Een duurzaam autobeleid, en een succesvolle energietransitie. Dat zijn ruwweg zowat de hoofdbekommernissen van de Belgische fleet managers in deze (woelige) tijden. Ze breken hun hoofd over vraagstukken zoals…
- Hoe integreer ik elektrische voertuigen in mijn vloot?
- Hoe pas ik onze car policy en onze shortlist aan?
- Hoe en waar kunnen we onze voertuigen efficiënt opladen?
- Welk(e) type(s) laadstations moet(en) worden geïnstalleerd?
Link2fleet en zijn experts reikten u enkele weken geleden door middel van een talrijk bijgewoond webinar de sleutels aan tot de oplossing op deze vragen. Via de link kan je dit webinar uiteraard opnieuw kijken, maar wij geven je in dit artikel alvast de belangrijkste conclusies mee.
Nathalie Focant (Key Account Manager, EDI) over laadoplossingen
Idealiter biedt een bedrijf een 360°-oplossing aan, zodat werknemers zowel thuis, op het werk, als onderweg kunnen laden. Bovendien is er de noodzaak om te beschikken over een platform om al deze laadoplossingen te kunnen monitoren en rapporteren.
Thuisladen is een goedkopere manier van laden voor het bedrijf (i.t.t. snelladen aan laadstations bv.). Bovendien worden laadstations op het werk beperkt, en is er sprake van een zeker comfort voor je medewerkers. Meestal wordt er gebruikgemaakt van ‘split invoicing’, oftewel het aanbieden van een bepaald laadbudget aan de werknemer.
Laden op het werk is echter ook interessant omdat het dé goedkoopste laadoplossing is, maar ook omdat het een verdienmodel kan zijn voor je bedrijf indien je het laadstation openstelt voor het publiek en je kan gebruikmaken van de fiscale aftrekbaarheid. Daarnaast is het eveneens comfortabel voor je medewerkers, bezoekers en klanten.
Onderweg laden heeft echter ook bepaalde voordelen, zoals de geruststelling voor je medewerkers (denk maar aan het op vakantie gaan of het afleggen van lange afstanden). Ook worden je medewerkers zo gemotiveerd om mee te gaan in je elektrificatie-strategie.
Bart Vanham (CEO, Fleet 360) over elektrificatie en de ‘car policy’
Vandaag de dag is de elektrificatie van je wagenpark gezien de huidige fiscale regels geen luxe meer, maar een must. Bovendien hebben fabrikanten massaal de kant van elektrische wagens getrokken en komen diverse Chinese bedrijven opdagen op de Europese markten. Maar, hoe beginnen we aan deze elektrificatie?
De basis is de berekening van de huidige totale TCO (Total Cost of Ownership). Vervolgens is het belangrijk de juiste mobiliteitsprofielen in de juiste wagens te krijgen. Die profielen, maar ook de mobiliteitsnoden, moeten dus eerst in kaart gebracht worden. Zo kan er bepaald worden hoeveel wagens je elektrisch kan gaan laten rijden. Deze informatie kan vervolgens meegenomen worden in het bepalen van de nodige laadinfrastructuur, afhankelijk van het vooropgestelde TCO-budget.
Maar, wie komt in aanmerking voor een elektrisch voertuig? Wanneer een werknemer een externe functie heeft (en dus vaak op de baan gaat), en niet kan thuisladen, is een elektrisch voertuig voorlopig niet de ideale oplossing. Bij een interne functie, en de werknemer dus de mogelijkheid heeft om op kantoor te laden, kan een EV wél zeer interessant zijn.
De vraag die zich vaak opdringt is als een plug-in hybride voertuig een goede tussenoplossing is. Tot 1 juli 2023 is het een valabele oplossing, indien meer dan 70% van de verplaatsingen elektrisch kunnen afgelegd worden (dus ongeveer zo’n 50-80 km, afhankelijk van het merk). Maar, “why not walk the complete walk”?
Vond je dit webinar interessant? Mis dan zeker onze volgende afspraken niet. Inschrijven voor deze sessies kan via deze link.
> 24/11 Duurzame mobiliteit
> 15/12 War for talent & mobility.