Gepubliceerd op 27 February 2024 om 09h22
Door Damien Malvetti

Interview met Aiden He (CEO MG BeNeLux): “IM is een zustermerk van MG, maar met een premium en meer technologische positionering”

Naast de presentatie van de MG3 onthulde moederbedrijf SAIC Motor op de Autosalon van Genève een nieuw merk van 100% elektrische voertuigen, IM – Intelligent Mobility – dat vanaf 2025 in Europa verkrijgbaar zal zijn. Aiden He, CEO van MG Motor Nordic and BeNeLux, onthult de strategie achter dit nieuwe merk, dat over een paar maanden aan het Astara-portfolio zal worden toegevoegd.

||||||||||||
|||||||||||| © ||||||||||||

IM is voor MG wat Lexus is voor Toyota, wat Acura is voor Honda en wat Infinity is voor Nissan. Een zustermerk met een premium-positionering, onderscheidende modellen en een specifieke strategie. Na een succesvolle lancering in China een paar maanden geleden, deed het merk zijn intrede op de Europese markt via de voordeur en presenteerde het niet 1, maar 4 modellen op zijn stand op de Autosalon van Genève. Dit zijn modellen met vloeiende, vrij mollige lijnen, met drie bulten op het dak om plaats te bieden aan 3 lidars, een teken van de hoogtechnologische aard van deze voertuigen. Binnenin zijn de afwerking en de kwaliteit van de materialen vrij zorgvuldig, met een enorm scherm dat het hele dashboard bedekt en een Yoke-stuurwiel, zoals je dat bij Tesla aantreft.

l2f : Dag meneer He, wanneer zullen de modellen van Intelligent Mobility beschikbaar zijn in Europa?

Aide He : “Ons merk werd enkele maanden geleden met succes gelanceerd in China. Vandaag hebben we besloten om onze activiteiten uit te breiden naar Europa als zustermerk van MG. Vanaf 2025 zullen we onze modellen in alle Europese landen op de markt brengen, inclusief België.”

l2f : Wat is de positionering van IM en de strategie achter dit nieuwe merk?

A.H. : “IM, dat staat voor Intelligent Mobility, is bedoeld als aanvulling op MG binnen het gamma van SAIC Motor. Het zal aanwezig zijn in het topsegment en zich voornamelijk richten op sedans en grote SUV’s. De IM-modellen zullen ook duidelijk inzetten op het gebruik van geavanceerde bestuurdersassistentie en controletechnologieën, intelligente en verbonden diensten voor bestuurders en geavanceerde aandrijflijnen voor EV’s. Met dit merk willen we echt klanten bereiken die op zoek zijn naar premium producten, waar MG zich meer presenteert als een betaalbaar merk, met kleinere modellen. Maar de technologieën die IM ontwikkelt, of het nu gaat om aandrijflijnen, accu’s of veiligheidssystemen, kunnen natuurlijk ook gebruikt worden in andere modellen in het gamma van de SAIC Motor Group-merken.”

l2f : We konden hier in Genève een reeks van 4 modellen ontdekken. Komen ze allemaal naar Europa?

IM LS6
IM LS6

A.H. : “We beginnen met de L6 en LS6. De eerste is een 100% elektrische premium berline met innovatieve technologische kenmerken. Hij combineert adembenemende prestaties met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in minder dan 3 seconden en een uitzonderlijke actieradius van meer dan 600 kilometer tot 800 kilometer in twee verschillende versies. De L6 beleefde zijn wereldpremière hier in Genève. De LS6 is op bepaalde markten, waaronder China vanaf eind 2023, al te koop als middelgrote 5-deurs coupé SUV. In slechts een paar maanden tijd is hij al een commercieel succes geworden. De andere hier getoonde modellen, zoals de LS7, zijn nog in ontwikkeling. Maar als we merken dat er vraag is van klanten, zullen we deze modellen ontwikkelen of aanpassen zodat ze ook op de Europese markt kunnen worden verkocht. In dat geval moeten de voertuigen natuurlijk wel worden aangepast om aan de Europese regelgeving te voldoen.”

l2f : De L6 berline is verkrijgbaar met twee batterijopties: een lithium-ion batterij of een solid-state batterij. Waarom dit dubbele aanbod in hetzelfde voertuig?

A.H. : “Het is gewoon een keuze. We willen klanten de keuze bieden tussen deze twee oplossingen, die verschillende niveaus van autonomie bieden, maar die natuurlijk ook verschillen in prijs.”

l2f : U praat alvast over de prijzen. Kunt u ons een basisprijs geven voor bijvoorbeeld de L6?

A.H. : “Nee, het is nog een beetje te vroeg. Maar ik kan je beloven dat deze modellen betaalbaar zullen zijn. Zoals we vanaf het begin met MG hebben gezegd, is het ons doel om elektrisch rijden voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken. IM wil dezelfde strategie volgen.”

l2f : Zal het assortiment in de toekomst ook kleinere modellen omvatten, zoals kleine stadswagens bijvoorbeeld?

A.H. : “Natuurlijk! We zijn begonnen met een topmodel, de L7, omdat de Chinese markt erg van grote wagens houdt. Maar we gaan ook modellen aanbieden die meer geschikt zijn voor de Europese markt, vooral kleinere. Eigenlijk is bijna alles mogelijk, zelfs qua motoren, aangezien SAIC BEV, HEV, PHEV en andere oplossingen heeft. We hoeven alleen maar de auto die we willen aan te passen aan de technologie die we nodig hebben. Dus we gaan de markt en zijn behoeften goed in de gaten houden en ons aanbod daaraan aanpassen.”

l2f : Maar de basis blijft het elektrische voertuig?

A.H. : “Ja, want we hebben veel ervaring op dit gebied. We zijn al heel vroeg begonnen met de ontwikkeling van de elektrische motor, 12 jaar geleden. Onze accutechnologie is state-of-the-art en we zijn de eerste ter wereld die een model aanbieden met een solid state accu.”

 

l2f : Op welke concurrenten richt u zich met IM?

A.H. : “Qua modellen zou ik zeggen dat de LS6 een directe concurrent is van de Tesla Model Y en dat de L6 meer gericht is op de Tesla Model 3. We hebben ook veel nadruk gelegd op de kwaliteit van het interieur van onze modellen en op het geautomatiseerde rijsysteem, dat volgens mij het beste op de markt is. We hebben ook veel nadruk gelegd op de interieurkwaliteit van onze modellen en op het geautomatiseerde rijsysteem, dat volgens mij het beste op de markt is. We zijn zelfs het enige merk dat ons systeem op ware grootte heeft kunnen testen in China.”

l2f : Maar autonoom rijden is nog niet toegestaan in Europa?

A.H. : “Nee, maar ik kan je vertellen dat als dit systeem perfect werkt op Chinese wegen, het geen problemen zal hebben om in Europa te werken! Want Chinese wegen zijn veel complexer dan wat je in Europa kent.”

l2f : Op de Autosalon van Genève, waar MG zijn intrede deed op de Zwitserse markt, konden we ook een hele reeks modellen ontdekken die niet verkrijgbaar zijn in Zwitserland. Dit waren onder andere de MG9 berline, de MGS9 SUV coupé en de MG7. Kunnen we deze modellen ook in België verwachten?

A.H. : “Op het eerste zicht niet. Dit Autosalon is vooral een showroom waar we uitzonderlijke modellen presenteren met een blik op de wereld. Maar als klanten de behoefte voelen om een van deze formaten in België te hebben, sluiten we niet uit om ze ook daar op de markt te brengen.”

 

 

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels