Gepubliceerd op 27 June 2024 om 16h13
Door Maxime Pasture

Hyundai Inster: de kleine, elektrische stadswagen met een bereik van 355 km, en ook nog eens goedkoop?

Aan het eind van het jaar komt er een zeer interessante elektrische stadswagen op de Europese markt. Qua prijs en proporties moet deze Hyundai Inster het midden houden tussen een Dacia Spring en een Citroën ë-C3.

Met zijn originele, gedurfde design en een lengte van 3.825 mm positioneert de Hyundai Inster mini-SUV zich tussen het A-segment van een Dacia Spring en het B-segment van een Citroën ë-C3. Kortom, de perfecte maat voor moderne steden.

4 of 5 plaatsen

Ondanks zijn compacte afmetingen ziet de afstand tussen de assen van de voor- en achterwielen (de wielbasis) er zeer interessant uit: 2.580 mm. Met andere woorden, de achterpassagiers zullen profiteren van “50/50 deelbare en mobiele” stoelen. Dit betekent dat deze stoelen verschuifbaar zullen zijn, maar ook dat de Hyundai Inster wordt gepresenteerd als een 4-zitter. Mogelijk komt er ook een 5-zits versie in de catalogus, maar dat moet nog worden bevestigd.

Knoppen zijn terug!

Er zijn ook twee verrassingen in het interieur. Ten eerste de aanpasbare bovenste deurbekleding. Ten tweede, de terugkeer van knoppen voor de airconditioning en andere functies, zoals bepaalde rijhulpsystemen. Dit neemt niet weg dat het 10,25-inch infotainmentscherm aanraakgevoelig is, en wordt geflankeerd door een 10,25-inch digitaal instrumentenpaneel.

Twee versies: 300 of 355 km bereik

De Hyundai Inster is standaard uitgerust met een 42 kWh batterij en zal optioneel ook verkrijgbaar zijn met een 49 kWh langeafstandsaccu. Beide modellen worden aangedreven door één motor die 71,1 kW/97 pk levert in de basisversie en 84,5 kW/115 pk in de long-range versie. Het koppel bedraagt in beide gevallen een kleine 147 Nm.

Met een geschatte actieradius van 355 km WLTP in de langeafstandsversie en een gemiddeld brandstofverbruik van 15,3 kWh/100 km is de Inster goed gepositioneerd in zijn segment. Als het op opladen aankomt, doet de kleine SUV het iets minder goed, met een piek van 120 kW voor snelladen (DC). Dat weerhoudt hem er niet van om onder optimale omstandigheden in 30 minuten van 10 tot 80% op te laden. Hyundai’s nieuwkomer belooft ook bidirectioneel opladen bij 110/220 volt, waardoor apparaten zoals elektrische fietsen, scooters en kampeeruitrusting vrij kunnen worden opgeladen.

De Hyundai Inster wordt eind dit jaar verkocht. De prijzen worden later bekendgemaakt, maar we verwachten dat ze tussen de twee bovengenoemde concurrenten in zullen liggen, rond de €17.000 en €23.000.

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels