van eenvoudige stuurassistentie tot volledige controle over het voertuig tijdens het parkeren, afhankelijk van het model en de specifieke opties die zijn ingebouwd.

Snelwegrijden is een andere toepassing waar autonome technologieën eerst zullen doorbreken. Op snelwegen zijn de verkeerssituaties overzichtelijker en de wegen beter gestructureerd dan in stedelijke gebieden, wat de implementatie van autonome systemen vergemakkelijkt. Deze systemen zullen in staat zijn om het voertuig binnen de rijstrook te houden, van snelheid te veranderen en zelfs van rijstrook te wisselen zonder menselijke interventie.

Naarmate de technologie evolueert en verkeersinfrastructuren zich aanpassen, zullen de toepassingen van autonome voertuigen zich geleidelijk uitbreiden naar meer complexe stedelijke omgevingen. In deze gebieden zullen voertuigen te maken krijgen met variabelere verkeerssituaties en interacties met voetgangers, fietsers en niet-gestandaardiseerde wegindelingen. De overstap naar stedelijke implementatie zal echter een significante verbetering van sensortechnologieën, algoritmen voor machinaal leren en gegevensverwerking vereisen om veilige en betrouwbare navigatie te garanderen.

 

Autonome rijtechnologieën dragen nu al significant bij aan de verhoogde veiligheid op de wegen door functies zoals Lane Assist en Adaptive Cruise Control. Deze systemen, vaak onderdeel van bredere Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), verminderen het risico op ongevallen door menselijke fouten te beperken. Hier zijn een paar voorbeelden van hoe deze technologieën werken:

 

  • Lane Assist (Rijstrookassistentie): Lane assist gebruikt camera’s of sensoren om wegmarkeringen te detecteren en helpt het voertuig binnen zijn rijstrook te blijven. Dit systeem waarschuwt de bestuurder als het voertuig onbedoeld de rijstrook dreigt te verlaten zonder richtingaanwijzer, en in sommige systemen kan het stuur automatisch aangepast worden om het voertuig terug naar het midden van de rijstrook te leiden. Dit vermindert de kans op ongevallen veroorzaakt door het afdwalen uit de rijstrook.
  • Adaptive Cruise Control: Adaptive Cruise Control (ACC) gaat verder dan traditionele cruise control door niet alleen de snelheid constant te houden, maar ook de afstand tot het voorliggende voertuig aan te passen. Dit systeem gebruikt radarsensoren en soms camera’s om de afstand tot het voertuig voor te monitoren en past automatisch de snelheid aan om een veilige volgafstand te behouden. Dit vermindert het risico op kop-staartbotsingen, vooral in stop-en-go verkeer.
  • Automatische Noodrem (Automatic Emergency Braking): Dit systeem detecteert potentiële botsingen met voertuigen, voetgangers of obstakels voor het voertuig. Als een botsing dreigt, waarschuwt het systeem de bestuurder en kan het, indien nodig, automatisch remmen om de impact te verminderen of de botsing te vermijden. Dit is bijzonder waardevol om aanrijdingen in stedelijke gebieden en op snelwegen te voorkomen.

 

Onze conclusie

De toekomst van mobiliteit is onlosmakelijk verbonden met de vooruitgang in autonome rijtechnologieën. Het omarmen van deze veranderingen sluit niet alleen aan bij wereldwijde trends naar efficiëntie en duurzaamheid, maar positioneert ook mobiliteitsoplossingen aan de voorhoede van technologische innovatie. Hierdoor worden nieuwe mogelijkheden gecreëerd voor verbeterde verkeersveiligheid, verminderde milieu-impact, en geoptimaliseerde stadsplanning. Terwijl autonome voertuigen steeds meer geïntegreerd worden in het dagelijkse verkeer, zullen steden en gemeenschappen zich moeten aanpassen aan deze nieuwe realiteit, wat leidt tot een fundamentele verschuiving in hoe mensen en goederen zich verplaatsen.

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Mobiliteit

Gelijkaardige artikels