Gepubliceerd op 22 May 2024 om 14h25
Door Kevin Kersemans
Gelinkte experten :

Interview Eric Van Bael, CEO XPOfleet: “In ons nieuwe mobiliteitsplatform Muto staat de medewerker centraal”

XPOfleet lanceert een nieuw mobiliteitsplatform dat Muto werd gedoopt en veel verder gaat dan enkel het beheer van bedrijfswagens. Een mijlpaal voor het bedrijf en een echte gamechanger, aldus Eric Van Bael. Een goede gelegenheid voor een nieuw interview met de CEO.

XPOfleet en Mobilitypower maken sinds 2021 deel uit van de Nederlandse AutoBinck Group, die net als het Belgische D’Ieteren historisch gezien auto’s verdeelde, maar een aantal jaren geleden een venture-tak heeft opgericht met focus op acquisities van start-ups en scale-ups rond innovatieve mobiliteit & energie. XPOfleet is bekend van zijn softwareplatform dat bedrijven kunnen gebruiken om hun wagenpark zelf te beheren, Mobilitypower is het zusterbedrijf waar ondernemingen kunnen aankloppen die liever hun fleetmanagement volledig uit handen willen geven. Beide waren in het verleden gericht op de klassieke autovloten van ondernemingen. Muto wil echter toekomstgerichter zijn door in te spelen op de veranderingen in de sector en het beheer van alles wat met zakelijke mobiliteit te maken heeft, te bundelen in één online omgeving.

link2fleet: Eric Van Bael, u bent nu een tweetal jaar CEO van XPOfleet en Mobilitypower. Wat is er in die tijd veranderd, en wat heeft jullie ertoe aangezet Muto te ontwikkelen?

Eric Van Bael: “XPOfleet is iets meer dan vijftien jaar geleden gestart als softwarepakket voor vlootbeheer voor de Belgische markt. Daarna zijn we internationaal gaan groeien, met bijvoorbeeld PostNL als grote klant in Nederland, SONY Europe in de UK en meer recent ook een zeer grote public sector-klant in Duitsland. De opdracht die ik heb als CEO, is die internationale groei van XPOfleet en Mobilitypower verder te zetten en te versnellen. We zijn nu al actief in een 25-tal landen, en toen ik zo’n twee jaar geleden aan boord kwam, zijn we gaan nadenken hoe we al die kennis en ervaring kunnen bundelen in een nieuw product dat ook positief inspeelt op de disruptie die bezig is in de markt – denk daarbij aan elektrificatie van vloten, het mobiliteitsbudget van de federale overheid, de snelle opmars van leasefietsen, etc.   Met dat idee hebben we beslist te investeren in het bouwen van een compleet nieuw product, dat Muto werd gedoopt.  Muto is een Latijnse verbuiging die vertaald kan worden als ‘ik verander’.  Dat slaat dus zowel op onszelf als op de markt en op onze klanten.  Onze tagline ‘Driving Mobility Intelligence’ vertaalt dan weer mooi onze ambitie om de drijvende kracht te zijn achter een slimmer en meer inzichtelijk mobiliteitsbeheer.”

l2f: Komt Muto er naast de bestaande XPO-software, of zal het die vervangen?

E.V.B.: “In eerste instantie blijven beide naast elkaar bestaan, maar we zullen wel de verdere ontwikkeling van XPOfleet afbouwen. En op termijn zal Muto ons bestaande platform volledig vervangen. Bestaande klanten worden in deze transitie uiteraard zorgvuldig begeleid.”

l2f: Zijn er voor de verschillende landen ook specifieke versies van Muto?

E.V.B.: “De SaaS-basisarchitectuur van het Muto-platform is natuurlijk telkens dezelfde, maar er zijn uiteraard functionele verschillen afhankelijk van de markt in kwestie, bijvoorbeeld op fiscaal vlak. Daar wordt vanzelfsprekend rekening mee gehouden.”

“Muto is een Latijnse verbuiging die vertaald kan worden als ‘ik verander’.  Dat slaat dus zowel op onszelf als op de markt en op onze klanten.”

l2f: Wat onderscheidt Muto van XPOfleet – of van andere soortgelijke platformen?

E.V.B.: “Er zijn een aantal zaken die Muto uniek maken. Zoals ik zei, is er eigenlijk veel disruptie in de markt. Muto speelt daarop in, wat we bij andere spelers niet zien, of in mindere mate.  Doordat we veel meer bieden dan enkel vlootbeheer moest het platform ook een andere naam krijgen. In XPOfleet zit het woord fleet, en Muto biedt veel meer dan fleetmanagement: met Muto ga je echt alle moderne mobiliteitsopties kunnen managen die je als bedrijf kan geven aan een werknemer. Muto is ook leveranciersonafhankelijk en geeft gebruikers de volledige controle over hun mobiliteitsaanbod en -budget.”

l2f: Kunt u daar enkele voorbeelden van geven?

E.V.B.: “Wat nu bijvoorbeeld zeer sterk in opmars is in België, zijn leasefietsen. Dat is echt booming. En er is natuurlijk ook het federale mobiliteitsbudget. In Nederland staat men dan weer verder in de integratie van het openbaar vervoer, waardoor je met één mobiliteitskaart van ons zusterbedrijf XXIMO een laadpas kan gaan combineren met een multimodale openbaarvervoerkaart. Die kan je dan aan de werknemers geven, er eventuele beperkingen opzetten, en zo je totale mobiliteitsbudget beter beheersen. Kort samengevat beheert Muto in één enkel platform allerlei soorten mobiliteitsmiddelen: van auto tot fiets en van mobiliteitskaart tot zelfs de laadpaal thuis. Wat dat laatste betreft, is er bijvoorbeeld heel wat te doen rond het CREG-tarief dat niet langer zal mogen gebruikt worden als basis voor terugbetalingen.  Een goed voorbeeld van stijgende complexiteit voor HR-managers.”

l2f: Muto zal dus meer functies bieden dan XPOfleet. Betekent dit dan ook dat het gebruik ervan duurder zal zijn?

E.V.B.: “Niet per se.  Een belangrijk verschil met XPOfleet is dat we het Muto-gebruik koppelen aan het aantal werknemers, en niet aan het aantal voertuigen. Het is dus de werknemer die centraal staat. Een gratis versie biedt de mogelijkheid om de basisfuncties van Muto eerst uit te proberen tot een aantal van 10 medewerkers. Daarboven betaal je een tijdelijke introductieprijs van 2 euro per werknemer per maand, zoals gezegd onafhankelijk van het aantal assets dat aan die werkgever gekoppeld is. Naarmate we functionaliteit toevoegen aan het product zullen klanten kunnen kiezen welke versie voldoet aan hun behoeften.  Additionele functionaliteit zal meer waarde bieden en een hogere prijs hebben.”

“Muto is leveranciersonafhankelijk en geeft gebruikers de volledige controle over hun mobiliteitsaanbod en -budget.”

l2f: De werknemer staat centraal, zegt u. Hoe uit zich dat nog?

E.V.B.: “Bij de ontwikkeling van Muto staan niet de assets, denk aan de leaseauto of leasefiets, centraal, maar staat inderdaad de medewerkers centraal. Aan een medewerker kunnen verschillende assets worden gekoppeld. In de toekomst wordt het zelfs mogelijk voor medewerkers om zelf hun eigen mobiliteitsplan te beheren op basis van het budget dat hen wordt toegekend. De werknemer kan dan meteen zien wat de impact van een bepaalde keuze op zijn of haar loon is. En dat is een niet te verwaarlozen troef in de war on talent die op dit moment woedt.”

l2f: Er is ook zoiets als de Muto Academy. Wat houdt dat precies in?

E.V.B.: “Met ons jaarlijks netwerking event, de XPOfleet Mobility Day, zetten we ons reeds in als katalysator die meerdere inzichten en disciplines samenbrengt zodat de verschillende spelers in ons ecosysteem – klanten, prospects, partners – van elkaar kunnen leren.  Via de Muto Academy versterken we dit concept en kunnen gebruikers bijvoorbeeld webinars bijwonen en krijgen ze toegang tot tutorials en praktische tips met betrekking tot mobiliteitsstrategie en mobiliteitsbeheer. We werken ook nauw samen met onze gebruikers om Muto verder te ontwikkelen. Leden van onze community zullen de mogelijkheid krijgen om ontwikkelingsversies van onze platforms te bekijken, nieuwe functies voor te stellen en te stemmen op functies op onze roadmap.”

l2f: Vanaf wanneer zal Muto live gaan?

E.V.B.: “Na een zogenoemde ‘soft launch’ in februari met een kleine groep klanten die het product mee getest hebben, gaan we nu echt live met onze eerste versie op 22 mei!
Ik wil trouwens van deze gelegenheid gebruikmaken hen uitdrukkelijk te bedanken voor hun zeer waardevolle suggesties en feedback die we hebben verwerkt in deze eerste versie. Dit is de start van een ontwikkeltraject dat nog zeer lang zal doorlopen, en waarbij we stapsgewijs Muto verder zullen uitbouwen als uiteindelijke vervanger van het huidige XPOfleet.”

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels