Op het eerste zicht ziet de Hyundai IONIQ 6 eruit alsof hij al lang bestaat. Autoliefhebbers zullen een hint van de Porsche 911 aan de achterzijde en de eerste generatie Mercedes CLS in het algemene ontwerp zien. Volgens de ontwerpers van Hyundai luidt de nieuwe look een nieuw tijdperk van elektrische mobiliteit in en staat vooral de mens centraal.
Eén ding is zeker, met zijn vloeiende lijnen, 18-inch wielen en achterspoiler heeft hij sportieve lijnen die je bijna doen verlangen om ermee op een circuit te rijden. Zijn luchtpenetratiecoëfficiënt van 0,21, actieve luchtkleppen aan de voorzijde en verkleinde wielkasten versterken zijn prestaties.
De IONIQ 6 wordt echter waarschijnlijk geen ster op het circuit, maar in de auto-industrie. Zijn grote voordeel voor de vloot? Zijn aangekondigde actieradius van maximaal 614 km – als u kiest voor de 18-inch wielen – zal de angst om zonder batterij te vallen sterk verminderen.
Dit royale bereik wordt mogelijk gemaakt dankzij het nieuwe E-GMP-platform dat Hyundai heeft ontwikkeld voor zijn EV’s en de geavanceerde batterijtechnologie, dat een aangekondigd verbruik heeft van 13,9 kWh/100 km (WLTP).
AWD of RWD
In de catalogus zijn verschillende versies beschikbaar. Een standaardversie met een 53kWh batterij en alleen leverbaar met achterwielaandrijving met 151 pk en een Long Range-versie op basis van de 77,4kWh batterij, leverbaar met één motor met 228 pk of met twee motoren met 325 pk.
Veel ruimte
Het interieur van de IONIQ 6 doet in veel opzichten denken aan zijn kleinere zusje, de IONQ 5, met zijn twee grote 12’-schermen bovenin het dashboard en het gebruik van duurzame materialen.
Met een wielbasis van bijna 3 meter heeft de IONIQ 6 een ruim interieur waarin zelfs de grootste mensen comfortabel op de achterbank kunnen zitten. Dat heeft de IONIQ 6 te danken aan zijn stoelen, die 30 procent dunner zijn dan conventionele stoelen.
De IONIQ 6 gaat in januari in première op het Autosalon van Brussel.