Gepubliceerd op 21 December 2022 om 15h41
Door Jeroen Evens

link2fleet webinar – In debat over duurzame mobiliteit

Om de files in de steden te omzeilen, kiezen steeds meer werknemers voor duurzame vervoermiddelen: fietsen, moto’s, maar ook steps, enz. Het succes van deze nieuwe vervoermiddelen is ook te verklaren door het feit dat ze perfect passen in het wettelijke kader van het mobiliteitsbudget en kunnen worden aangeboden in het kader van een leasingcontract, al dan niet naast een auto. In een rondetafelgesprek met spelers uit de lease- en fietsleasesector heeft link2fleet getracht al uw vragen over duurzame mobiliteit te beantwoorden.

||||
|||| © ||||

Wil u ons webinar herbekijken? Dat kan via deze link.

Dat duurzame mobiliteit belangrijk is, tonen cijfers uit ons recente ‘Company Car Report’-onderzoek aan. Dertig percent van de ondervraagde fleet owners geeft aan reeds een mobiliteitsbudget aan te bieden, en maar liefst 37% is van plan het nog in te voeren. Van relevantie gesproken. Dringend tijd dus enkele experten uit te nodigen, en het te hebben over hoe u het best duurzame mobiliteitsoplossingen aan uw werknemers kan aanbieden.

We trappen af met een case study van Elia, gepresenteerd door Marie Van Den Hove, de Compensation & Benefits Manager van het bedrijf.

Elia lanceerde het project “Orange is the new green”, waarvan de bedoeling is om tegen 2025 75% van het woon-werkverkeer koolstofneutraal te maken. Pijlers daarvan zijn het verminderen van (onnodige) verplaatsingen, alternatieve mobiliteit te stimuleren en te kiezen voor groenere vormen van mobiliteit, zoals fietsen. Daarbij werd ingezet op telewerk, satellietkantoren, digitalisatie, multimobiliteit, poolbikes en de elektrificatie van de bedrijfswagens. Daarnaast werd er ook een ‘bike plan’ ingevoerd om verplaatsingen met de fiets aan te moedigen. De belangrijkste verandering in hun policy was ongetwijfeld het invoeren van het mobiliteitsbudget. En de resultaten, die liegen er niet om. Eind 2022 is Elia goed op weg om hun doelstelling te behalen, want reeds 63% van het woon-werkverkeer is vandaag al CO2-neutraal. Door te blijven inzetten op voornoemde pijlers zal het bedrijf het doel van 75% emissievrije verplaatsingen in 2025 naar alle waarschijnlijkheid overstijgen.

 

Het mobiliteitsbudget

Kristof Cuyvers (ALD Belgium) duidt eerst even het federale mobiliteitsbudget. Dat bestaat namelijk uit drie pijlers. Een eerste is een ecologische bedrijfswagen, de tweede pijler gaat over alternatieve en duurzame mobiliteit, en vervolgens is er de derde pijler: een compensatie van het resterende budget in cash.

Philippe Kahn (Arval) merkt enkele trends met betrekking tot het mobiliteitsbudget. De eerste is het kiezen voor de fiets. Vaak kiezen werknemers voor een kleinere wagen in combinatie met een fiets. Maar er zijn er ook die een kleinere wagen prefereren, aangevuld met toegang tot alternatieve mobiliteit. Er zijn zelfs klanten bij Arval die de bedrijfswagen volledig achterwege laten en kiezen voor uitsluitend alternatieve mobiliteitsvormen. Philippe merkt ook op dat vooral bij jongere werknemers het populair is om het mobiliteitsbudget te gebruiken om de huur of hypotheek gedeeltelijk mee af te betalen.

Wim Vanzeir (van KBC Autolease) heeft het over de invoering van het mobiliteitsbudget. De eerste vraag die je moet stellen is voor welke partners je zal kiezen, of als je het alleen wil doen. Eenmaal die knoop doorgehakt, berekenen je best de TCO van je mobiliteit, om zo je budget te bepalen. Stap twee houdt in dat je moet nadenken over welke oplossingen je wil aanbieden. Ga je voor de (populaire) fiets, de step, het publiek transport, of alles? Vervolgens kan je best een mobility policy opstellen, een soort beleidskader over je mobiliteit, en communiceer je dit alles aan je werknemers. Een pak werk, dat wel.

Maar hoe overtuig je je werknemers om te kiezen voor alternatieve mobiliteitsoplossingen? ‘Geld’, zegt Kristof Cuyvers (ALD Belgium) met een glimlach. Bijkomend kan je werken met een aantal ambassadors, stelt hij ook. Zo kan het idee van het mobiliteitsbudget meer ‘leven’ binnen het bedrijf. Over het verschil tussen het mobiliteitsbudget en een cafetariaplan stelt Kristof dat het eerste fiscaal erg interessant kan zijn, terwijl het cafetariaplan flexibeler is en kan worden ingezet voor het héle bedrijf.

Maar, hoe wordt het TCO-bedrag nu juist bepaald? Marie Lejeune (Athlon) vermeldt dat de overheid zelf een duidelijke definitie heeft opgesteld om de TCO te berekenen. Daarmee ga je best aan de slag.

Tal van bedrijven kiezen er ook voor om zelf een eigen mobiliteitsbudget te introduceren, en volgen niet de voorschriften van de overheid. “Daar zijn goede redenen voor”, stelt Philippe Kahn (Arval). Zo haalt hij de schrik aan van het administratieve werk dat eraan verbonden is. Een andere reden is de beperking in pijler 1, door gebruik te maken van een maximumuitstoot van 95 g/km. Maar met de trend naar elektrificatie valt dit bezwaar rustig aan weg, dus hij verwacht dat het mobiliteitsbudget daardoor een almaar populairdere oplossing zal worden.

Dit alles doet de vraag opwekken als de firmawagen aan relevantie zal inboeten, of toch nog steeds erg belangrijk blijft… Marie Lejeune (Athlon) vindt het koffiedik kijken, maar ziet de populariteit van het mobiliteitsbudget zienderogen stijgen. Aan de andere kant ziet ze de firmawagen wel heel belangrijk blijven, vooral voor een hardleers gedeelte werknemers.

De fiets

Kan je een fiets best kopen of leasen? Wim Vanzeir (KBC Autolease) geeft te kennen dat fietsleasing een stuk voordeliger is. Aspecten als de verzekering, het onderhoud en pechverhelping maakt dat fietsleasing financieel de meest interessante keuze is, wat het succes van fietsleasing de laatste jaren ook verklaart.

Als we aan Wim vragen welk percentage van fietsen elektrisch is, dan zien we dat elektrisch rijden wel erg populair wordt, want maar liefst 2/3 van de fietsleasing-klanten van KBC Autolease kiest voor een elektrisch aangedreven exemplaar.

Beëindiging samenwerking

Maar wat gebeurt er als een medewerker in het midden van het jaar de firma verlaat? Philippe Kahn (Arval) adviseert aan zijn klanten steeds het mobiliteitsbudget per maand uit te betalen, om zulke problemen te voorkomen. Echter kán het in één keer uitbetaald worden, maar dan zal de werknemer die de firma verlaat een gedeelte moeten terugbetalen.

Wilt u op de hoogte blijven van onze volgende sessies? Hou dan zeker ook onze website in de gaten! Daarnaast organiseert link2fleet in 2023 opnieuw een digitale editie van de Virtual Motor Show. Via twee digitale sessies en een volledig interactief magazine met video’s en digitale inhoud geven onze specialisten en deskundigen uit de sector u de sleutels om u voor te bereiden op 2023. Voor meer uitleg hierover kan u op deze pagina terecht.

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Mobiliteit

Gelijkaardige artikels